4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A beérkezett ügyfélpanaszok alapján a hatóság megállapította, melyek a fő problémák karácsony előtt az elektronikai eszközök, illetve szolgáltatások vásárlásakor. A hatóság szakemberei pénteki sajtótájékoztatójukon kilenc olyan tipikus problémára hívták fel a figyelmet, melyekre sokat panaszkodnak az ügyfelek. Mfor.hu-tudósítás.

"A szolgáltatásokkal kapcsolatban a legtöbb panasz mindig a számlázásra érkezik, az embereket mindig azok a problémák zavarják leginkább, melyek a pénztárcájukat érintik" - mondta a pénteki sajtótájékoztatón Takács Péter. Az NMHH média és hírközlési biztosa szerint idén nincs olyan panaszcsoport, mely korábban ne lett volna jellemző, inkább azokra érdemes figyelni, amikre már az elmúlt években is felhívta a figyelmet a hatóság.

Aláírás előtt mindig olvasni

A média és hírközlési biztos a sajtótájékoztatón kiemelte: vásárlás előtt mindig érdemes tájékozódni, az apróbetűs részeket kiemelten áttanulmányozni, mivel ezekre érkezik sok panasz. Takács Péter az NMHH Tantusz nevű összehasonlító portálját (www.tantusz.nmhh.hu) ajánlotta a szolgáltatások összehasonlításához, a megújult oldalon minden hírközlési szolgáltatás megtalálható, a mobilszolgáltatások esetén azt is ki lehet kalkulálni, milyen előfizetési csomagot érdemes választani a telefonálási szokásaink függvényében.

"Az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSzF) elsősorban a díjszabást, a szolgáltatás paramétereit érdemes átvizsgálni" - emelte ki Takács Péter. A biztos konkrét példát is említett: gyakran előfordul kábeltelevíziós szolgáltatásnál, hogy a szolgáltató egy csatornát egy másikra cserél ki, holott ezt csak előzetes értesítés után tehetné meg. Ebben az esetben az ügyfél felmondhatja a szerződést. A szakember szerint bármilyen hosszú is az ÁSzF, érdemes legalább átfutni.

Sok panasz érkezett az ügyfelektől a hűségszerződésekre is, gyakran előfordult, hogy az ügyfél nem volt tisztában azzal, mekkora hűségidőt vállalt. "Szerintem ha a szolgáltató megfelelő tájékoztatást nyújt, akkor önmagában a hűségszerződés egy jó dolog, mert különböző kedvezményekkel díjazza a hosszútávra elkötelezett ügyfeleket. A szerződéskötés előtt azonban mindig érdemes mérlegelni a szerződés feltételeit, lejártát, illetve az idő előtti felmondás lehetőségét" - hangsúlyozta Takács Péter. Mindezek mellett az ügyfeleknek érdemes előre gondolkodniuk, hogy a szerződés teljes idejére tudják-e vállani a feltételeket.

Az NMHH média és hírközlési biztosa kiemelte: sok panaszt kapnak a szóbeli szerződéskötésre is, az ilyen esetekben mindig érdemes írásos anyagot kérni. Amíg ezt nem kapjuk meg, addig pedig ne tegyünk semmit. "Telefonos megkeresés esetén az ügyfelek hangsúlyozzák, hogy ez csak megkeresés volt, nem tekinthető szerződéskötésnek. Előfordult, hogy a szolgáltató már azt is ráutaló magatartásnak fogadta el, ha végighallgatták az ajánlatot" - figyelmeztet Takács Péter.

Sávszélesség: mennyi az annyi?

Az internetes szolgáltatásokkal kapcsolatban arányaiban egyre kevesebb a panasz, azonban mivel ez a legnépszerűbb, így számszerűleg még mindig sok az elégedetlen ügyfél - hangzott el az NMHH pénteki sajtótájékoztatóján. Ezekkel a szolgáltatásokkal kapcsolatban arra érdemes figyelni, hogy a szolgáltató által vállalat sávszélesség megvalósul-e. "A reklámokban leggyakrabban a maximális sávszélességet emelik ki, ez gyakran eltérhet a minimálisan vállalattól, ezért arról mindenképpen érdemes tájékozódni, hogy mekkora minimális sávszélességet vállal a szolgáltató" - emelte ki Takács Péter.

A média és hírközlési biztos szerint fel kell lépni az ellen, hogy a szolgáltatók minimális sávszélességet garantálnak a szerződéskötéskor, a minimális és a maximális adatok közötti résnek szűkülnie kell. "Régi vágyam, hogy a hatóságnak legyen egy sebességmérő szolgáltatása, de ezt nagyon nehéz megvalósítani, mert akkor annak a mérésnek hitelesnek kell lennie" - tette hozzá a szakember.

A mobiltelefon-előfizetésekhez kapcsolódó úgynevezett Start-csomagokkal kapcsolatban az NMHH szakembere kiemelte, hogy a csomagok díjazására érdemes figyelni, gyakran egy weboldal megnyitásáért is annyit kell fizetni, mint egy havi mobilinternetes szerződésért. A mobilinternet kapcsán pedig a vásárlás előtt mindig érdemes tájékozódni arról, hogy azon a területen van-e lefedettség, ahol használni akarjuk.

A digitális átállás közeledtével egyre többen vesznek antennát vagy set top boxot karácsonyra. Az antennáknál mindig érdemes figyelni arra, hogy megfelelő kábelezésű, szélessávú tetőantennát vegyünk, a vevőkészüléknél pedig lényeges, hogy MPEG4 tömörítésű adások vételére alkalmas berendezés legyen, ezzel kapcsolatban iránymutatást adhat a MindigTV-matrica a készülékeken.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!