A "lehető legnagyobb hallgatottságot" fogalmazta meg "legfontosabb közös elvárásként” a Neo FM menedzsmentje a Bumeráng című reggeli műsorral szemben, amely január 18-tól minden hétköznap jelentkezik az országos kereskedelmi rádión, mondta el az mfor.hu-nak Kádár Tamás.
Azt tesznek, amit akarnak
A Neo FM-et az FM1 Zrt.-n keresztül birtokló Est Media Group (EMG) ügyvezető igazgatója szerint a cél elérése érdekében a Bumeráng stábja "teljesen szabad kezet kapott a műsor elkészítéséhez." A Neo által biztosított szabadság "az elvárt népszerűséghez" segíti hozzá az adót, hiszen Bochkorék "e téren már sokat és sokszor bizonyítottak", magyarázta a döntés hátterét Kádár Tamás. (Új hallgatókra szüksége is lesz a rádiónak, mivel eddig igencsak elmaradtak a hirdetők - a szerk.)
Tény, hogy a statisztikák szerint a Bumeráng az elmúlt években folyamatosan vezette a rádiós piacot, heti 3-3,5 millió hallgatót ért el, ami a 14 évesnél idősebb lakosság mintegy 40 százalékát jelenti.
Üzleti szempontból tehát nem meglepő, hogy a Neo FM tulajdonosai komoly, a jövőjüket érdemben befolyásoló fegyverténynek tartják a Boros-Bochkor páros elcsábítását. Ezt jelzi, hogy az EMG-t birtokló econet.hu január 7-én közleményben tájékoztatta részvényeseit a szerződéskötésről.
Pénzözönt várnak a Bumerángtól
A kommüniké szerint a Bumeráng "komoly hatással lehet majd a hallgatottsági eredményekre, valamint hatékonyan segítheti a célul kitűzött piacvezető pozíció elérését." A reggeli műsor a reklámbevételek tekintetében is meghatározó, hiszen az országos rádiókban az itt elért hallgatószám generálja a hirdetési árbevétel közel hatvan százalékát - annak ellenére, hogy a műsor csak négy órát tesz ki a napi 24 órás adásmenetből, állítja az econet.hu.
Szerintük további árbevétel-növelő tényező lehet, hogy a reggeli műsorban nem hagyományos reklámmegjelenések (szponzorált játékok, promóciók) elhelyezésére is mód nyílik. Emellett - a szerződés szerint - „off air promóciókra” is igényt tarthat a Neo FM, azaz országos turnéval, Voga-vadászattal és helyszíni kitelepülésekkel építgethetik majd a műsor (és így a rádió) táborát.
A reklámbevételek egyébként teljes egészében a Neo FM-et illetik meg, mondta kérdésünkre Kádár Tamás, aki - korábbi nyilatkozata szerint - több százmillió forintos pluszbevételt vár a Bumerángtól.
Hogy mennyibe kerül a műsor a Neo FM-nek, arról nincs hivatalos információ - bulvárlapok szerint a 15 fős stáb havi 11 millió forintért volt hajlandó leszerződni az új rádióhoz. Emellett a Neo FM állja a marketing-kommunikációs költségeket, ezen belül a közelmúltban indult beharangozó kampány kiadásait is - utóbbi keretében a televízióban, a nyomtatott és online sajtóban, valamint plakátokon tűnnek fel a Bumeráng-reklámok.
Kádár: a Bumeráng igényességén lehet vitatkozni
Bár Bochkorék szerződtetése üzleti szempontból teljesen indokolt, az már enyhén szólva is kérdéses, mennyire illeszthető össze a Neo FM által a kezdet kezdetén hangoztatott ígéretekkel. Novemberben a vezetőség még "paradigmaváltás"-ról, "újszerű megközelítések"-ről, "tartalmasabb, izgalmasabb formátumok"-ról beszélt, és a "nívós zenei tartalom" mellett a "kulturális és igényes műsorszolgáltatást” tűzte ki célul.
Lapunk azon kérdésére, hogy véleménye szerint megfelel-e ezen kívánalmaknak a Bumeráng, Kádár Tamás annyit válaszolt: a műsor "igényességén lehet vitatkozni sokat, de jelen pillanatban - és hosszú évek óta - ez Magyarország legkedveltebb reggeli műsora. (…) kulturális missziót is csak akkor lehet teljesíteni, ha van kinek."
Az ügyvezető célzott arra is, hogy idővel úgyis egymáshoz idomulnak majd. "A műsor és a neki otthont adó rádió egyfajta szimbiózisban tud csak működni, (…) folyamatos egyeztetések és párbeszéd útján tudjuk egymás szándékait jobban megismerni, és a célkitűzéseinket összhangba hozni. Ez egy folyamat, aminek a kezdeti lépéseinél tartunk" - magyarázta Kádár Tamás.
Amiben tévedett Bochkor
Egyébként ahogy a Neo FM is belement egy komoly kompromisszumba, úgy a Bochkor-Boros páros is feltűnően megenyhült az elmúlt hónapokban. Mint ismert, a Neo és a Class győzelmét, ezzel a Danubius és a Sláger bukását jelentő ORTT-határozat kihirdetése után Bochkor Gábor még úgy nyilatkozott: a verseny tisztaságát "bemocskolta a politika", és kvázi tiltakozó mozgalmat szervezett a döntés megmásítása érdekében.
A műsorvezető a 168 óra hetilapnak adott interjúban jelenlegi gazdájáról is lehúzta a keresztvizet - "nem a szakmailag legmegfelelőbbek lettek a befutók" -, majd hozzátette: " (...) messziről látni, hogy az új rádiók gazdaságilag nem nyereségorientált konstrukciók."
A sors iróniája, hogy utóbbi állításra éppen a Bumeráng szerződtetésével cáfolt rá a Neo FM...
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum