4p

Június 1. és 4. között rendezték meg Budapesten az ESOMAR által elindított WM3 (World Wide Multi-Media Measurement) szakmai konferenciasorozatot, melyen az új technológiák és a digitális média fogyasztói viselkedést befolyásoló hatásáról volt szó.

Az agyhullám majd mindent megmond (mfor.hu)

A választás ezúttal azért esett Budapestre, mert a változás itt is megkezdődött, azonban sok területen még gyerekcipőben jár, így érdemes a szakemberek figyelmét felhívni a legújabb lehetőségekre. A konferencia a fogyasztók leghatékonyabb elérési útjainak kérdését járta körül.

Hoffmann Márta, az ESOMAR magyarországi képviselője az mfor.hu-nak elmondta, a piackutatás paradigmaváltáson ment és megy keresztül. „Eddig megkérdeztük a fogyasztótól, hogy mit gondol, mit érez, és abból vontunk le következtetéseket. Most viszont, az új technikai megoldások segítségével már lehetővé vált, hogy megfigyeljük a fogyasztó pontos viselkedését, így a végeredmény ne torzuljon annyira, mintha ő maga mesélné el, azaz utólag racionalizálná érzéseit.” – mondta el Hoffmann Márta. A kérdőíves módszerekkel csak az tudható meg, ami tudatosult a fogyasztóban, ugyanakkor a vásárlásokat megelőző döntésekben rengeteg szerepe van az emócióknak, és a tudatalattinak, a fogyasztói insight-nak.

Más a piac, más a piackutatás

Nem csupán a mérési technikák változtak meg, de a fogyasztói attitűd is: a fiatal fogyasztók sokkal tudatosabban döntik el, hogyan, mit akarnak fogyasztani és a hirdetések közül mire figyelnek oda, és mire nem, azaz a tartalmat is ők befolyásolják ezáltal. Ennek köszönhetően még fontosabbá vált a hirdetőknek, hogy belelássanak a fogyasztók fejébe, és ezáltal még modernebb technológiával kutassák az eddig hozzáférhetetlennek hitt gondolatokat. 

Hirdetői szemszögből pedig a figyelem kiérdemelése a cél. A konferencián sok hasznos tipp hangzott el arra vonatkozóan, hogy hogy lehet ezt a mai, gyorsan elkalandozó figyelmet megfogni például az interneten, egy kérdőívezés kapcsán. Az előadó arra hívta fel a figyelmet, hogy még egy kérdőív kitöltésében is óriási különbségek vannak attól függően, hogy vizuálisan hogy áll össze a kérdőív. Számottevően jobb a kitöltési arány, ha a készítő játszanak a színekkel, a válaszokat nem csak pontokban, hanem például egy csúszka segítéségével lehet megadni, azaz aktívabbá teszi a kitöltőt. A tévé tekintetében ugyanígy megvannak a trükkök a figyelem fenntartására, melyekről Kovács Krisztián beszélt az mfor.hu által szervezett Fókuszban a fogyasztó konferencián.

Nem vagyunk még piackutatói nagyhatalom

A magyarországi piacon ugyan jelen van az összes jelentős nemzetközi piackutató cég, mégsem vagyunk nagyhatalom a témában, a fogyasztói létszámnak, és a legújabb technológiákra szánt büdzsének köszönhetően. Mint ahogy lapunk szemkamerás vizsgálatokkal foglalkozó cikkéből is kiderült: Magyarországon pillanatnyilag ez a módszer jelenti a fogyasztói attitűdmérés technikai csúcsát, de jelenleg még kevés piackutató cég alkalmazza. 

A fogyasztói mérések viszonylagos elmaradottságának másik oka, hogy még maga a digitális technika sem tart ott, mint tőlünk nyugaton, vagy tengeren túlon, ahol ezek az új technológiák teremtették meg az új fogyasztói igényeket. Itthon 41 százalékos az internethasználat, míg a nyugat-európai adatok hetven százalék körül mozognak. A tartalomszolgáltatást pedig jelentősen befolyásolja az internet-penetráció.

Következő lépés: agyhullámok mérése

Angliában jelenleg az agyhullámok mérésével kísérleteznek, hogy még pontosabban lekövethető legyen a fogyasztói viselkedés. Másik elterjedt módszer Amerikában és Nyugat-Európában a shopper-kutatás, amikor a bevásárlókocsikra szerelhető kamerával figyelik a vevő útját, és viselkedését. A mobiltelefon – a lehetőségekhez képest - szintén egy kihasználatlan eszköz még hazánkban. Idővel egyre több szerep jut majd a Bluetooth-on keresztül közvetített hirdetéseknek is.


Gábor Fanni

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!