[ajanlo=474][igazitas=left/]Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter ősszel kíván nekiállni a MÁV átalakításának, amely során vezércserét is végrehajt. Ennek értelmében a vezérigazgatói posztot jelenleg birtokló Mándoki Zoltán távozik, helyére pedig Heinczinger István, a Siemens Rt. ügyvezető igazgatója kerül.
Heinczinger azért esélyes jelölt, mert politikai és szakmai körökben egyaránt elismerik, így - eredményes munka esetén - a jövő évi parlamenti választások eredményétől függetlenül folytathatja majd tevékenységét. A vezető legkésőbb szeptember második felében léphet hivatalba.
Mándoki távozásának hírét korábban már többször is felreppentették. A vezető a Népszabadságnak elmondta: az elmúlt három évet nem tartja eredménytelennek. Szerinte a vasút ez idő alatt szervezetlenül működő cégből áttekinthetően működő társasággá vált, amelyben világosan láthatók az egyes üzletágak bevételei és költségei. Az évente 250 milliárd forintot költő vállalat racionalizálta működését, és - 11 ezer fős karcsúsítást végrehajtva - 20 százalékkal csökkentette az állások számát.
Szerinte a vasút átalakításáról szóló kormányhatározatok végrehajtása vállalati szinten nem oldható meg, ezekért a gazdasági, illetve a pénzügyi tárca a felelős. További probléma, hogy az EU-csatlakozás megroppantotta az évtizedes hagyomány szerinti, állami garanciával felvett hitelekre, majd azok szanálására épülő finanszírozási gyakorlatot. Így a MÁV egyre jobban eladósodik, miközben az állam egyre kevesebbet költ rá, ráadásul a menetdíjemeléseket sem engedélyezi, mondta a vezető a Népszabadságnak.
Szeptembertől új vezére lehet a MÁV-nak
Szeptember közepétől Heinczinger István, a Siemens Rt. ügyvezető igazgatója veheti át a vezérigazgatói posztot Mándoki Zoltántól, értesült a Népszabadság. A váltásról pénteken születhet végleges döntés.