Részben a válság miatt mintegy 20 százalékkal estek vissza a Sziget fesztivál szponzori bevételei, ezt azonban jórészt ellensúlyozza a jegyárak emelése. A legnagyobb magyar fesztivál költségvetése idén is 2,65 milliárd forint lesz, akárcsak 2008-ban, ebből a legnagyobb részt még mindig a külföldi sztárfellépők gázsija teszi ki.
Három vonatnyi holland
"A jelenlegi állás szerint külföldön kicsit jobbak az eladások, mint tavaly ilyenkor, míg Magyarországon nagyjából ugyanott tartunk, ahol 2008-ban" - mondta el az mfor.hu kérdésére Gerendai Károly, a Sziget Kulturális Szervezőiroda ügyvezető igazgatója.
A szervező szerint az már látszik, hogy a válság nincs jelentős hatással a nyári fesztiválok látogatottságára, mivel idén az eddigi két rendezvényük, a VOLT fesztivál és a Balaton Sound is látogatócsúcsot ért el.
"A külföldi eladásokban Németországban tapasztalható jelentősebb visszaesés, de nem tudni, hogy ez mennyiben a válság hatása, mivel már tavaly is kevesebb német jött" - vázolta fel Gerendai Károly. Jelentősen megugrottak a jegyeladások azonban például Hollandiában, Angliában, Spanyolországban és Olaszországban.
A Sziget szervezői idén először indítanak ugynevezett "bulivonatokat" a külföldi látogatók számára, a jelek szerint ezekre is jól fogynak a jegyek. "Hollandiából már három vonatot megtöltöttek a látogatók, de Franciaországból is biztosan jön egy vonatnyi ember" - közölte a fesztivál szervezője.
Nem kapták meg az állami támogatást
Idén áprilisban Gerendai Károly még arra számított, hogy mintegy tíz százalékkal esnek vissza a szponzori bevételek, többek között ezért kértek 130 millió forintos állami támogatást. "A támogatásról tárgyaltunk, de végül nem kaptuk meg. Ezt a pénzt elsősorban a külföldi reklámkampányokra akartuk fordítani, így azonban azt is saját erőből kellett megoldani" - vázolta fel Gerendai.
A szponzori bevételek végül még nagyobb mértékben csökkentek a Sziget esetében, most ötödével kevesebb pénz folyik be ebből a forrásból, mint 2008-ban. "Voltak hosszútávú szerződések, melyeket nem idén kellett újratárgyalni. Néhány cég visszafogta szponzori kiadásait, azonban megjelentek új cégek is a fesztivál támogatói között" - emelte ki a szervező.
A szponzori pénzek visszaesését nagyrészt kompenzálja a jegyárak emelése: a tavaly 8000 forintba kerülő napijegyért például idén már 10 500 forintot kell fizetni, a hetijegyek pedig attól függően, hogy mikor váltják meg őket, 30 000-46 900 forint közötti áron kaphatók.
A fesztivál költségvetése nem csökkent tavalyhoz képest a válság miatt, ugyanúgy 2,65 milliárd forintból gazdálkodunk, mint 2008-ban - mondta el Gerendai Károly. Ezen belül azonban néhány területen szükség volt átstrukturálásra. Reklámra és a programokra például többet költöttek, mint tavaly, technikára azonban kevesebbet. "Leginkább a technikai és a szervezési költségeken tudtunk spórolni néhány helyszín összevonásával, azonban a kiadásokon belül még mindig a külföldi fellépők gázsija a legnagyobb tétel" - válaszolta kérdésünkre.
Tízezreket várnak a "bemelegítésre" is
Akárcsak 2008-ban, idén is lesz mínusz első és nulladik nap a Szigeten. Augusztus 10-én a Tankcsapda tart koncertet a Nagyszínpadon, míg másnap "Zene a rasszizmus ellen" címmel lépnek fel magyar előadók. "A Tankcsapdára eddig nagyjából annyi jegy fogyott, mint tavaly a brit Iron Maiden mínusz első napos fellépésére, míg a nulladik nap egyelőre kicsit el van maradva a tavalyi Magyar Dal Napjától" - mondta Gerendai Károly.
Ugyanakkor a szervező szerint a két nap összbevétele nem lesz kevesebb, mint tavaly, külön-külön is optimista mindkét nappal kapcsolatban. "Várhatóan mindkét napon több tízezren fognak a Szigeten bulizni" - tette hozzá a szervező.
Beke Károly