Ha valakinek olyan tulajdonságai vannak, amelyek az értékesítéshez hasznosak, de a csoportba nem illeszkednek, vagy képeznünk kell a jelöltünket, vagy a periférián kell indítani a csoporton belül és kivárni, mi történik. Természetesen az is lehet, hogy kisebb, nagyobb konfliktusok után meg kell válnunk tőle, mert rontja a csoport egységét és ez óvandó. Ha csak építeni tud valaki, de az értékesítésben várhatóan gyenge teljesítményt nyújtana akkor, vagy találunk neki hasznos háttér szerepet, vagy megint csak előbb utóbb el kell köszönni tőle, mert kudarcai, demoralizálja a csapatot.
Mindennek ára van
A fenti megközelítésből fakadó feladatok megkerülhetőek, de nem következmények nélkül. A következmény; az alkotó, kreatív értékesítő csapat helyett rövid időn belül egy ímmel-ámmal feladat-végrehajtó, a tetteit és kudarcait az előírások és az utasítások görcsös követésével igazoló/felmentő csoporttal találjuk szemben magunkat. A helyzet ránk erőltet egy közdelemet, amelyben mindenki mindenkit kritizál és senki, sehova nem jut. Az ár a fejlődés lehetőségének elvesztése. Itt a minőségi piaci munkáról szó sem lehet, a versenyhátrány fokozódása programozott.
Ha a feladatot elvégezni, és nem megkerülni akarjuk felvetődik a kérdés, miért a csoporttal kell kezdeni? Miért a csoportot kell mérni, építeni? A válasz sejthető, mert a csoport az, az egység, amelyik minősége meghatározza a szervezet és az egyének lehetőségeit. Ha érett a csoport, a csoport szabályoz, tanít, kooperál, lehetőséget ad a minőségi munkára, ha csenevészek a csoportviszonyok, úgy azok demoralizálják a tagokat, a hiányosságok rendre előhívják a formális szabályozást és egyben, túl is terheli azt. A helyzet egyre rosszabb a munkát bénítja, a munkatársakat elüldözi.
Ezért fontos, hogy a csoport minőségének ismeretében a csoportépítés és folyamatos karbantartás megtörténjen. (Lehet egyének alá, köré szervezni csoportot, de ott is úgy kell alakítani a viszonyokat, hogy ez a siker reményében történjen és ez megint csak a csoportviszonyok bár változtatandó tulajdonságai alapján képzelhető el.)
Ha a csoport rendben van, van valós perspektívája, biztonságot ad, lehetőséget nyújt sőt megteremti a minőségi értékesítést. Egy jó, a differenciált igényeket feltáró, arra reagáló ajánlatot hiába csak egy ember fogalmaz meg, hiába csak egy ember írja alá, netán veszi fel érte a jutalmat a teljesítmény mögött az egész csoport munkája áll. A nagy egyéniségeket a csoportok termelik ki, mint ahogy a nagy reménységeket is a csoportok temetik el. A XXI. század nagy üzletének valószínűleg ezért nevezik a csoportépítést.
Színes trendeket árulunk
Tézis: a szükségleteket tömeges méretekben kell kielégíteni. A fogyasztó mindig saját, személyes vágyai, visszaigazolását igényli. Igényli, hogy tartozzon valahova, igényli, hogy megkülönböztethesse, magát bemutathassa, jelezhesse egyediségét.