3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Számos szórakoztató reklámot látunk a televízióban, amelyről feltételezhető, hogy alkalmas arra, hogy a brand imidzsét építse. Bármily meglepő a legújabb felmérések szerint a reklámoknak értékesítésben játszott szerepe sokkal inkább függ a kétirányú kommunikációtól, mint maguktól a spotoktól.

A termék menedzsereknek, véli a már idézett Ron Bliwas az a dolga, hogy a vállalat értékesítési számai folyamatosan nőjenek, és ennek kellene alárendelni a tevékenységüket. Ezzel szemben gyakran azzal foglalkoznak, hogy a tévéreklámok mennyi ideig futnak és milyen ratinggel. Ez nem az értékesítés, hanem a szórakoztatóipar része, mondja a szakember.

Ezek a vállalati szakemberek ennek megfelelően nem az eszükre, hanem az érzelmeikre hallgatnak. A Nagy Ő, a Jóbarátok és a Super Bowl alatt akarják a rendkívül tréfás hirdetéseiket futtatni. Arra kiváncsiak, hányan látták azokat és hányan nevettek a szpotokon, megfeledkezve arról, hogy ez mind mellékes tényező. A lényeg a forgalom növelése lenne.

Természetesen az érzelmekre ható reklámok jobban megragadnak az emberekbe, ám ennek nem szabad öncélúvá válnia. Meg kell találni az egyensúlyt az egyéni hangvétel és a kereskedelmi célok között. A reklám különböztesse meg a brandünket a konkurensekétől, mondja Bliwas, de ne akarjon a vígjátékokkal versenyezni. A legszörnyűbb példák a dotkom korszakban oltak, amikor huszonéves fiatalok dollármilliárdokat szórtak el vicces, ám minden hatékonyságot nélkülöző kampányokra.

Természetesen a rating és az értékesítési eredmények között korreláció mérhető - állítják a szakemberek. A mérések szerint a jó kreatívok két százaléknyit tudnak javítani a hatékonyságon. Így egy jó reklám egy 10 százalékos ratinggel futó film esetében 12 százaléknyi hatást gyakorol. Ez minden műsortípusnál igaz, legyen szó talkshowról, sitcomról, filmról vagy hírműsorról.

Érdekesség ugyanakkor, hogy a kutatások szerint vannak időpontok, amelyek alkalmasabbak arra, hogy a vásárlás irányába tereljék az embereket. A felmérések szerint hatékonyabb ezekbe az időpontokba "támadni", még akkor is, ha ilyenkor csak 50 ezer embert érünk el, mivel ők ilyenkor jóval befogadóbbak. A hatás a mérések szerint közel azonos lesz, mintha egy erős ellenállást tanúsító időszakban ennek a létszámnak a többszörösét érnék el a hirdetéssel. A bizonyos időpontokban ugyanis egyszerűen "átfut az embereken" az információ, míg máskor -, így leginkább hétvégén délután - megragad. Ez a magyarázata, hogy a vasárnapi újságok a tengerentúlon tele vannak hirdetéssel.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!