A dízelmotorokat régóta bíráló Német Környezetvédők (Deutsche Umwelthilfe, DUH) nevű szervezet csütörtökön közölte: részletes információi vannak arról, hogy szinte minden német autógyártó, azaz nemcsak a Volkswagen, hanem a Daimler, a BMW és az Opel is meghamisította dízelmotoros autók károsanyag-kibocsátási értékeit.
"A leghatározottabban visszautasítjuk azt a vádat, hogy manipuláltuk járműveink károsanyag-kibocsátási tesztjeit" - szögezte le a Mercedes-Benz és a Smart típusú autók gyártója pénteken kiadott közleményében, hozzátéve, hogy soha nem alkalmaztak csalást lehetővé tévő szoftvert sem dízel, sem benzin üzemmódú autóik esetében sem.
"Motorjaink megfelelnek minden törvénynek és minden előírt követelménynek" - hangoztatta a Daimler, amely "nem tud olyan mérésről, amely azt igazolná, hogy nem tartotta be a szabályokat".
A BMW már csütörtökön határozottan tagadta a csalás vádját, miután az Auto Bild című német szakfolyóirat azt írta, hogy az ICCT (Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa) vizsgálata kimutatta: a BMW X3 xDrive nitrogén-oxid kibocsátása a közúti közlekedésben 11,88-szorosan haladta meg a kilométerenként 0,08 grammos európai Euro-6 normát. Ez valamivel még rosszabb, mint az amerikai környezetvédelmi hatóság által pellengérre állított VW Passat 2,0 TDI által produkált 11,35-szörös érték.
Péntek délután három óra körül vegyes képet mutattak a német autógyártók Frankfurtban jegyzett részvényei. A Volkswagen 2,99 százalékos mínuszban, 108,80 eurón, míg a Daimler 2,88 százalékos pluszban, 65,31 eurón, a BMW pedig 3,66 százalékos pluszban, 78,45 eurón forgott.
MTI