[ajanlo=474][igazitas=left/]A Gfk először 2003-ban publikált adatokat az akciós újságokról, s az elmúlt két és fél év során folyamatosan monitorozza a piacot. 2005 első felében a kiadott akciós lapok száma stagnált, és a hirdetett termékek száma egyes kategóriákban csökkent.
Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a kereskedők a hirdetett termékek száma helyett nagyobb hangsúlyt fektetnek az átláthatóbb és strukturáltabb megjelenésre. Az akciós lapok disztribúciója is egyre kifinomultabb.
A hipermarket és cash&carry kiadványokban a legnagyobb - akár 50 százalékos - hányadot a non-food termékek teszik ki. Jellemző a szezonális akciós újságok megjelenése, különösen iskolakezdéskor, karácsonykor, szilveszterkor és húsvétkor.
Egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert a szürethez kapcsolódóan hazai és külföldi pincészetek nemes borai mellett a nélkülözhetetlen kiegészítőket (sajt, poharak) is bemutató igényes kiadványok.
Kategória | Százalékos arány |
Italok | 25,3 |
Húsáruk | 22,7 |
Tartós élelmiszerek | 12,0 |
Tejtermékek | 11,5 |
Édességek, kekszek | 9,3 |
Zöldség, gyümölcs | 9,1 |
Egyéb konzerváru | 4,2 |
Péksütemények | 2,5 |
Növényi zsírok és olajok | 2,0 |
Többi frissáru | 0,9 |
Gyermek-/bébiételek | 0,5 |
Akciós újságokban hirdetett élelmiszer -kategóriák, 2005. első félév |
A szupermarketek, diszkontok, drogériák és vegyesboltok akciós újságjaiban is megtalálhatók a non-food termékek, de lényegesen (10-20 százalék) kisebb arányban.
A láncok akciós újságjaik megjelenésének időpontját általában a versenytársak újságjainak megjelenéséhez igazítják, és tekintettel a magyar fogyasztók vásárlási szokásaira, érvényességük általában két hétvégét is felölel.
A saját márkás termékek jelenléte az akciós újságokban egyre hangsúlyosabb, bár az idei év első felében e tekintetben is stagnálás volt megfigyelhető. Általánosságban igaz, hogy az első hat hónapban mindig több saját márkás termék jelenik meg az akciós újságokban, mint július-december viszonylatában. A saját márkás termékek jelenléte az élelmiszerek, majd a zöldség- és gyümölcskonzervek, a felvágottak és üdítőitalok kategóriájában a legerőteljesebb.
Az akciós újságokban hirdetett FMCG termékek 75 százalékos arányban az élelmiszerkategóriák, 25 százalékos arányban pedig a vegyi áruk kategóriáiból kerülnek ki. Az élelmiszerek közül hagyományosan az italokat hirdették legtöbbet a kereskedők, második helyen a húsáru áll, a rangsorban harmadik helyét pedig stabilan őrzi a tartós élelmiszer (mint például cukor, cereáliák, gabonakészítmények stb.). A vegyi áruk közül legnagyobb (mintegy 50 százalékos) arányt a kozmetikai termékek teszik ki, őket követik a mosó- és tisztítószerek.
Menedzsment Fórum