3p

Az internetes tartalomszolgáltatás, mely Magyarországon is a legelterjedtebb on-line üzleti megoldás változatlanul keresi azt a modellt, mely biztosíthatja jövedelmezőségét. Jelenleg az on-line tartalomszolgáltatók 80 százaléka nem termel profitot. Mindez fokozott súllyal került elő most, mikor az internetes vállalkozások elvesztették a befektetők kegyeit.

Az internetes tartalomszolgáltatás, mely Magyarországon is a legelterjedtebb on-line üzleti megoldás változatlanul keresi azt a modellt, mely biztosíthatja jövedelmezőségét. Jelenleg az on-line tartalomszolgáltatók 80 százaléka nem termel profitot. Mindez fokozott súllyal került elő most, mikor az internetes vállalkozások elvesztették a befektetők kegyeit.

Miközben az internetes tartalomszolgáltatás változatlan népszerűségnek örvend, a legtöbb ilyen vállalkozás jövője kétséges. Ennek legfőbb oka, hogy nem alakult ki egyetlen olyan modell sem, mely alapján biztosítható volna a tartalomszolgáltatók megfelelő bevétele.

Miután az előfizetésen alapuló on-line tartalomszolgáltatás koncepciója már évekkel ezelőtt megdőlt, a szolgáltatók számára lehetséges bevételi forrásként a hirdetés, az e-kereskedelem és a tartalom továbbértékesítése maradt. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy önmagában egyik bevételi forrás sem alkalmas arra, hogy eltartson egy tartalomszolgáltatót.

A Forrester Research jelentése szerint a legfejlettebb internetes piacok közé tartozó Egyesült Államokban is mindössze a tartalomszolgáltatók 23 százaléka nyereséges, ugyanakkor további 55 százalékuk számít rá, hogy az idén nyereségessé válnak.

Az amerikai tartalomszolgáltatók bevételének 67 százaléka még mindig a hirdetésekből származik. Miközben a tartalomszolgáltatók összbevétele a mai 7 milliárd dollárról 2005-re 40 milliárd dollárra növekszik, a hirdetések dominanciája továbbra is megmarad.

Az előfizetésből nyert bevételek a következő években is stagnálnak majd, megmaradva a jelenlegi 3 százalékos szinten. Nem növekednek jelentősen a hírügynökségi tevékenységből származó bevételek sem (12>13 százalék). Ezen a piacon csak a valóban rendkívül nagy értékű tartalmat szolgáltató webhelyeknek van esélye. Bár az e-kereskedelem egészséges növekedése a következő években is várható, a forgalomnak csak töredékét bonyolítják majd a tartalomszolgáltatók. Több felmérés is bizonyítja, hogy a vásárlók többsége szívesebben vásárol közvetlenül a kereskedők oldalain. (Viszonylag kedvezőbb helyzetben vannak az olyan webhelyek - pl. hobby site-ok, melyek közvetlenül tartalmukhoz kapcsolódó árucikkeket tudnak kínálni.)

A tartalomszolgáltatási piac szereplőivel folytatott interjúk során a Dotkom Internet Consulting munkatárasai meggyőződhettek róla, hogy idehaza még mindig a hirdetés - azon belül is a bannerek (hirdetési csíkok) - adják a tartalomszolgáltatók bevételének csaknem 90 százalékát. Mivel azonban a jövőben az internet penetráció lényeges növekedése, illetve az on-line hirdetéseket igénybe vevőkör bővülése várható, nem beszélhetünk még az internetes hirdetési piac penetrációjáról. A hazai e-kereskedelem fejletlensége miatt innen jelentősebb bevételek nem remélhetők. A hagyományos hírügynökségeken (MTI, napilapok) kívül ugyanakkor megjelentek olyan új tartalomszolgáltatók (www.prim.hu, www.port.hu, www.econet.hu ), melyek internetes portáloknak kínálnak specializált tartalmat (informatika, kulturális programok, gazdasági hírek)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!