[ajanlo=323][igazitas=left/]Félelmetes versenytársa akadt a nagy-britanniai üzletláncoknak, miután 1999-ben a Wal-Mart megvásárolta az Asdát. A forgalom évi 10 százalékos átlagos növekedésével az Asda majdnem megduplázta piaci részesedését, lekörözte a J Sainsbury-t, és - a Tesco után - a második legnagyobb kiskereskedelmi üzlethálózattá bővült.
Mára a helyzet azonban megváltozott: miközben az Asda versenytársai teret nyernek, addig a Wal-Mart érdekeltségéhez tartozó lánc piaci részesedése visszaesett (16,5 százalékról 16,4 százalékra). Ezzel szemben a Tesco részesedése 27,9-ről 30,3 százalékra nőtt, derül ki a Taylor Nelson Sofres által júniusban nyilvánosságra hozott adatokból.
Márciusban az Asda eltávolította vezérigazgatóját, két fontosabb személyzeti átszervezést jelentett be, vezetőségi pozíciók százait számolta fel, továbbá 1200 dolgozót csoportosított át üzleteibe a kiszolgálás tökéletesítésére. Andy Bond, a cég szeptemberben megválasztott vezére azt ígérte, hogy újra növekedési pályára állítja a céget.
"Az Asda túlságosan bürokratikussá vált, a szükségesnél kiterjedtebb középvezetői bázissal rendelkezik, miközben az üzletekben gyakran kígyózó sorokban várakoznak a vásárlók" - állítja Bryan Roberts, az M+M Planet Retail elemzője. Az üzlethálózat egyik gyengesége még, hogy nincsenek kisebb szupermarketjei. Ugyancsak nagy érvágás az Asda-nak, hogy versenytársai, így a Tesco és a Sainsbury is - a Wal-Mart által korábban alkalmazott stratégiához hasonlóan - rendkívül alacsony árakkal csábítják a vásárlókat.
A Wal-Mart árbevétele 2004-ben meghaladta a 285 milliárd dollárt, amelyből az Asda forgalma 26 milliárd dollárt tett ki. A társaság azonban a nagy-britanniainál is súlyosabb problémákkal szembesül Németországban, ahol máig nem tudta megelőzni a főként kisebb üzleteket működtető Aldit és a Lidlt.
Az amerikai cég leginkább a gyorsan fejlődő piaccal rendelkező Ázsiában hódít. Valóságos aranybánya a cég számára Kína, ahol a gazdasági növekedés duplája (8 százalékon felüli) a nagy-britanniainak. A vállalat azt tervezi, hogy itt több mint duplájára növeli üzleteinek számát.
Menedzsment Fórum
Tehetetlen a Wal-Mart a Tescóval szemben
A Wal-Mart nagy-britanniai tapasztalatai azt mutatják, hogy ismeretlen terepen még az amerikai üzletlánchoz hasonló nagyságú vállalat is elbizonytalanodhat.