A másfélszeresére is nőhet a fémdobozba csomagolt italok ára jövő januártól a termékdíjtörvény változása miatt. A környezetvédelmi tárca kezdeményezésére az "eldobható" kiszerelésben kínált termékek esetében ugyanis darabonként kell majd az így kivetett zöldadót megfizetni - áll a Népszabadság cikkében.
Ez számos termék esetében komoly áremelkedést hozhat, eltűnhetnek továbbá az ingyenes reklámszatyrok. Az alumínium- és acéldobozoknál egyliteres űrtartalomig palackonként 30, egy liter fölött pedig 60 forint, a kombinált kartondobozok után pedig 12, illetve 25 forintot kell fizetni. Drágább lesz az üdítőitalok ára is, az ilyen műanyag palackok esetén másfél liter alatt tíz, afölött pedig 20 forint lesz a fizetendő összeg.
Termékdíjassá válnak az üzletekben eddig ingyen adott reklámszatyrok is: a három liter alattiakért három, a 20 liter alattiakért tíz, a nagyobbakért 20 forint lesz a zöldadó. Ez - mondták korábban az üzletek képviselői - az ingyenes zacskók eltűnéséhez, vagyis szolgáltatásaik minőségének a romlásához vezet. A szaktárca prognózisa szerint a gyártók beépítik majd az új díjakat a fogyasztói árakba. A termékdíjemelés elsődleges célja nem a költségvetési bevételek emelése, hanem a csomagolási hulladék mennyiségének csökkentése. Fizetnie ugyanis csak annak kell, aki továbbra is ragaszkodik az eldobós csomagolásokhoz - írja a Népszabadság.
Kapcsolódó anyagok
Piaci diszkriminációtól tartanak a hazai üdítőgyártók
Drágulhat a sör és az ásványvíz a termékdíjtörvény miatt
Idővel megszűnhet a sörösüveg
Teret nyerhet a környezetbarát csomagolás
Hosszabb távon a betétdíjas italcsomagolások arányának növekedésére, illetve a környezetbarát alapanyagú reklámszatyrok elterjedésére számítanak a szakértők a termékdíjrendszer jövő januártól érvényes átalakítása miatt.