A cég túl nagyra növekedésével kapcsolatos félelmeket táplálja az a friss piackutatás, miszerint a múlt hónapban a Tesco piaci részesedése Nagy-Britannia kiskereskedelmében túllépte a 30 százalékot - írja az MTI. (Egy évvel előtte még a 28 százalékot sem érte el.)
A kisebb kereskedők szerint valamiképp elejét kellene venni annak, hogy a Tesco kis boltokat is felvásárolhasson és ezzel még inkább "bebetonozza" magát a brit kiskereskedelmi piacon.
[ajanlo=259][igazitas=left/]Terry Leahy, a Tesco első számú embere szerint eladásaikat 2000 óta megduplázták. Nagy-Britanniában már csaknem 1800 üzlet viseli a Tesco nevet és a vállalat összesen negyed millió embert foglalkoztat az országban.
Nyereségének ötödét ugyanakkor már külföldön szerzi meg, ottani eladásai csaknem 20 százalékkal nőttek a múlt évben.
A Tesco feldarabolását javasolta a New Economics Foundation, egy brit gazdaságkutató-központ is. A kutatók szerint az áruházlánc túlzott jelenlétével a szigetországban a helyi közösségeket károsítja.
A brit pénzügyminisztériummal együttműködő, de egyébként független gazdaságkutató felmérése 103 brit nagyváros és 27 londoni kerület központi bevásárló utcáinak képét hasonlította össze. Azt vizsgálta, hogy a nagy kiskereskedelmi hálózatok terjeszkedése milyen mértékben teszi egyformává a városközpontok utcaképét.
Ebből a szempontból a délnyugat-angliai Exeter bizonyult a legrosszabb "klónvárosnak", mert itt a fő bevásárló negyedben mindössze egyetlen független kiskereskedelmi egység maradt, az összes többi bolt a mindenhol máshol megtalálható láncok hálózatába tartozik.
A jelentés szerint Nagy-Britannia egésze a "klónvárosok" országává válik, mivel a nagy kiskereskedelmi hálózatok megfojtják a kis független vállalkozásokat, és teljesen egyformává szürkítik a bevásárló utcákat.
Menedzsment Fórum
Tesco: leterítenék Gullivert a lilliputiak
Brit kereskedői és fogyasztói érdekvédelmi szervezetek szerint lépéseket kellene tenni a Tesco kiskereskedelmi vállalat terjeszkedésének lefékezésére Nagy-Britanniában.