Az egyszeri vásárló, aki azt feltételezi, hogy egy adott üzletlánc minden boltjában ugyanazon az áron juthat a kiszemelt termékhez, tévedését súlyos összegekkel fizetheti meg. Minél drágább a termék, annál súlyosabbakkal. Kivétel lehet a DVD, amely esetében akár az egyik üzletben kért ár feléért vehetjük meg ugyanazt a filmet a másik áruházban.
[ajanlo=87][igazitas=left/]Lapunk úgy értesült, a Media Markt üzleteiben is hasonló a helyzet. Míg a kisebb háztartási eszközök esetében talán még nem olyan fájó 1-3 ezer forintot fizetni a hozzánk közelebb eső áruházban, a televízió esetében egészen biztosan jobban meggondoljuk. Ugyanazokkal a műszaki paraméterekkel rendelkező készülék ugyanis az áruházlánc Budapest környéki üzletében 108 ezer forint, a külvárosi üzletben már csak 100 ezer, a belvárosi bevásárlóközpontban lévő boltjában pedig 90 ezer forintba kerül.
A Media Markt a témával kapcsolatos megkeresésünkre annyi információval szolgált, hogy minden áruházuk önálló gazdasági egységként működik, ennek megfelelően árait önmaga alakítja.
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tájékoztatása szerint amennyiben a reklámújságban megjelenik a termék, és nincs mellette korlátozó megjegyzés (csak egy adott áruházra érvényes ajánlat vagy adott időtartam), akkor az árakat szabadon képezhetik az üzletek, függetlenül attól, hogy egy láncba tartoznak-e vagy sem, a fogyasztóvédelmi jogi szabályozás erről nem rendelkezik. Ha azonban egy üzleten belül találkozik a vevő a különböző árú, azonos típusú termékekkel, ez esetben az alacsonyabb árat kell fizetnie.
Az Országos Kereskedelmi Szövetségnél is úgy vélik, a verseny lényege, hogy a kereskedő szabadon meghatározhatja az árat, egyedül az élelmiszer-jellegű termékeknél merülhet fel a beszerzési ár kérdése, amely alá a kereskedő nem mehet. Vámos György, a szövetség főtitkára elmondása szerint az egy üzletlánchoz tartozó boltok egyedi árképzésére, bár valóban nem megszokott üzletpolitikát feltételez, volt már máskor is példa. Ilyenkor valamilyen sajátos ok miatt alakítják így az árakat, például ha egy bizonyos áruház látogatottságát szeretnék növelni.
Menedzsment Fórum
Tízezreket spórolhat az óvatos vásárló
Ugyanazon áruházlánc más és más boltjában akár húsz-ötven százalékot is spórolhatunk vagy akár bukhatunk, az előzetes terepfelmérés alaposságától függően. A Menedzsment Fórum kiderítette, az üzletlánc neve nem kötelez, az éles árversenyben a vásárlóra is több munka hárul a körültekintés terén.