4p

Csütörtökön ünnepélyes keretek között lerakták Szolnokon a Stadler alumínium-kocsitesteket előállító üzemének alapkövét. A gyár 2008 utolsó negyedévében nyitja majd meg kapuit, és a teljes kapacitás elérésekor mintegy kétszáz dolgozónak fog munkahelyet biztosítani. Mfor.hu tudósítás.

Épülhet a vonatgyár (Mfor-montázs)

Míg a beruházás értékét korábban 15-16 milliárd forintra becsülték, jelenleg csupán annyi biztos, hogy 2008 végéig mintegy tízmilliárd forintot szán a Stadler a szolnoki gyár felépítésére. A további fejlesztések mértéke attól függ, hogyan alakulnak a cég megrendelései, mondta el az mfor.hu kérdésére Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hány ember számára fog munkát kínálni az üzem a 2008 negyedik negyedévére tervezett nyitás idején. Annyi biztos csupán, hogy teljes kapacitás esetén kétszáz fő dolgozhat majd a gyárban.

Százötven hegesztőt képeznek ki

A dolgozók toborzása már el is kezdődött: eddig tíz alumínium-hegesztővel kötött a cég foglalkoztatási szerződést, tudtuk meg Dunai Zoltántól. Összesen egyébként mintegy 150 képesített alumínium-hegesztőre lesz majd szükség, őket a Stadler képezi ki, részben Svájcban. Információink szerint a vállalatnak nagy nehézséget okoz megfelelő kvalitású munkaerőt találni, az igényeket Szolnok és környéke nem is képes teljes egészében kielégíteni.

A gyárban teljes kapacitás esetén évente mintegy kétszáz alumínium-kocsitest készül majd. Összehasonlításul: a cég jelenlegi igénye éves átlagban mintegy ötszáz darab kocsiszekrény, amelyből 330-340-et jelenleg a svájci Bussnangban állítanak elő. A MÁV által megrendelt újabb harminc darab Flirt motorvonat közül mintegy 15-20 kocsiteste készülhet Szolnokon, tette hozzá kérdésünkre Dunai Zoltán.

Már idén újabb Flirtök jöhetnek

Mint ismert, a vasúttársaság még 2007 decemberében – élve az opció lehetőségével – adott megbízást újabb harminc jármű leszállítására a Stadlernak. A második "tétel" első két vonatát 2009 februárjáig, a fennmaradó 28 járművet pedig - havi két Flirt átadásával – 2010 közepéig szállítja le a MÁV-nak a svájci cég. Dunai Zoltán szerint a Stadler már 2008 őszén szeretné átadni az újabb szállítmány első darabjait. 

Az első harminc vonatért a MÁV 144,6 millió eurót (36,3 milliárd forintot) fizetett a svájciaknak, a második harminc Flirt ára ennél némileg kedvezőbb, 141,6 millió euró (35,5 milliárd forint). (Ez csak a beszerzési ár, amihez hozzájönnek még a karbantartási és egyéb költségek.)

Az újabb beszállítást figyelembe véve a MÁV azt tervezi, hogy bővíti a Flirtök közlekedési útvonalát. Így a Budapest–Győr–Hegyeshalom, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Pusztaszabolcs és a Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Paks vonal mellett a Budapest–Hatvan szakaszon is bevethetik azokat.

Viszautasíthatatlan ajánlatot kaptak

A svájci cég egyébként már korábban megvetette a lábát Magyarországon: a Flirtöket kiszolgáló pusztaszabolcsi karbantartó bázis 2007. májusban nyílt meg. A vonatgyár helyszínét tekintve sokáig Székesfehérvár tűnt befutónak, ám Szolnok végül egy visszautasíthatatlan ajánlattal megelőzte a dunántúli várost.

A svájci cég ugyanis tizenöt évre ingyenes telekhasználati jogot kapott, cserébe öt éven belül négyszáz munkahelyet ígért az alföldi városnak. Az egyelőre kérdéses, hogy ezt sikerül-e teljesítenie – ez elsősorban a megrendelések alakulásának függvénye.

Mivel Szolnok - Székesfehérvárhoz hasonlóan - a negyven százalékos támogatási övezetbe tartozik, az állami támogatás mértéke összességében maximum négymilliárd forintot tehet ki. Ezt a keretet a cég maximálisan ki is kívánja majd használni.

Wéber Balázs


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!