A divatelőrejelzéseket készítő szakértők elemzéseire egy egész iparág épít: a dizájnerektől a kereskedőkön és a textilgyártókon át a pénzintézetekig. Ebbe az illusztris körbe beférkőzni nem könnyű, de akinek sikerül, borsos fizetésén túl bizton számíthat jópár ingyenes párizsi utazásra is.
A CNN által megkérdezett divattrend-elemzők egyetértenek abban, az ő munkájuk abból áll, amit mások szórakozásból csinálnak: utazgatásból, vásárlásból, médiafogyasztásból. Ennek eredményeképpen születik meg a tömegpszichológiai elemzés, amely meghatározó szerepet játszik abban, mit viselünk majd jövő nyáron, vagy akár több szezonnal később. Mindezt persze nem lehetne a jól működö ösztönös megérzések nélkül csinálni, amellett, hogy az ember a technológiai innovációkat is naprakészen nyomon követi.
A trendelőrejelzők vagy divattanácsadók dolgozhatnak speciálisan erre szakosodott cégeknek, amelyekből azonban alig egy tucat található világszerte, vagy, ami gyakoribb, egyenesen a divattervezőknek, kereskedőknek, gyártóknak szállítják az ötleteket házon belül. Itt tíz év szakmai tapasztalattal jó eséllyel kereshetik meg évente a száz, vagy akár kétszázezer dolláros fizetést is.
A divathoz kötődő trendelemzés másik típusa az üzleti trendek előrejelzése. Ezek a szakértők nem a színekkel és a formákkal foglalkoznak, hanem inkább azokkal a termékcsoportokkal, amelyek a jövőben divatba jöhetnek, vagy éppen ellenkezőleg, ahol a forgalom valószínűleg csökkenni fog. Az elemzésnél pedig az olajártól a mozijegyekig minden faktort számításba kell venniük, így állapítják meg, milyen divatcikkekre költik a fogyasztók a pénzüket fél év vagy egy év múlva.
Akárcsak a divatelőrejelzésnél, az üzleti trendek előrejelzéséhez is jó elemzőkészség, illetve piaci tapasztalat, na és persze jó ösztönök szükségesek. Ebben a szakmában már nagy előnyökkel jár, ha valaki az egyetemi végzettségen kívül MBA-diplomával is rendelkezik. A hatszámjegyű fizetésért egy piacelemző cégnél akár 15 évet is le kell húzni a szakmában, de a pénzügyi területen dolgozók legjobbjai már hat-hét év múlva megkereshetik a 300 ezer dollárt évente.
(Menedzsment Fórum)
Több százezer dollárt ér a divatjósok munkája
A divatelőrejelzéseket készítő szakértők elemzéseire egy egész iparág épít: a dizájnerektől a kereskedőkön át a pénzintézetekig. Aki beférkőzik ebbe az illusztris körbe, az a hatalmas fizetés mellett ingyenes utazásokra is számíthat.