Az MTI-nek nyilatkozó szakértők hangsúlyozták, nagyon kevés pontos adat áll rendelkezésre a magyar piacról, ezért nem könnyű bármiféle előrejelzést adni. Molnár Imre, HP Magyarország vezérigazgató-helyettese szerint 2005-ben több tényező is hat a PC eladásokra: egyrészt az internet és a számítógépek iránti kereslet kölcsönösen erősítik egymást, másrészt az uniós támogatásokkal összefüggésben a már elfogadott, de még ki nem fizetett informatikai és vállalkozásfejlesztési programok is jótékonyan hatnak az eladásokra. Molnár hozzátette: keresletnövekedéssel jár az is, hogy a Y2K probléma kapcsán végrehajtott PC-frissítések fölött már gyakorlatilag eljárt az idő, s ezért várhatóan a vállalatok is újabb számítógépeket vesznek majd.
Deme Csaba, az Albacomp vezérigazgató-helyettese úgy vélte, hogy mintegy 250 ezer új gép talál gazdára az idén a magyar piacon. Az internetezők száma nem nő ugyanilyen mértékben, mivel nem minden PC-hez vásárolnak hozzáférést. Deme Csaba szerint lassítja a világhálót használók számának bővülését, hogy 2005-ben a Sulinet program a különböző megszorítások miatt gyakorlatilag megszűnik létezni.
Egyes szakértők becslése szerint a magyar lakosság körében 2004 év végén mintegy 20 százalékos volt a PC-ellátottság, amelyet az idén az internet iránti kereslet várhatóan növelni fog, ugyanis a bruttó 7-8 ezer forint körüli korlátlan internetes hozzáférés már szélesebb körben megfizethetővé teszi a világhálót. Más szakértők szerint viszont bruttó háromezer forintos ár hozna igazi áttörést a piacon. Deme Csaba összehasonlításképpen megemlítette: Németországban már kevesebb mint ezer forintért is nyújtanak "fapados" szélessávú internet-kapcsolatot.
Ezzel összefüggésben Simó György, az internetes piacon vezető Axelero vezérigazgatója úgy vélte, hogy az internet-árak piaci viszonyok között, a szolgáltatók közötti verseny alapján alakulnak ki Magyarországon. Hozzátette: az internet-hozzáférés vásárlása nemcsak árkérdés, hanem - hasonlóan a mobilpiachoz - itt is fontos lenne az igények felkeltése. Megemlítette azt is, hogy a német árképzés sok mindenben eltér a magyartól ezért nem egyszerű az árakat összehasonlítani.
Simó György a 2005. évi tendenciák kapcsán elmondta, hogy a Matáv területén a tervek szerint a szélessávú hozzáférés ugyanolyan dinamikával bővül, mint 2004-ben, s várhatóan újabb százezer ADSL-vonalat kötnek be. Ezen túlmenően tovább fog nőni a sávszélesség, illetve lazulni fog az elérés helyhez kötöttsége, s egyre többen vezeték nélkül érik el világhálót.
Szathmári Géza, a GTS-Datanet Távközlési Kft. vezérigazgatója szerint 2005-ben várhatóan olyan mértékben nő a szélessávú internet-elérések száma, mint ahogyan csökken a keskenysávúaké. Becslése szerint a 2004. év végi több mint 200 ezerről az idén 300 ezer fölé nő az ADSL-előfizetések száma, míg a betárcsázós felhasználóké 25-33 százalékkal mérséklődik. A GTS-Datanetnek 2004 végén közel 50 ezer dial upos előfizetője volt, míg az ADSL ügyfeleinek száma elérte a 15 ezret. Ezzel a társaság a modemes piac 15 százalékát, míg a széles sáv esetében 7-8 százalékát mondhatta magáénak.
(MTI)
Tovább bővül a hazai PC- és internetpiac
Szakértői becslések szerint 2005-ben az elmúlt évinél várhatóan 8-10 százalékkal több, összesen 200-250 ezer komplett, új személyi számítógép talál gazdára a magyar piacon, míg az otthoni internetezők száma 1,5- 2 százalékpontos emelkedéssel meghaladhatja a lakosság 20 százalékát.