3p

Két nap alatt értékének harmadát elveszítette a Miskolcon üzemet működtető japán légzsákgyártó vállalat. De ha minden igaz, a botránynak nem lesz hatása a magyar gyárra.

A szerdai 13 százalékos zuhanás után csütörtökön további 25,23 százalékkal szakadt be a Takata árfolyama a tokiói tőzsdén, így az autókba biztonsági elemeket gyártó cég értéke 6 éves mélypontra zuhant. Ilyen alacsony árfolyamon utoljára a 2008-as, 2009-es pénzügyi válság legmélyebb bugyraiban volt.

A második napja tartó vesszőfutást az amerikai közlekedés biztonsági felügyeletének 70 millió dolláros bírsága, illetve a cég legnagyobb vevőjének, a Hondának a döntése előzte meg. A National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) 70 millió (circa 20 milliárd forint) dolláros büntetést szabott ki, amelyet 2020 októberig kell a vállalatnak 6 részletben megfizetnie. Emellett további 130 millió dollár (37 milliárd forint) megfizetésére is kötelezhetik a céget, ha a felügyelettel kötött megállapodásban vállalt kötelezettségeit nem tudja teljesíteni. Ha az összesített büntetés 200 millió dollárig emelkedne, ez lenne az amerikai közlekedés biztonsági felügyelet legnagyobb büntetése, amit valaha kivetett.

A Takata árfolyama 2006 óta

A szerdai nap nem csak a hatalmas büntetés miatt lett fekete a Takata számára, de aznap látott napvilágot a Honda bejelentése is, miszerint a jövőbeli modelljeiben nem tervezi a Takata egyes légzsákfelfújó egységeinek beszerelését. Márpedig a Honda a legnagyobb ügyfelük, így a döntés, ahogy az a tőzsdei mozgásokból is látszik, igen kényesen érinti a társaságot. Még akkor is, ha a Honda tervezett döntése erősen korlátos, hiszen a mostani modelljeibe továbbra is a Takata megoldásait fogja építeni, és a jövőben is csak egyes felfújó egységeit érintheti. Ráadásul mindezek hatását - ha lesznek - várhatóan csak 2016 végétől fogják a Takatánál érezni.

Rövid távon tehát nem várható a bevételi oldalról komolyabb nyomás a cégre, már csak azért sem, mivel az autós biztonsági megoldások, illetve légzsákok piaca továbbra is meglehetősen korlátos. Az autógyártóknak szükségük van valamennyi beszállítóra, köztük a három legnagyobb közzé sorolt Takatára is, vélekedik a The Wall Street Journal. Az újság által megszólaltatott elemző szerint mindenki bajban lenne, ha a Takata hirtelen eltűnne. Ugyanakkor azt is hozzátette, ha tíz év múlva már nem lesz Takata, az senkinek sem fájna.

A BMW is kitart a Takata mellett

A Takata miskolci beruházására így - rövid távon - várhatóan biztosan nem lesz hatással a mostani botrány. Már csak azért sem mert a japán cég a botrányban érintett légzsákokat felfújó egységeit Kínában, Mexikóban és Németországban gyártja, míg a gázt Washingtonban. Ráadásul, ahogy a cég szóvivője elmondta, minden kapacitásukra szükségük van, hogy a keresletet ki tudják elégíteni. Így nem hogy leépítésekre, de sokkal inkább a termelés további bővítésére van szükség.

Ugyanakkor az mfor.hu-nak arra a kérdésére, hogy a miskolci üzem létszámbővítése a tervek szerint halad-e, illetve érinti-e a botrány a borsodi megyeszékhelyen található üzemet, a Takata szóvivője nem tudott válaszolni.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!