A politikai és közéleti lapok nyertese a Heti Válasz
2011 utolsó negyedévében szinte az összes kategóriába tartozó, általunk vizsgált lap esetében csökkenő értékesített példányszámról adott számot a Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ). Ha arányaiban nézzük a változásokat, akkor a politikai napilapok kategória legnagyobb vesztese a jobboldali Magyar Hírlap lett. A harmadik negyévhez képest ugyanis 4,5 százalékkal 10 651-re csökkent az értékesített példányok száma 2011 utolsó negyedévében. Éves viszonylatban összességében 13,8 százalékkal esett vissza az értékesítés. A másik jobboldali napilap, a Magyar Nemzet 2 százalékos csökkenést regisztrált, ami a darabszámot nézve nem jelent drasztikus változást, hiszen az eladott 44 610 példány csak 918-cal volt kevesebb, mint előző negyedévben. 2010 azonos időszakához képest ugyanakkor már 6 százalékos a zsugorodás mértéke. Az éves változást nézve ennél sokkal nagyobb mértékben zuhant tovább a baloldali napilap, a Népszabadság értékesítése. Míg 2010 utolsó negyedévében még 69 559 darabot adtak el a lapból naponta, addig tavaly 7748-cal kevesebbet, 61 811-et, ami 11 százalékos visszaesést jelent. A Népszabadság az a napilap egyébként, mely a válság óta még rövid időre sem képes magára találni, és drasztikusan csökkenő eladási számokat produkál. 2008 első negyedévéhez képest már 47 százalékkal csökkent az értékesített példányszám (116,3 ezerről 61,8 ezerre), vagyis közel minden második vevőjét elbukta a napilap.
A másik baloldali napilap, a Népszava bár negyedéves viszonylatban 1,5 százalékkal több példányt adott el, ez még mindig kevés volt ahhoz, hogy előző év azonos időszakához képest ne kelljen 3,9 százalékos csökkenést realizálnia.
A heti megjelenésű politikai-közéleti lapoknál sem lett sokkal sikeresebb 2011 negyedik negyedéve, bár itt már volt olyan termék, amely az év utolsó három hónapjában növelni tudta az átlagos napi eladásait. A Heti Válasz ugyan csak a második legnagyobb példányszámban értékesített hetilap - de így is körülbelül ötször kisebb eladást produkál, mint a HVG -, a 945-tel magasabb utolsó negyedéves érték 5,5 százalékos emelkedést eredményezett. Éves viszonylatban azonban ezzel szintén nem tudott pozitív változást generálni: 2011 utolsó negyedévének átlagos eladásai 1,4 százalékkal maradnak el 2010 azonos időszakához képest.
2011 harmadik negyedévéhez hasonlóan az év utolsó három hónapjában is hasonló irányú változások jellemezték a Figyelő és a HVG értékesítési számait: a Figyelő 2,5, a HVG 3,4 százalékos példányszámcsökkenést regisztrált. Egy év alatt előbbiből 14,7 százalékkal (1898 darabbal) kevesebbet vettek az olvasók, utóbbiból 9806 darabbal, vagyis 14,1 százalékkal.
A korábbi időszakokhoz hasonlóan most is kíváncsiak lettünk volna a Világgazdaság adataira is, de 2011 negyedik negyedévében már nem auditálta azt a MATESZ.
A színes napilapok vesztese a Bors
A színes napilapok közül a Metropol produkálta a legmagasabb adatokat, bár ebben az esetben meg kell jegyezni, hogy pontosan az ingyenessége miatt más megítélés alá esik. A színes lap 2011 utolsó negyedévében 41 489 darabbal növelte a terjesztett példányok számát, amivel előző időszakhoz képest 17,8 százalékos növekedést ért el. A 274 296 darab azonban még mindig elmarad az előző év azonos időszakában naponta terjesztett adattól, így 2,5 százalékos esést realizáltak.
A Nemzeti Sport napi kiadvány lett a negyedév vesztese, hiszen 2011 végén 9,6 százalékkal kevesebb példányt tudott értékesíteni, mint előző negyedévben. Az 58 561 átlagos napi értékesített példány 6230-cal kevesebb, mint a harmadik negyedévben, éves összehasonlításban alig valamivel nagyobb mértékben csökkent az értékesítés: 6293-mal kisebb eladott példányszám az előző évhez képest 9,7 százalékos esést jelent.
A két legnagyobb szórakoztató napilapot ugyanakkor nem kímélte a zuhanás. Bár a Bors a harmadik negyedévben még növelni tudta a napi átlagos értékesített példányszámot, 2011 utolsó három hónapjában már a Blikkhez hasonló módon zuhanást regisztrált, és a kategória vesztesévé lépett elő.
A Bors negyedéves viszonylatban 7, éves összehasonlításban pedig 8 százalékkal csökkent értékesítési adatról számolt be - 2011 utolsó negyedévében 79 407-et tudtak napi szinten átlagosan eladni, míg egy évvel korábban ez az adat még 86 319 volt. Nagy zuhanás történt negyedéves és éves viszonylatban a lap vasárnapi kiadványánál is: 2011 harmadik negyedévéhez képest 8, az előző év azonosi időszaki értékesítési darabszámához képest viszont 12,5 százalékos csökkenés történt.
A vetélytárs, a Blikk 2011 negyedik negyedéves 173 696 darabos példányszáma 4,3 százalékkal marad el az előző negyedév, és 5,1 százalékkal az előző év azonos időszakának adatától. A lap vasárnapi kiadványának esetében is a korábbiaknál rosszabb adatokat közölt a MATESZ, hiszen negyedéves viszonylatban 8386 darabbal (5,5 százalékkal), éves szinten pedig 7245 darabbal, vagyis 4,8 százalékkal esett az átlagos értékesítési szám.
A pletykalapok a negyedév legnagyobb vesztesei
A MATESZ adatközlése szerint az általunk vizsgált lapok közül a legnagyobb zuhanást a két legnagyobb pletykalap, a Story és a Best produkálta 2011 negyedik negyedévében, ugyanakkor a 2011-es év legnagyobb vesztese is ez a két magazin lett.
A Best éves szinten 22 521 darabbal kevesebbet tudott értékesíteni, ami 18,9 százalékos esést jelent, míg a versenytárs, a Story magazin szűk 40 ezer darabos zuhanása az értékesített példányszámban 16,3 százalékos visszaesést jelent. Negyedéves összehasonlításban egyébként míg utóbbit 7,4 százalékkal kevesebben vásárolták meg, addig a Best magazin 7,7 százalékkal kevesebb értékesített darabszámot regisztrált.
Székely Sarolta
mfor.hu