A KSH tájékoztatása szerint a hazai kiskereskedelmi üzlethálózatot továbbra is a telítődés jellemzi, az első kilenc hónapban megközelítően ugyanannyi, 18,7 ezer üzlet kezdte meg a működését, mint ahány egységet bezártak. Az üzletek száma a 2004. december 31-i állapothoz képest csak kis mértékben változott, 30 üzlettel csökkent.
Jelentősebb kereskedelmi létesítményeket a nagyobb városokban nyitottak, a kisebb településeken üzletszám-csökkenés következett be. A felmérés szerint új lendületet vett a nagy alapterületű kiskereskedelmi egységek - bevásárlóközpontok, hipermarketek, szakáruházak - számának növekedése 2005 harmadik negyedévében. Az időszak üzletszám-bővülésének 82,3 százaléka a közép-magyarországi régióban következett be: 128 üzlettel nőtt Budapest, 104-gyel Pest megye üzleteinek száma.
A kiskereskedelmi üzlethálózat szakmastruktúráján belül több éve tartó átalakulás figyelhető meg. Az élelmiszer főtevékenységű üzletek állományának szűkülésével egyidejűleg bővül a nem élelmiszer jellegű üzletek hálózata. Az idén az első három negyedévben a legdinamikusabban az iparcikk jellegű vegyes üzletek és áruházak hálózata gyarapodott. Jelentősen bővült a könyv-, újság-, papíráru-, a gépjármű-, a használtcikk-szaküzletek, valamint a telekommunikációs cikkek, a számítógép-, irodagép-, szoftver-, az állateledel-, az óra- és ékszer- és a sportszerszaküzletek száma. A legnagyobb visszaesést az elektromos háztartási cikkekkel foglalkozó boltoknál regisztrálták.
A harmadik negyedévben - döntően a nagy alapterületű egységek nyitásának hatására - az üzlethálózat 183 ezer négyzetméterrel bővült, kétszer annyival, mint az első félévben. Az alapterület-gyarapodás fele a közép-magyarországi régióban valósult meg, és ugyancsak ennyivel nőtt az élelmiszer jellegű üzletek és áruházak összes alapterülete. A kiskereskedelmi üzletállomány 2005. szeptember 30-án 17,2 millió négyzetméter alapterületen végezte tevékenységét.