Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a szerdai tárgyalás után elmondta: hétfőn 15 órakor folytatják az egyeztetést a MÁV Zrt.-vel. A megbeszélést a közvetítésre felkért Herczog László, a munkaügyi tárca szakállamtitkára, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat közvetítője vezeti.
A szakszervezet sztrájkbizottsága még szerda kora este összeül, ám azon nem lesz feltétlenül döntés arról, hogy folytatják-e, és ha igen, mikor a munkabeszüntetést, közölte a VDSZSZ elnöke az MTI-vel. (Kedden még úgy nyilatkozott, hogy szerdán döntenek az akció további sorsáról - a szerk.) Amennyiben ismét folytatják a sztrájkot, arról először a MÁV-ot tájékoztatják, amelynek az utazóközönséget időben értesítenie kell.
Mint ismert, a VDSZSZ február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben pedig ismét megszakított. Az érdekképviseleti szerv továbbra is azt szeretné elérni, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV Start Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak. Gaskó szerint előbbi követelés 35 ezer, utóbbi pedig 13-14 ezer vasutast érint.
A VDSZSZ elnöke szerdán is úgy vélekedett: a munkáltató a fenti két lényegi kérdést illetően egy tapodtat sem hajlandó álláspontjáról elmozdulni. Utalt arra, hogy a VDSZSZ több kompromisszumos technikai javaslatot tett. Így például a szakszervezet számára dolgozónként egyszeri nettó 250 ezer forinttal és a 6,9 százalékos bérfejlesztésen felül még 10 százalékos követeléssel kapcsolatban elfogadhatónak tartanák, ha azt nem egy év alatt kapnák meg a dolgozók, vagy a választható béren kívüli juttatáshoz csatolnák. Így egy része még az idén kifizethető lenne, ráadásul az a munkaadónak kevesebb adó- és járulékteherrel járna, mintha bérként fizetné ki. Az érdekképviseleti szerv elfogadhatónak tartaná azt is, ha a többletbérfejlesztést munkaidőcsökkentéssel oldanák meg, tette hozzá Gaskó.
Singulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője megerősítette: a MÁV nem engedhet álláspontjából, és ellenzi, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételeit szétosszák. A vasúttársaság a sztrájk alatti még elégséges vasúti szolgáltatással kapcsolatban engedményt tett, és napi 800 szerelvény közlekedésével is megelégedne. Ez azt jelentené, hogy üzemkezdettől 8 óráig, illetve 13 és 19 óra között valamennyi elővárosi vonat közlekedne, az egyéb vonalakon 2-2 vonatpár, plusz a fővonalakon 9 szerelvény járna.
Emlékeztetett arra, hogy a VDSZSZ ezzel szemben mindössze napi 320 szerelvény indítását javasolta, ami - a MÁV szóvivője szerint - jóval kevesebb, mint amennyit az 1995-ös MÁV és vasúti szakszervezetek közötti elégséges szolgáltatásról született megállapodás tartalmaz.
Menedzsment Fórum