Az újság többek között a Traubisodát, a Tisza-cipőt és a Sportszeletet említi annak bizonyítékaként, hogy a szocialista nosztalgia több,[ajanlo=84][igazitas=left/]korábbi terméket is életre keltett. A cikkben megszólal egy Traubisodát kortyolgató nőt, aki szerint "Traubit inni nem más, mint elismerni, hogy a múltban is voltak pozitív dolgok."
Mások viszont nem ilyen okokból választják az újra piacra került régi magyar termékeket, hanem mert ezek visszaviszik őket gyermekkorukba. "Csak azért, mert szeretem ezeket a cipőket, még nem kívánom a kommunizmus visszatérését" - teszi hozzá egy Tisza-cipőket nézegető vásárló.
A Traubisoda és a Tisza-cipő mellett több tucatnyi olyan termék jelent meg Kelet- és Közép-Európában, amelyet régi tulajdonosaik vagy a gyártási jogukat megszerző multinacionális cégek abból a célból élesztettek fel, hogy a szocialista nosztalgia hullámait meglovagolva növeljék bevételüket, áll a WSJE elemzésében.
Egy szakértő egy másik szempontot is említ: eszerint ezen termékek újbóli megjelenése részben a globalizáció elleni lázadást jelzi. Ennek hátterében az áll, hogy bár a kelet-közép-európai országok lakossága a rendszerváltás után egy ideig az addig beszerezhetetlen nyugati termékeket részesítette előnyben, ám sokan időközben kiábrándultak belőlük, magas áraik és a piacon megszerzett monopolhelyzetük miatt.
A szocialista korszakbeli termékek iránti nosztalgia korántsem korlátozódik Magyarországra, hasonló jelenségek tapasztalhatók Csehországban, Szlovákiában és Németország keleti részein is, állítja a WSJE.
(MTI)
Traubi, Tisza-cipő: üzlet lett az érzelmekből
Magyarországon a "szocialista nosztalgia" nyomán újra piacra került számos, a korábbi rendszerben közkedveltnek számító termék, említi elemzésében a The Wall Street Journal című amerikai lap európai kiadása (WSJE).