3p

Tavaly rekord mennyiségű igénylést kapott polgári repülőgépeire az amerikai Boeing: 1002 gépet rendeltek tőle, és ezzel - 2001 óta először - valószínűleg ismét megelőzi európai versenytársát, az Airbust. Elsősorban az erős ázsiai és közel-keleti kereslet segítette a társaságot. Ezzel megdőlt a cég mindenkori, 1988-as csúcsa: akkor a Boeing és az azóta felvásárolt McDonnell Douglas gépeire együttesen 877 megrendelés érkezett.

[ajanlo=1386][igazitas=right/]

Bár elmaradt az elemzői várakozásoktól a Boeing a harmadik negyedben, adózott eredménye így is több mint megkétszereződött, 1,01 milliárd dollárra az egy évvel korábbi 456 millióhoz képest. A bevételek 4 százalékkal 12,63 milliárd dollárra estek. 2006-ban a Boeing 375-385 kereskedelmi gépet tervez kiszállítani. Az Airbus hivatalosan még nem hozta nyilvánosságra 2005-ös eredményeit.

A tengerentúliak tavaly egyébként a jog asztalánál is hadat üzentek európai riválisuknak. Májusban az amerikai kormány ugyanis úgy döntött, hogy a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elé viszi az Airbus állami támogatásának ügyét. Rob Portman amerikai kereskedelmi főmegbízott akkor bejelentette: az Egyesült Államokat az aggasztja, hogy az Európai Unió 1,4 milliárd euró támogatásban akarja részesíteni az új Airbust, az A350-est, ami vetélytársa lenne az új Boeing 787-esnek.

Röviddel ezután az Európai Unió ellenpanaszt nyújtott be a Boeing ellen a WTO-nál, azzal vádolva az amerikai céget, hogy az törvénytelenül jut állami támogatáshoz. EU-adatok szerint a társaság 1992 óta mintegy 29 milliárd dollárnyi közvetett és közvetlen támogatást kapott.

[ajanlo=1286][igazitas=left/]Az amerikai gépgyártó óriás nem csak az eladások terén döntött rekordot 2005-ben. A Boeing 777 200LR gépe novemberben 20 100 kilométert tett meg. Ez minden idők leghosszabb egyhuzamban történő repülése volt, amelyet polgári közlekedésre gyártott járművel tettek meg.

A távolsági rekordot a tervezettnél némileg rövidebb idő, 22 óra 45 perc alatt sikerült teljesíteni. Az ázsiai és európai célpontok közötti távolságot az Egyesült Államok felett repülve tette meg a gép, amely a rekordkísérlet során 35 utast is szállított a fedélzetén - írta korábban az mfor.hu.

[ajanlo=1426][igazitas=right/]Tavaly a legendás 747 Jumbo Jet felújítását is eltervezték. A ráncfelvarráson átesett géptípus - tervezője szerint - még a nagy elődöt is túlszárnyalhatja. Ez biztosítja, hogy a fogalommá vált típus nem fog kihalni - mint ahogy azt az Airbus szuperjumbójának megjelenésekor gyanították -, hanem a piaci igények és a verseny kihívásainak megfelelően átalakul. A repülők egyelőre még csupán a tervezőasztalon készültek el, a valóságban 2009-ben emelkedhetnek a levegőbe. A 747-8-as kódszámmal futó Boeingeket az utasforgalmat bonyolító cégek mellett a légifuvarozást végző társaságok számára is kínálják, ebből a szektorból már meg is érkeztek az első megrendelések.

Riválisok: Boeing 787 - Airbus A350

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!