A híd gergelyiugornyai oldalán tartott csütörtöki sajtótájékoztatón Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára elmondta: a fejlesztés 3,8 milliárd forintnyi kötelezettségvállalást igényelt a tárca részéről, ez tette lehetővé az építkezés elindítását.
A kétsávos, nagy forgalomnak kitett régi Tisza-hidat 1949-ben helyezték forgalomba, állapota azóta leromlott: 2006-ban sebesség-, 2007-ben pedig súlykorlátozást vezettek be, jelenleg pedig csak egyszerre csak egy sávon haladhat rajta a forgalom. Az átkelő felújítása az acélszerkezet és a pillérek állapota miatt gazdaságtalan lenne, ezért született döntés egy új híd építésétől - közölte az államtitkár.
A jelenlegi átkelő egyébként amellett, hogy összeköttetést biztosít a beregi térség 19 települése felé, jelentős forgalmat bonyolít: az adatok szerint naponta 8.500 jármű halad át rajta, köztük mintegy 600 teherautó és 100 busz - tette hozzá Völner Pál.
Az új, 216 méter hosszú és 15 méter széles II. Rákóczi Ferenc-hídon a tervek szerint két forgalmi sávot alakítanak ki, az egyik oldalán járda, a másikon pedig kerékpársáv létesül. A három nyílású, két főtartós acélszerkezetű híd tengelye 15 méterre lesz a régi híd tengelyétől; utóbbi szerkezetét az új híd átadása után elbontják.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a híd tervezője a Pont-TERV Mérnöki és Tanácsadó Zrt., a mérnöki feladatokat a Transinvest Kft. és a Föber Zrt. látja el. A munkaterületet júliusban adták át a kivitelezőknek, jelenleg a meder felmérése van folyamatban. A kivitelezői konzorciumot vezető KÖZGÉP Építő-és Fémszerkezetgyártó Kft. a hídszerkezet gyártását, szerelését és hídfők építését végzi, míg az A-Híd Építő Zrt. a Tisza medrében építi ki a pilléreket.
A beruházás során több mint 950 tonna acélt használnak fel és 914 méter korlátot szerelnek fel, s több mint 490 méter hosszúságban új közvilágítás épül ki. A földmunkák során 12.600 köbméter földet mozgatnak meg.
Völner Pál a megyei útfejlesztésekről szólva az MTI kérdésére elmondta: 2013 végéig mintegy 170 kilométernyi útszakasz fog megújulni Szabolcs-Szatmár-Beregben, ami több mint 120 milliárd forintnyi fejlesztési forrást jelent. Ennek keretében elvégzik a főutak 11,5 tonnás tengelyterhelésre történő megerősítését, valamint a négy- és ötszámjegyű utak rekonstrukcióját.
A hosszabb távú fejlesztési program négy ciklust tartalmaz: ennek első körében elkészül a Vásárosnaményt délkeletről tehermentesítő útszakasz, amely összefügg az M3-as autópálya a beregi városig tartó szakaszának építésével. A munkaütemezés szerint 2020-ra készül el többek között az M49-es autóút Vaja-Kocsord kelet-Győrtelek nyugati elkerülő szakasza kétszer egy sávos építéssel, valamint a 38-as főút Nyíregyháza nyugati elkerülőjének első üteme az M3-as és a felsősimai bekötőút között.
A harmadik ciklusban Nyíregyháza és Debrecen között kétszer két sávos autóutat alakítanának ki, majd a negyedik, 2027-ig tartó fázisban fejeződne be az országhatárt időközben elérő kétszer egy sávos M49-es és M3-as autóút építése.
MTI