3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) péntek délben felfüggesztette a sztrájkot, ám az - a munkáltatókkal folytatandó tárgyalások eredményétől függően - akár szombaton, vasárnap és hétfőn is folytatódhat, mondta Gaskó István, a VDSZSZ elnöke sajtótájékoztatón pénteken Budapesten.

Szegeden is sztrájkoltak(MTI)

Hozzátette: mivel a munkabeszüntetést felfüggesztő döntést péntek 11 órakor hozták meg, arról időben tudták értesíteni a vidéki alapszervezeteket. Az elnök szerint a menetrend szerinti közlekedés szombat hajnalra állhat helyre.

Hétvégén is tárgyalnak

A VDSZSZ szombaton 15 órakor a MÁV Zrt.-vel, míg vasárnap tíz órakor a MÁV Start Zrt.-vel folytatja a tárgyalásokat annak érdekében, hogy a MÁV dolgozói részesüljenek a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve a kiszervezett három társaságnál hajtsanak végre tíz százalékos többlet béremelést.

Gaskó István szerint a pénteki kilenc órás sztrájk a terveik szerint zajlott, mert a vasúti közlekedés megbénult. Adatai szerint a szolgálatban lévők 75 százaléka nem vette fel a munkát,  a műhelyekben pedig csaknem teljes volt a részvétel.

Ezt megerősítette Gerencsér László, a VDSZSZ gépészeti dolgozókért felelős ügyvivője, aki közölte: a szolnoki vasúti műhelyben a dolgozók 95 százaléka részt vett a sztrájkban, és a térségi gépészeti központokban is szinte mindenki csatlakozott az akcióhoz.
 
Gaskó: Kóka megígérte

Gaskó István megerősítette: a cég és a szakszervezet képviselői közötti péntek délelőtti megbeszélések eredménytelenül zárultak mind a követelésekről, mind a sztrájk ideje alatt nyújtandó elégséges szolgáltatásról.

"Azt tapasztaltuk, hogy a MÁV képviselői nincsenek szakmailag felkészülve a tárgyalásokra, így például törvénytelennek ítélik a pénteki munkabeszüntetést" - hangsúlyozta az elnök.

Gaskó István emlékeztetett a VDSZSZ és az akkori gazdasági és közlekedési miniszter, Kóka János közötti 2005-ben született szóbeli megállapodásra, amelyben a tárca vezetője állítólag ígéretet tett arra, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételeiből a dolgozók is részesülhetnek. E megegyezéskor jelen volt Kákosy Csaba, a GKM akkori kabinetfőnöke, jelenlegi gazdasági és közlekedési miniszter.

GKM: nem volt ígéret

Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője szerint azonban ilyen megállapodás sem írásban, sem szóban nem jött létre. Emlékeztetett arra, hogy 2005-ben valóban felmerült a dolgozói tulajdonszerzés lehetősége a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon, az akkori miniszter ezt azonban egy hosszabb távra szóló - például a reálbéremelés mérséklését is tartalmazó - megállapodás esetén tartotta volna elképzelhetőnek. Megegyezés azonban végül nem született.

A szóvivő felvetette: az már mintegy nyolc hónapja ismert, hogy öt százalék tulajdonrészhez juthatnak a Cargo munkavállalói. Különös, hogy a VDSZSZ, amely együttműködést mutatott a privatizáció során, korábban nem emelte fel a szavát.

Ábrahám Gergely hangsúlyozta: a VDSZSZ irreális követeléseivel nemcsak a MÁV Cargo, hanem az egész vállalatcsoport jövőjét veszélyezteti.

A VDSZSZ elnöke szerint az említett ígéretről ugyan jegyzőkönyv nem készült, de a szóbeli megállapodást a Polgári törvénykönyv hitelesnek ismeri el.

Sztrájk-szünet-sztrájk?

Gaskó István megerősítette, hogy mindaddig, amíg nem születik számukra elfogadható egyezség, olyan sztrájktechnikát dolgoztak ki - sztrájk, felfüggesztés, sztrájk -, amit szerinte a nyugati demokráciákban évtizedek óta alkalmaznak. Célja, hogy egyrészt minél kevésbé fáradjanak el a vasúti dolgozók, másrészt csak időlegesen bénuljon meg a vasúti közlekedés.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!