Garanciát vállalt a kormány a Dakar-rali megrendezésére, amennyiben a verseny licencének tulajdonosa végleges szerződést ír alá a magyar féllel - közölte Újhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára csütörtöki sajtótájékoztatóján.
Az államnak 550 millió forintba (2,2 millió euró) kerül a licencdíj megszerzése, ehhez kapcsolódóan pedig mintegy 3-400 millió forintos szervezési költséggel járhat a rendezvény. Újhelyi István közölte, hogy természetesen ennek egy részét szponzorokkal teremtené elő a rendező, az állami tulajdonú Hungaroring Sport Zrt.
Benne leszünk a tévében
Újhelyi István ugyanakkor az Mfor.hu kérdésére azt válaszolta: a profit pontos nagyságát még nem lehet megmondani, hiszen a Dakar-rali történetében ez lesz az első eset, hogy ennyire Keletre jön a verseny. "Nem tudjuk megjósolni, hogy a nyugat-európai törzsközönség java eljön-e a verseny kedvéért Budapestre, mint ahogy azt sem, hogy a mi régiónkból hány embert vonz majd a budapesti rajt. Annyit mondhatok előre, hogy a makrogazdasági hatások - csak a versenyző csapatok ellátása miatt is - minden bizonnyal pozitívak lesznek. A világ televíziói pedig kiemelten kezelik az egyik legnézettebb sporteseményt, így a magyarországi turizmus számára is hasznos lehet az esemény" - mondta Újhelyi István.
Korábbi számítások alapján a rendezvény itthon 4,6 milliárd forintos pótlólagos keresletet is generálhat. A nagy nyertesek a budapesti és a Balaton környéki szállodák lehetnek, hiszen a versenyzők a Hősök teréről a Balaton-partra hajtanak, ahol Veszprém mellett, egy zárt katonai területen rendezik meg a verseny egyetlen magyarországi gyorsulási szakaszát.
A Világgazdaság korábban arról számolt be, hogy a 2006-os versenyen, Lisszabonban például 132 ezer pótlólagos szállodai vendégéjszakát tulajdonítottak a Dakar-rajtnak.
Tankok helyén versenyeznek
Bár más - főleg spanyol, portugál és francia - városok továbbra is lobbiznak a 2010-es start jogáért, Újhelyi István biztosra veszi, hogy tőlünk indulhat a verseny 2010-ben. "Ha eddig eljutottunk, minden bizonnyal a részletekben is meg tudunk majd állapodni" - mondta az államtitkár. Kérdéses az is, hogy a hazai környezetvédők mit lépnek most, hogy egyre kézzelfoghatóbbá válik a magyarországi indulás lehetősége.
Az államtitkár ezzel kapcsolatban elmondta: a környezeti hatástanulmány elkészítése még nem fejeződött be, de nem tartja valószínűnek, hogy bármilyen probléma adódhatna ezen a téren. A verseny legkörnyezetterhelőbb része ugyanis olyan területen zajlik majd, ahol korábban tankok gyakorlatoztak.
Hozzátette, hogy sem Budapesten, sem a Veszprém felé vezető szakaszon nem lesz verseny, a csapatok kötelesek a KRESZ-szabályok betartásával levonulni a régi gyakorlótérre.
Megy a lobbi
Eközben Magyarország továbbra is folytatja lobbitevékenységét: a Magyar Turizmus Zrt. húsz négyzetméteres standon jelenik meg az idei, hamarosan induló verseny lisszaboni starthelyén. Az állami cég kiadványok terjesztésével, információadással, valamint étel. és italkóstoltatással próbálja már most felhívni a figyelmet a 2010-es budapesti startra. Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára, valamint Dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a helyszínen tovább tárgyal a verseny szervezőivel.
LNG
Menedzsment Fórum