James McNerney, a Boeing vezérigazgatója csütörtökön beszélt az elemzőknek a 737-esekkel kapcsolatos jövőbeli tervekről. A társaságnál komolyan fontolgatják, hogy olyan motorokkal szerelnék fel a szupergépeket, melyek a korábbinál sokkal gazdaságosabban működnének az üzemanyag-felhasználás szempontjából. Így felvehetnék a versenyt az Airbus A320 gépekkel, melyek legújabb motorokkal felszerelt verziója a remények szerint 2016-ra kerül piacra.
A Boeing azonban egy lépéssel továbbgondolta a terveket, hiszen ez már felvet egy másik alternatívát is számukra: ők nemcsak hatékonyabb motorokat terveznének és építenének be a szupergépekbe, hanem egy teljesen új gépet is terveznének, mellyel kiváltanák a 737-t. Az igazgató véleménye szerint egy üzemanyag-takarékosabb motor technológiájának és magának a gépnek a tervezése viszont 2020-ban járna eredménnyel.
A Boeing 737 a világ legnépszerűbb közepes hatótávolságú, keskenytörzsű utasszállító repülőgépe. Több mint 6160 megrendeléssel (a 6000-iket 2009 áprilisában adták át) minden idők legtöbbet megrendelt és legtöbbet legyártott utasszállítója, olvasható a Wikipédiának a típusról szóló szócikkében.
Kiszámíthatatlan jövő
Egyelőre még nem született stabil álláspont a jövőbeli terveket illetően, hiszen McNerney szerint az év közepén tisztázódhat a helyzet, és dőlhet el, hogy melyik lehetőség irányába mozdulnak el.
A cég mostani bejelentése csalódást okozhat a 737-esekre váró jövőbeli tulajdonosoknak. Az egyik ilyen társaság, a Southwest Airlines Co., mely flottájában jelenleg csak 737-esket tart, és további modellekkel szeretné bővíteni gépparkját. Gary Kelly, Southwest Airlines vezérigazgató azonban azt nyilatkozta, hogy nem fognak 20 évet várni egy üzemanyag-takarékosabb gépre. Így kénytelenek lesznek kisebb Boeing 717-eseket igényelni a Dreamlinerek helyett.
Más gondok is vannak
A több évtizedes sikertörténetnek számító 737-esek megújításánál nagyobb gondok is vannak a Boeing háza táján. A cég új szupermodelljének szánt 787-es Dreamlinerek ugyanis az elmúlt években folyamatos fejfájást okoznak a társaság vezetésének. Mint ismeretes, a tavaly novemberi tesztrepülés során bekövetkezett fedélzeti tűzeset ismét határidő módosításra kényszerítette a Boeinget, miközben a megrendelők egyre türelmetlenebbek – közülük már többen mondták vissza a jelzett igényüket, sőt néhányan kártérítést fontolgattak a többszöri csúszások miatt.
A cég év eleji bejelentésében a harmadik negyedévre ígérték az első gépek leszállítását, melyet a megrendelők már kétkedve fogadtak, és újabb időpontok helyett garanciát vártak volna a várható leszállításra vonatkozóan.
Jelenleg még biztosan 56 cég tart igényt az összesen 847 utasszállító repülőgépre. Amennyiben a Boeing nem tudja megoldani a problémákat, és további késedelmet szenved - a már három év csúszásban lévő - gépek leszállítása, úgy elképzelhető hogy több megrendelő is kénytelen lesz visszalépni, és más modellt választani.
Székely Sarolta