3p

Létszámát tekintve a legnagyobb, tőkeerejével az ötödik, árbevétele szerint az ország tizennegyedik legnagyobb vállalata a MÁV Rt., amely idén is jelentős veszteséggel zárja az évet. Hitelállománya az év végén 105 milliárd forint lenne, ám a Kormány átvállal a cégtót hatvanmilliárd forint állami garanciával korábban felvett hitelt.

Folyamatban van a személyszállítási reform is. Ennek lényege, hogy bővítjük és továbbfejlesztjük a nagyvárosok közötti intercity- és agglomerációk közlekedését biztosító vasúti forgalmat. Ehhez egyes elővárosi vonalakon a pályahálózat bővítését és a járműpark cseréjét kel megvalósítani. Készül a részletes terv, tízéves fejlesztési program, amely évi hetven-százmilliárdos költséggel számol. A középtávú fejlesztési és finanszírozási konstrukciót - amely hosszú lejáratú bankhiteleket, kötvénykibocsátásokat, állami támogatást is magában foglal - jövő év első felében szeretnénk a Kormány elé terjeszteni.

A MÁV Rt. 7700 kilométeres vasúthálózatából 3500-3600 kilométeren bonyolódik az áru- és személyforgalom kétharmada. Veszteséges gazdálkodósunk alapvető oka ez a körülmény. Kikerülhetetlen, hogy optimalizáljuk a vállalat méretét a szállítási igényekhez képest. E cél megvalósításakor olyan regionális közlekedési rendszerek kialakítására törekszünk, amelyek eleget tesznek a szállítási igényeknek, működésüket többségében önkormányzati és EU-s pénzek biztosítják, és megteremtik a tőkebevonás lehetőségét. E tekintetben sokat várunk a regionális közigazgatási reformtól is. Nem a mellékvonalak megszüntetése a célunk, hanem más szervezeti alapon a hatékony működésük.

Jövőre egyik területen sem lesz csoportos létszámleépítés. Ám a MÁV fokozatosan eléri a szállítási igényeknek megfelelő méretét, ezért 2004-2005-re jelentős, több száz, több ezer fős elbocsátásokra lehet számítani. A MÁV dolgozóinak nagy része kizárólag vasúti képesítéssel rendelkezik, nem lehet csak úgy szélnek ereszteni az embereket. A dolgozók és családtagjaik iránti felelősségtudatom azt diktálja, hogy a létszámleépítés kizárólag államilag támogatott társadalmi-szociális programmal történhet meg, amely tartalmazza a munkaviszonynak megfelelő végkielégítéseket és a jövőbeni egzisztenciateremtés lehetőségeit.

Véglegesen jóváhagyott tervek még nincsenek a privatizációval kapcsolatban, de azonnal lehetnek privatizálni például több tízmilliárdos ingatlanvagyont. A MÁV-nak 22 ezer ingatlana van, ha a társaság értékesítené azt, amit nem használ ki teljes mértékben, 24 milliárd forintra tehetne szert. Eladható 2003-2005 között az az állomány, ami nem a vasúti közlekedést szolgálja. Az árufuvarozás területén fokozatosan megjelenik a vegyes tulajdon, szállítmányozási, logisztikai vállalatokkal kell majd társaságokat alapítani, amibe a MÁV is beszállhat például az áruszállító részlegével. EU-s ország vasútja vagy magántársaságok még nem érdeklődtek a MÁV felöl. Ezzel sem a Kormány, sem a MÁV Rt. nem számol.

Szerintem a MÁV Rt. reformjának a pénzbeli hozama:a gazdaságosság és a szolgáltatási funkció alapján optimális vállalati méret, megfelelő színvonalú szolgáltatások mellett 2008-ig 47-57 milliárd forint hozam, 12-15 milliárd reformcélú költségráfordítás mellett.


Forrás: Navigátor


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!