3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Létszámát tekintve a legnagyobb, tőkeerejével az ötödik, árbevétele szerint az ország tizennegyedik legnagyobb vállalata a MÁV Rt., amely idén is jelentős veszteséggel zárja az évet. Hitelállománya az év végén 105 milliárd forint lenne, ám a Kormány átvállal a cégtót hatvanmilliárd forint állami garanciával korábban felvett hitelt.

Folyamatban van a személyszállítási reform is. Ennek lényege, hogy bővítjük és továbbfejlesztjük a nagyvárosok közötti intercity- és agglomerációk közlekedését biztosító vasúti forgalmat. Ehhez egyes elővárosi vonalakon a pályahálózat bővítését és a járműpark cseréjét kel megvalósítani. Készül a részletes terv, tízéves fejlesztési program, amely évi hetven-százmilliárdos költséggel számol. A középtávú fejlesztési és finanszírozási konstrukciót - amely hosszú lejáratú bankhiteleket, kötvénykibocsátásokat, állami támogatást is magában foglal - jövő év első felében szeretnénk a Kormány elé terjeszteni.

A MÁV Rt. 7700 kilométeres vasúthálózatából 3500-3600 kilométeren bonyolódik az áru- és személyforgalom kétharmada. Veszteséges gazdálkodósunk alapvető oka ez a körülmény. Kikerülhetetlen, hogy optimalizáljuk a vállalat méretét a szállítási igényekhez képest. E cél megvalósításakor olyan regionális közlekedési rendszerek kialakítására törekszünk, amelyek eleget tesznek a szállítási igényeknek, működésüket többségében önkormányzati és EU-s pénzek biztosítják, és megteremtik a tőkebevonás lehetőségét. E tekintetben sokat várunk a regionális közigazgatási reformtól is. Nem a mellékvonalak megszüntetése a célunk, hanem más szervezeti alapon a hatékony működésük.

Jövőre egyik területen sem lesz csoportos létszámleépítés. Ám a MÁV fokozatosan eléri a szállítási igényeknek megfelelő méretét, ezért 2004-2005-re jelentős, több száz, több ezer fős elbocsátásokra lehet számítani. A MÁV dolgozóinak nagy része kizárólag vasúti képesítéssel rendelkezik, nem lehet csak úgy szélnek ereszteni az embereket. A dolgozók és családtagjaik iránti felelősségtudatom azt diktálja, hogy a létszámleépítés kizárólag államilag támogatott társadalmi-szociális programmal történhet meg, amely tartalmazza a munkaviszonynak megfelelő végkielégítéseket és a jövőbeni egzisztenciateremtés lehetőségeit.

Véglegesen jóváhagyott tervek még nincsenek a privatizációval kapcsolatban, de azonnal lehetnek privatizálni például több tízmilliárdos ingatlanvagyont. A MÁV-nak 22 ezer ingatlana van, ha a társaság értékesítené azt, amit nem használ ki teljes mértékben, 24 milliárd forintra tehetne szert. Eladható 2003-2005 között az az állomány, ami nem a vasúti közlekedést szolgálja. Az árufuvarozás területén fokozatosan megjelenik a vegyes tulajdon, szállítmányozási, logisztikai vállalatokkal kell majd társaságokat alapítani, amibe a MÁV is beszállhat például az áruszállító részlegével. EU-s ország vasútja vagy magántársaságok még nem érdeklődtek a MÁV felöl. Ezzel sem a Kormány, sem a MÁV Rt. nem számol.

Szerintem a MÁV Rt. reformjának a pénzbeli hozama:a gazdaságosság és a szolgáltatási funkció alapján optimális vállalati méret, megfelelő színvonalú szolgáltatások mellett 2008-ig 47-57 milliárd forint hozam, 12-15 milliárd reformcélú költségráfordítás mellett.


Forrás: Navigátor


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!