2009. január 20. 14:29

A válság sok mindent átalakított a pénzintézetek világában, így a kommunikációs terület sem maradt érintetlen. Az üzenetek megváltoztak, a kommunikálás módja és intenzitása pedig bizonyos területen változóban van. Mfor.hu háttér.

Felértékelődik a PR?

"A globális válság átalakítja a pénzügyi szereplők kommunikációs stratégiáját. Míg a korábbi félelmekhez képest már látszik, hogy a pénzügyi szolgáltatók kommunikációra fordított költései nem változnak jelentősen, a szektorban a hitelesség megteremtéséhez szükséges eszközökre áldoznak a legtöbbet az idén” – derül ki a GWC Pénzügyi PR-kommunikációs Ügynökség kutatásából.

A cég a pénzügyi szektor kilenc szegmensében (corporate finance tanácsadók, értékpapír kereskedők, alapkezelők, lízingcégek, faktoring szolgáltatók, kockázati tőkealap kezelők, specializált pénzügyi szolgáltatók, nyugdíjpénztárak, private banking szolgáltatók) végezte el a felmérést, és huszonnyolc vállalkozást kérdezett meg. Jelinek Gábor projektfelelős szerint az eredmény ugyan nem reprezentatív, de jól vonatkoztatható a kkv-szektorra is.

Komolyabban veszik a PR-t

"Saját ügyfeleinken is látjuk, hogy megváltozott a PR-hoz való hozzáállásuk. Ugyan nem feltétlenül költenek rá több pénzt, de fontosabbnak gondolják ezt a tevékenységet, mint azelőtt" – véli Jelinek Gábor. A reklámokkal lehet márkát építeni és a tömeghez szólni, de a behatárolhatóbb célcsoporttal rendelkező kis- és középvállalatok, valamint a pénzügyi szegmensben tevékenykedő vállalatoknak szolgáltatást kínáló cégek számára a PR hatékonyabb eszköznek tűnik a bizalom kiépítésére.

A reklámokban csak rövid üzenet megfogalmazására van lehetőség, egy bizalmi válságban azonban érdemes a szakértelmet bizonyítani és azt, mennyiben különbözik az adott cég helyzete versenytársaiétól. Ehhez pedig a PR-cikkek és a szakmai interjúk a legalkalmasabb eszközök, továbbá az ügyfél-események, ahol szemtől szembe lehet "meggyőzni" a klienseket.

A legjobb üzletek a golfpályán köttetnek

A legjobb üzletek a golfpályán, éttermekben, teniszklubokban köttetnek - mondják sokszor az üzletemberek. Ez pedig nem más, mint a PR-tevékenység része.

Ezt tartja Elek Zsuzsa, a Commerzbank Zrt. marketing és kommunikációs vezetője is: "VIP és egyéb szórakoztató vagy szakmai rendezvények alkalmával még inkább szorosabbra kötjük a kapcsolatot a már meglévő, valamint akvizíció alatt lévő ügyfeleinkkel. Fontosnak tartjuk, hogy egyre több alkalmat találjunk arra, ahol munkatársaink kötetlenebb hangulatban is találkozhatnak ügyfeleinkkel, és ahol nem csupán a száraz pénzügyekről esik szó. Leginkább zenei programokkal, kiállításmegnyitóval társítjuk az ügyféltalálkozókat."

Melyik ujjamat harapjam?

Radácsi Pál, a Multeam Rendezvényügynökség vezetője egyelőre nem tapasztal forgalomélénkülést. Mi több, szerinte tavaly ilyenkor nagyobb volt a lehetőségek tárháza, de az megfigyelhető, hogy a cégek előbb mondanak le belső, mint ügyfél-rendezvényeket. Legjobban ugyanis a személyes találkozás tud hatni az emberekre. Bár kevesebb főt lehet elérni ezzel az eszközzel, de hatékonyabb.

A GWC felmérése szerint a válaszadók negyede 5-30 százalékkal költ többet PR-re – sokszor pontosan ugyanennyivel csökkenti a reklámkiadásokat. "A felmérés keretében végzett interjúk során többen is úgy fogalmaztak, hogy a pénzügyi területre jellemző ügyfélközpontú, bizalmi alapú szolgáltatások esetében – ahol nehéz bemutatni a szolgáltatást a nyilvánosságnak – egyre inkább felértékelődik a szakmai tudást hitelesen bemutató, tartalomra építő PR-kommunikáció" - emeli ki Kondor Anna, a GWC ügyvezető partnere. - "Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a stratégiájukat jól megválasztó szereplők egyik vagy másik típusú kommunikáció mellett teszik le a voksot. Inkább hangsúlyeltolódásról, az arányok átrendezéséről beszélhetünk a megváltozott külső tényezők miatt."

Alig tudnak átcsoportosítani

A lakossági termékeket kínáló bankok ugyan növelni tudják PR-eszközeik számát, de nagyon nem tudnak átcsoportosítani, hiszen a termékkommunikációban nem helyettesíthető a két kommunikációs módszer.

Az azonban általánosságban elmondható, hogy az iparági bizalmi válság hatott mind a két kommunikációs tevékenységre, a reklámra és a PR-ra is, leginkább a témák és üzenetek tekintetében. "A Budapest Banknál eddig nem tapasztaltunk lényeges hangsúlyeltolódást, de az idei év hozhat hasonló tendenciát néhány részterületen" – tudtuk meg a pénzintézet sajtóosztályától.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum