Elmondta: a MÁV Rt. fejlesztésére, pályafelújításra az uniós ISPA-forrásokat is igénybe vettek. Ez azért is figyelemre méltó, mert a tíz csatlakozó ország közül egyedül Magyarországon használtak már fel vasúti fejlesztésre ISPA-pénzeket.
Mándoki Zoltán vezérigazgató azt hangsúlyozta, hogy az unióban a vasút fejlődése reneszánszát éli, de az elmúlt 12 évben mintegy 1.320 milliárd forint szükséges vasúti fejlesztés maradt el, s így a MÁV elmaradt az európai színvonaltól.
Csillag István a fejlesztések közül kiemelte a már elkészült Albertirsa-Cegléd vonalszakasz-korszerűsítést és az újszászi állomás átépítését azt, hogy a MÁV-ot rangos építészeti díjakkal is jutalmazták a magyar-szlovén vasútvonalért, illetve az Európában egyedülálló nagyrákosi völgyhídjáért. E fejlesztések szerinte jól mutatják, hogy a MÁV minden eddiginél nagyobb figyelmet fordít a személyszállítás szolgáltatási színvonalának javítására.
A miniszter szerint nehezebb az áruszállítás helyzete, mivel ezt jelentősen és közvetlenül befolyásolják a nemzetgazdasági folyamatok. Emlékeztetett arra, hogy Európában stagnál a vasúti árufuvarozási teljesítmény, a MÁV-nak azonban törekednie kell arra, hogy magas piaci részesedését tartani tudja a közlekedési ágak közötti versenyben.
A vasút és a közút partneri együttműködésének egyik szép példájaként említette a gazdasági tárca vezetője a MÁV részvételét az M3-as autópálya építésében, hiszen több mint 300 ezer tonna követ szállítottak vasúton az autópálya építéséhez.
Vár az EU, kész a MÁV
A miniszter szerint a MÁV tökéletesen felkészült, átlátható a gazdálkodása, és már befejeződött az EU-konformitás igényei szerinti szervezeti és számviteli átalakítás. Csillag István 53. Vasutasnap alkalmából sugározta optimizmusát.