A Retail Choice alapítvány nyolcszáz bolti eladó megkérdezésével készült vizsgálata szerint szinte nincs is olyan eladó, aki ne szenvedett volna még a vásárlók durvaságától; majdnem kétharmaduk állította, hogy előfordult, hogy a vevők káromkodtak és üvöltöztek vele. Egyikük elmesélte, hogy egy hölgyet azért futott el a méreg, mert nem érte el a polcot, ami előtt egy szívrohamot kapott idős férfit igyekeztek újraéleszteni. Egy másik esetben a biztonsági őröknek kellett hazakísérniük az áruház alkalmazottját, akit a feldühödött vásárló a kijáratnál várt.
[ajanlo=101][igazitas=left/]"Az ügyfélközpontú kereskedelem alapvető elvárása, hogy az eladók mindent tegyenek meg a vásárló kegyeinek megszerzése érdekében" - mondta John Salt, a felmérést végző alapítvány igazgatója. "Ez azonban nagyon nehéz, ha a vevő a kulturált viselkedés alapvető kritériumait sem tartja be. Ilyen körülmények között nem csoda, ha az eladó arcáról lefagy a mosoly."
A felmérésből kiderült, hogy egy pénztárost azért pofozott meg egy vásárló, mert az véletlenül 30 pennyvel többet számlázott neki. Másvalaki arról számolt be, hogy megfenyegették, hogy "szétverik a pofáját", amiért zárva találták a próbafülke ajtaját.
Más vizsgálatok viszont arra mutattak rá, hogy az eladók hozzáállásával sincs mindig minden rendben: egy amerikai tanulmány szerint a boltosok durvábban beszélnek az elhízott ügyfelekkel, kevésbé hajlamosak rájuk mosolyogni, s szemükbe nézni is alig akaródzik, számolt be korábban a Menedzsment Fórum.
Menedzsment Fórum
Vásárlói terror fenyegeti az angol eladókat
A bolti eladóknak gyakran kell szembenézniük a vásárlók zsarnokoskodásával, és sokszor kerülnek megalázó helyzetbe velük szemben, derült ki egy angliai kutatásból.