3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elkövetkező hónapokban több fapados légitársaság is bedobhatja a törülközőt, amennyiben az olajár tartósan a jelenlegi szinten marad, vélik az mfor.hu által megkérdezett iparági szereplők. A Ryanair és a Wizz Air az "adók", illetékek és egyéb neveken kivetett díjak növelésével próbál további bevételekhez jutni, s mindkét cég járathálózatának racionalizálását tervezi. A magas kerozinár miatt a hagyományos légitársaságok is keresik a menekülési útvonalakat: a Malév például még idén újabb, a jeteknél kevesebbet fogyasztó turbópropelleres gépeket kíván vásárolni és forgalomba állítani.

Mit tesz a magas olajárak ellen a Malév?

A jelek szerint tartósan 120 dollár fölé beállt olajár természetesen a hagyományos légitársaságokat is próbára teszi. A British Airways egy hónapon belül kétszer emelte meredeken az üzemanyag-pótdíjakat, és hasonló lépésre szánta el magát május közepén a Lufthansa is.

Malév: nyolcmilliárdos többletköltség

Szintén él ezzel az eszközzel a Malév, amelynél az utasokra kivetett üzemanyagpótdíj hagyományosan mintegy felét fedezi a kerozin árnövekedésének – mondta el az mfor.hu-nak Németh Krisztina, a légitársaság kommunikációs vezetője. A cég emellett fedezeti ügyletekkel, flottaátalakítással és üzemanyagtakarékos üzemeléssel próbálja ellensúlyozni a nem várt áremelkedést, amely az év végéig közel nyolcmilliárd forint többletkiadást fog jelenteni a cégnek az eredetileg tervezetthez képest.

A fedezeti ügyletekkel egyébként tavaly mintegy négymillió dollárt takarított meg a társaság, a flottamegújítással pedig további jelentős összegeket lehet majd megspórolni. Utóbbi részeként a Malév egy önálló turbópropelleres üzletágat kíván létrehozni, amely érdekében ősszel négy darab turbólégcsavaros repülőgépet vásárol majd. A beszerzésről jelenleg két gyártóval folytatnak tárgyalásokat. 

A turbópropelleres repülők ki fogják váltani a jelenlegi CRJ típusú jeteket, és a tervek szerint még az idén forgalomba állnak. A magyar légitársaság 600-700 kilométeres utakon már most is használ ilyen gépeket – ezeket egy speciális lízing konstrukció keretében bérli. Legnagyobb előnyük, hogy az egy székre eső üzemanyagköltség jelentősen alacsonyabb a jetekénél.

Egyre többet költenek kerozinra

Az olajár növekedése okozta többletterheket jelzi, hogy míg tavaly az üzemanyagköltség az összes kiadás 21 százalékát tette ki, addig 2008-ra eredetileg már 24 százalékot irányzott elő a cég, a vártnál is nagyobb drágulás miatt pedig nemrég 28 százalékra módosította az idei tervet. Tehát míg tavaly még csak minden ötödik forint ment el kerozinra a Malévnál, addig idén már minden harmadik-negyedik.    

A további esetleges üzemanyag-pótdíj emelésekkel kapcsolatban Németh Krisztina kérdésünkre annyit közölt, hogy folyamatosan figyelik az olaj világpiaci árának alakulását, és ehhez igazítják a pótdíj mértékét. Az eddig a kerozinár növekedésével arányosan bővült, jelenleg európai útvonalak esetében szakaszonként átlagosan harminc eurót (mintegy 7200 forintot) tesz ki.   

Wéber Balázs


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!