Mit tesz a magas olajárak ellen a Malév?
A jelek szerint tartósan 120 dollár fölé beállt olajár természetesen a hagyományos légitársaságokat is próbára teszi. A British Airways egy hónapon belül kétszer emelte meredeken az üzemanyag-pótdíjakat, és hasonló lépésre szánta el magát május közepén a Lufthansa is.
Malév: nyolcmilliárdos többletköltség
Szintén él ezzel az eszközzel a Malév, amelynél az utasokra kivetett üzemanyagpótdíj hagyományosan mintegy felét fedezi a kerozin árnövekedésének – mondta el az mfor.hu-nak Németh Krisztina, a légitársaság kommunikációs vezetője. A cég emellett fedezeti ügyletekkel, flottaátalakítással és üzemanyagtakarékos üzemeléssel próbálja ellensúlyozni a nem várt áremelkedést, amely az év végéig közel nyolcmilliárd forint többletkiadást fog jelenteni a cégnek az eredetileg tervezetthez képest.
A fedezeti ügyletekkel egyébként tavaly mintegy négymillió dollárt takarított meg a társaság, a flottamegújítással pedig további jelentős összegeket lehet majd megspórolni. Utóbbi részeként a Malév egy önálló turbópropelleres üzletágat kíván létrehozni, amely érdekében ősszel négy darab turbólégcsavaros repülőgépet vásárol majd. A beszerzésről jelenleg két gyártóval folytatnak tárgyalásokat.
A turbópropelleres repülők ki fogják váltani a jelenlegi CRJ típusú jeteket, és a tervek szerint még az idén forgalomba állnak. A magyar légitársaság 600-700 kilométeres utakon már most is használ ilyen gépeket – ezeket egy speciális lízing konstrukció keretében bérli. Legnagyobb előnyük, hogy az egy székre eső üzemanyagköltség jelentősen alacsonyabb a jetekénél.
Egyre többet költenek kerozinra
Az olajár növekedése okozta többletterheket jelzi, hogy míg tavaly az üzemanyagköltség az összes kiadás 21 százalékát tette ki, addig 2008-ra eredetileg már 24 százalékot irányzott elő a cég, a vártnál is nagyobb drágulás miatt pedig nemrég 28 százalékra módosította az idei tervet. Tehát míg tavaly még csak minden ötödik forint ment el kerozinra a Malévnál, addig idén már minden harmadik-negyedik.
A további esetleges üzemanyag-pótdíj emelésekkel kapcsolatban Németh Krisztina kérdésünkre annyit közölt, hogy folyamatosan figyelik az olaj világpiaci árának alakulását, és ehhez igazítják a pótdíj mértékét. Az eddig a kerozinár növekedésével arányosan bővült, jelenleg európai útvonalak esetében szakaszonként átlagosan harminc eurót (mintegy 7200 forintot) tesz ki.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum