Az elmúlt három évben a Kofola megkétszerezte piaci részesedését és közel 20 millió litert adott el. Ezzel megelőzte a Pepsit és csökkentette a Coca-Cola előnyét, írja a szlovák Sme című lap.
A Coca-Cola piaci részesedését jelenleg 11,5 százalékra becsülik, a Kofoláé tavaly 9,4 százalék volt. Közvélemény-kutatási adatok szerint a megkérdezettek 17 százaléka választja a Kofolát, és mindössze 14 százaléka a Coca-Colát.
A Kofola Slovensko - a cseh Kofola leánycége - tavaly 50 százalékkal, 900 millió koronára (23,1 millió euró) növelte forgalmát. A termelés 77 százalékát Szlovákiában értékesítették, a többit Csehországba és Lengyelországba exportálták. A vállalat jelenleg 240 főt foglalkoztat, adja hírül az MTI.
Mint arról a Menedzsment Fórum korábban beszámolt, hasonló jelenség figyelhető meg az egykori szocialista blokk más területein is. Kelet-Németország bizonyos részein például az NDK-s időkből visszamaradt Vita Cola kedveltebb a fogyasztók körében az amerikai vetélytársaknál. Ezt jelzi, hogy - a berlini fal leomlása utáni átmeneti pangást követően - a Vita 1994-től újabb tömegeket hódított meg, s ma piacvezető üdítőnek számít Thüringiában, megelőzve a Coca-Colát. A többi keleti tartományban ugyan csupán a második helyen áll a Vita az atlantai termék mögött, viszont maga mögé utasítja - többek között - a Pepsi és a Schweppes család tagjait.
Németország keleti tartományainak Coke-fogyasztása (a Fantát, Sprite-ot és Kinley-t is beleértve) mindössze évi 25 liter fejenként. Ez messze elmarad a német országos átlagtól (46 liter), de például alig kevesebb, mint Bajorországé, ahol - egy főre levetítve - csupán 35 liter fogy az atlantai üdítőből.
MTI/Menedzsment Fórum
Veri a Pepsit az ex-csehszlovák nosztalgiaital
A szlovákok hazai üdítője, a "Kofola" - a csehszlovák idők kedvelt nosztalgiaitala - piaci részesedését tekintve komoly vetélytársa lett az amerikai Coca-Colának és a Pepsinek Szlovákiában. Érdekes módon az egykori szocialista blokk más területein is megfigyelhető hasonló jelenség.