6p

Abban egyetértenek az általunk megkérdezett közgazdász, szociál- és gazdaságpszichológus szakemberek, hogy a pénzügyi válságot felváltotta egy pszichológiai válság, legalábbis egy időben munkál e két jelenség. Abban már kevésbé egyeznek a vélemények, hogy van-e kiút, ha igen, mikor, hogyan és mennyit segíthet a kommunikáció. Az mfor.hu pszichológiai szemszögből vette górcső alá a válságot.

Sokan nem értik, mi történik

Hámori Balázs közgazdász, egyetemi tanár szerint a bizalomvesztés az a pont, melyben a jelenlegi pénzügyi válság pszichológiai vonatkozásai a leginkább megragadhatóak. Kétféle bizalom létezik: az önbizalom, és a másokba vetett bizalom. Jelenleg mindkét vonatkozásban drámai megrendülés tapasztalható.

Az egyén sem bízik már abban, hogy átlátja a pénzügyeket, és megfelelő, jövedelmező döntéseket tud hozni, tehát nincs önbizalma, ugyanakkor a befektetési tanácsadókban, intézményekben, bankokban sem bízhat már, márpedig a modern pénz és pénzrendszer – a legegyszerűbben kifejezve - nem más, mint a hitel, illetve hitelrendszer. Ahhoz pedig, hogy a hitelen alapuló gazdaság működjön, elengedhetetlen a bizalom.

Még nem kerültünk bele a spirálba

A kormány mentőcsomagjaival ezt az elveszett bizalmat igyekszik helyreállítani, mert ez az egyetlen kiút a válságból.  A bizalmat azonban elveszteni igen könnyű, ám visszaszerezni általában csak hosszú idő alatt lehet, ugyanúgy, mint ahogy a magánéletben is. A szakember szerint, ha most sikerül megakadályozni, hogy mélyebbre süllyedjünk a válságban, akkor is kellhet talán másfél-két év is ahhoz, hogy rendeződjenek a dolgok. Az igazi baj akkor kezdődik, ha a pénzügyi válság a termelésbe is begyűrűzik, hiszen ha leállnak a gépsorok, állások szűnnek meg, bérek esnek ki, azaz az emberek közvetlenül is megtapasztalják a válság jeleit. Csökken a fogyasztás, tehát egy lefelé húzó spirálba kerül a gazdasági rendszer.

Most ezt kell mindenképpen megakadályozni. Még nem kerültünk bele a spirálba, de nem zárható ki ez a lehetőség sem. Az emberek nagy része mindig  késve reagál, így, ha még a kibontakozó tömeges pánikreakciók előtt sikerül a bizalmat intézményi szinten helyreállítani, bízhatunk abban, hogy nem terjed ki jobban a pénzügyi (és bizalmi) válság, és nem rántja magával az egész gazdaságot.

Szűk mezsgyén mozognak a kommunikációs lehetőségek

Az intézményközi, befektetői, és fogyasztói bizalom helyreállításában fontos szerepe van a kommunikációnak, amelyre a gazdaság szereplői nagyon érzékenyen reagálnak. A hatékony kommunikáció ilyen szélsőséges helyzetekben viszont csak szűk sávban mozoghat. A bárdolatlanul eléjük tárt teljes igazság megbéníthatja az embereket (hiszen a bonyolult pénzügyi konstrukciókat és azok összefüggéseit nem ismerik), de ennél sokkal nagyobb bajt okozhat a gondok elkendőzése, a legkevésbé sem kegyes hazugságok. Sajnos mindkét fajta kártékony kommunikációra látunk már példákat.

A másik tényező, a befogadók részről, amivel számolni kell az, hogy az emberek nem tudják elválasztani a komoly és kevésbé komoly információkat, így azok mennyiségével is vigyázni kell. „Véleményem szerint a kormány és az üzleti világ kommunikációja azonban nagyjában-egészében megfelelő volt eddig, gyorsan és határozottan reagáltak. Most a kommunikáción túl hathatós gyakorlati lépéseket kell tenni – azok hordozhatják a legjobb és a legmegnyugtatóbb üzeneteket az intézmények és az emberek számára.” – mondja Hámori Balázs.

Faragó Klára, gazdaságpszichológus, egyetemi tanár egyetért azzal, hogy a válság döntő részben pszichológiai jellegű. Mint, ahogy a tőzsdét is az egyének gondolkodása, és döntése befolyásolja, ugyanúgy igaz ez makrogazdasági szinten is. A bizalom elvesztése kihat a gazdasági folyamatokra, Magyarországon pedig az intézményekbe vetett bizalom amúgy is nagyon alacsony szinten áll, tehát ez amúgy is egy gyenge pont.

A kritikus tömeg még nem mozdult meg

A szakember szintén nagy felelősséget tulajdonít a kommunikációnak, „még nem tört ki pánik az országban, tehát jó a kommunikáció.” – véli. A baj akkor van, ha a kritikus tömeg elindul, ebben az esetben óhatatlanul is kitörne a pánik. Ha például néhányan elkezdenének sorban állni a bankok előtt, bizonyára többen csatlakoznának hozzájuk, és megállíthatatlan lenne a folyamat. Mindenki az egyéni érdekeit venné figyelembe, azaz, hogy kimentse a saját pénzét, azzal pedig senki nem foglalkozna, hogy pont ettől omlik össze a rendszer, ez a gazdaságpszichológiában ismert fogoly-dilemma döntési helyzet: senki nem tudja, mit fog dönteni a másik, de az egyéni döntések határozzák meg a köz állapotát. Éppen ezért az újságíróktól is visszafogottságot követel ez a helyzet.

Akár jól is kijöhetünk

Az összefogás azonban az egyetlen jó dolog, ami történik mostanában. Ez egy nagyon fontos lépés ahhoz, hogy elkerüljük a pánikot, ha az emberek azt látják, hogy a politikusok is „összeszedik magukat”, talán a lakosság is tudatosabb lesz, felismeri, hogy neki is áldozatot kell hoznia. Közeledhetnek a nézetek, és még az is előfordulhat, hogy az ország - a pénzügyi veszteség mellett - nyer egy rég várt nemzeti összefogást.

Ennél borúlátóbb Csepeli György, aki szerint a káoszt pánik követi. A társadalmi folyamatok természeti jelenségként működnek, melyekbe nagyon speciális esetben lehet csak beavatkozni. A világ válsága régóta tart, a mostani pszichológiai mélypont csak hab a tortán. Ebben, és a változások irányában pedig nincs különbség az országok közt: a káosznak nincs határa.

„Kizökkent az idő”

A világ válsága a New York-i World Trade tornyok leomlásával vált nyilvánvalóvá. Az idő azóta sem zökkent vissza a megszokott rendbe. A káosz most tudatosul. A tudatosodás pedig önmegvalósító jóslatként működik, melynek következtében a helyzet egyre rosszabb lesz, hiszen egyre többen jönnek rá, hogy kizökkent az idő, és ráadásul hiányzik a hős, aki arra szánná életét, hogy helyre zökkentse azt. Magyarországon az emberek azért nem állnak sorban a bankok előtt, mert a többség máról holnapra él, adót, járadékot nem fizet, nincs megtakarítása, az államtól reméli, helyzete jobbra fordulását - hiába.

A bankokból inkább kivettek, mintsem betettek volna, így most a bankok idegesebbek, mint ügyfeleik, akik tartoznak nekik. A káosz rontja a pozitív alkalmazkodás esélyeit. Mindenki menekülni akar, de külön-külön. Senki sem bízik meg a másikban, senki sem kooperál, senki sem mond igazat. A sok egyéni jó külön-külön történő keresése lehetetlenné teszi a közjó megtalálását. Ebben a helyzetben virul az anómia, melynek aktív formája az agresszió, passzív változata a depresszió.

A szociálpszichológus szerint ez a folyamat öngerjesztő. Az internet világában a kommunikáció csak olaj a tűzre. A web 2.0 kommunikációs közösségein belül futótűzként terjednek az információk. A legjobb szándékú közlő is csak olyan, mint egy vízesésben vergődő kacsa. A dinamikus szociológia a társadalomra, mint természeti jelenségre tekint, melynek törvényeit a káoszelmélet írja le. A kommunikáció csak akkor javíthat ezen a helyzeten, ha az érdekeltek mindannyian felismerik, hogy a változtatniuk kell. De erre a felismerésre egy ideig még várnunk kell, idehaza éppen úgy, mint a nagyvilágban.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!