2011. november 9. 16:58

A kínai autóeladások 7,5 százalékkal visszaestek októberben a szeptemberihez képest, amit piaci megfigyelők a központi ösztönzők változásának tudnak be - derül ki a kínai autógyártók szövetségének (CAAM) szerdai közleményéből.

A múlt hónapban 1,57 millió darab gépkocsit gyártottak, csaknem 2 százalékkal kevesebbet, mint szeptemberben. Összesen 1,22 millió személygépkocsit értékesítettek, ami alig 1,4 százalékos növekedésnek felel meg éves összehasonlításban, viszont 7,48 százalékos visszaesést jelent a szeptemberi adatokhoz viszonyítva.

Az első tíz hónap gépjárműeladásai elérték a 15 millió 160 ezer darabot, ez 3,15 százalékos bővülés éves bázison. Személyautóból 11,76 millió darab kelt el.

A tendencia mögött a kormánynak az az ösztönzőkben is megmutatkozó törekvése áll, amely a kis fogyasztású, környezetkímélő autók irányába igyekszik a vevők figyelmét terelni - állítja Csu Ji-ping (Zhu Yiping) a CAAM főtitkár-helyettese.

A zöld technológiába irányuló befektetések növelése, az olajfogyasztás visszafogása érdekében a kormány október elsejétől egy új állami támogatást nyújtó programot léptetett érvénybe. Ezzel a gyárakat az üzemanyag-takarékos autók gyártásara ösztönzik.

A jelenlegi helyzetet figyelembe véve az év utolsó két hónapjában nem lesz tartható a tavalyi év végi eladások mértéke, ezért valószínűsíthető, hogy az eladások 2011. évi növekedése a január és október közötti időszak növekedésének mértéke alatt lesz.

2010-ben a különböző ösztönző intézkedéseknek köszönhetően Kínában látványosan megugrottak az autóeladások. A tavalyi 32 százalékos növekedés azt jelentette, hogy 18 millió új autó került az utakra. A trend tudatos visszafogása következtében már valószínűsíthető, hogy az idén is 20 millió alatt lesz az eladott autók száma.

MTI