A szakminiszteri tanács ülésen elnöklő Völner Pál kifejtette: a tagországoknak az eltérő közlekedési adottságok ellenére sikerült kialakítani azt az álláspontot, hogy az Európai Bizottság továbbra is foglalkozzon a TEN-T törzsét jelentő maghálózat kialakításával.
Az államtitkár szerint bebizonyosodott, hogy diktátummal, íróasztal mellől nem lehet a TEN-T felülvizsgálatát, fejlesztését megoldani. Az Európai Bizottság is elfogadta, hogy valamennyi tagállamot bevonja a TEN-T felülvizsgálatába, a konszenzus pedig bilaterális egyeztetéseken alakul majd ki.
A transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) az Európai Unió közös érdekű közlekedési hálózata, a teljes hossza az Európai Unió 27 tagállamában vasúton mintegy 90 ezer, közúton közel 100 ezer kilométer.A 2007-2013 közötti időszakban a hálózaton szükséges beruházásokból a TEN-T költségvetés pályázati rendszerben mintegy 8 milliárd euró összeget fedez. A szűkebb kör számára fenntartott kohéziós és strukturális uniós támogatások 43 milliárd euróval járulnak hozzá a közlekedési hálózat fejlesztéséhez. A tagállamok saját költségvetésükből 196 milliárd eurót fordítanak ilyen beruházásokra. Az Európai Beruházási Bank (EIB) 65 milliárd eurós támogatást nyújt kölcsönök és pénzügyi eszközök révén. A TEN-T beruházási igényeket azonban még ezeknek a forrásoknak az összessége - mintegy 300 milliárd euró - sem fedezi teljes mértékben.
Az Európai Bizottság hivatalosan 2009-ben indította el a TEN-T felülvizsgálat előkészítését az alapelvekről szóló Zöld Könyv közzétételével.
A dokumentumról a Közlekedési Tanács 2009 júniusában következtetéseket fogadott el. Az Európai Bizottság ezt követően hat szakértői csoportot hozott létre a TEN-T felülvizsgálat különböző szempontjainak vizsgálatára. Majd jelentéseik alapján egy részletes háttéranyagra épülő munkadokumentumot készített, amelyről 2010 szeptemberéig tartó nyilvános konzultációt kezdeményezett.
A bizottság a jelenlegi hálózat és finanszírozásának gyökeres átalakítását tervezi. A változtatási szándék legfőbb oka, hogy a jelenlegi TEN-T hálózat és kiemelt projektjeinek kiépítése - elsősorban a korlátozott pénzügyi források miatt - lassan halad.
A várhatóan 2011 nyarán megjelenő új TEN-T jogszabály tervezetében a bizottság legfontosabb újításként egy kétrétegű hálózatot hozna létre a jelenlegi rendszer helyett. Ennek elemei az átfogó hálózat, és a szűkebb, csak a közösségi szempontból legfontosabb elemeket tartalmazó úgynevezett törzshálózat.
MTI