3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nagy érdeklődést váltott ki a tagországok körében a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) felülvizsgálatának, fejlesztésének kérdése az Európai Unió közlekedési minisztereinek informális tanácsülésén - mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastrukturális államtitkára kedden a munkaértekezlet szünetében újságíróknak.

A szakminiszteri tanács ülésen elnöklő Völner Pál kifejtette: a tagországoknak az eltérő közlekedési adottságok ellenére sikerült kialakítani azt az álláspontot, hogy az Európai Bizottság továbbra is foglalkozzon a TEN-T törzsét jelentő maghálózat kialakításával.

Az államtitkár szerint bebizonyosodott, hogy diktátummal, íróasztal mellől nem lehet a TEN-T felülvizsgálatát, fejlesztését megoldani. Az Európai Bizottság is elfogadta, hogy valamennyi tagállamot bevonja a TEN-T felülvizsgálatába, a konszenzus pedig bilaterális egyeztetéseken alakul majd ki.

A transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) az Európai Unió közös érdekű közlekedési hálózata, a teljes hossza az Európai Unió 27 tagállamában vasúton mintegy 90 ezer, közúton közel 100 ezer kilométer.

A 2007-2013 közötti időszakban a hálózaton szükséges beruházásokból a TEN-T költségvetés pályázati rendszerben mintegy 8 milliárd euró összeget fedez. A szűkebb kör számára fenntartott kohéziós és strukturális uniós támogatások 43 milliárd euróval járulnak hozzá a közlekedési hálózat fejlesztéséhez. A tagállamok saját költségvetésükből 196 milliárd eurót fordítanak ilyen beruházásokra. Az Európai Beruházási Bank (EIB) 65 milliárd eurós támogatást nyújt kölcsönök és pénzügyi eszközök révén. A TEN-T beruházási igényeket azonban még ezeknek a forrásoknak az összessége - mintegy 300 milliárd euró - sem fedezi teljes mértékben.

Az Európai Bizottság hivatalosan 2009-ben indította el a TEN-T felülvizsgálat előkészítését az alapelvekről szóló Zöld Könyv közzétételével.

A dokumentumról a Közlekedési Tanács 2009 júniusában következtetéseket fogadott el. Az Európai Bizottság ezt követően hat szakértői csoportot hozott létre a TEN-T felülvizsgálat különböző szempontjainak vizsgálatára. Majd jelentéseik alapján egy részletes háttéranyagra épülő munkadokumentumot készített, amelyről 2010 szeptemberéig tartó nyilvános konzultációt kezdeményezett.

A bizottság a jelenlegi hálózat és finanszírozásának gyökeres átalakítását tervezi. A változtatási szándék legfőbb oka, hogy a jelenlegi TEN-T hálózat és kiemelt projektjeinek kiépítése - elsősorban a korlátozott pénzügyi források miatt - lassan halad.

A várhatóan 2011 nyarán megjelenő új TEN-T jogszabály tervezetében a bizottság legfontosabb újításként egy kétrétegű hálózatot hozna létre a jelenlegi rendszer helyett. Ennek elemei az átfogó hálózat, és a szűkebb, csak a közösségi szempontból legfontosabb elemeket tartalmazó úgynevezett törzshálózat.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!