7p

Az Egyesült Államokban immár nem csak a fiatalabb, de az idősebb korosztály körében is egyre kevesebben néznek tévét. Itthon az idősebbeknek azonban továbbra is ez jelenti a szórakozást.

A televíziózás 15-20 évvel ezelőtt a médiafogyasztás megkérdőjelezhetetlen királya volt, és legfeljebb csak kisérője volt a felvételről nézett videótartalom. A szélessávú internet elterjedése révén viszont gyökeres változások mentek végbe az utóbbi években, és a tévé szerepe mérséklődött. A változás azért is érdekes, mert nem csak az újdonságokra nyitott fiatalabb korosztályok esetében mérik a hagyományos tévénézés visszaesését, hanem a teljes társadalmon végiggyűrűzött a jelenség.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy az emberek ne bámulnák hosszú órákon át a különböző méretű kijelzőket, hanem az ott fogyasztott tartalom forrása lett más. Látványosan előretörtek ugyanis a streamingszolgáltatók, legyen szó ingyenesekről, mint amilyen a YouTube, vagy fizetősekről, mint ennek az ágnak a legismerteb képviselője a Netflix.

Új üzleti modellek születtek

Természetesen a folyamatok nem valami rejtélyes módon fejlődtek ebbe az irányba, óriási pénzek mozognak a technológiai fejlesztések és a tartalomgyártás területén is, amelyek révén az embereket átcsábtják az új platformokra. Mivel a streaming egyre inkább általános fogyasztói magatartássá válik a fogyasztók körében, a videós iparág új streaming videószolgáltatások kombinációit készítette elő, hogy felkészüljenek a média további terjedésére.

Miután a széles rétegeket érdeklő tartalmak általában pénzbe kerülnek - és ezeket a szolgáltatók, még ha bevételmegosztásos módszerrel is, de vásárolják, vagy gyártják - ezért az új platformon működő cégek is igyekeznek pénzt kérni a nézőktől. A streaming tartalmak így a fizetős tévék modelljeit követik, illetve fejlesztik tovább. Egyébként megállapítható, hogy a hagyományos médiavállalatok is igyekeznek elmozdulni a korábbi, reklámbevételekre alapuló működési modellektől, és egyre inkább fizetőkapukat felállítva próbálnak bevételhez jutni a nézőktől vagy éppen olvasóktól.

Noha a streaming piac erősen formálódik, négy különböző modell egyértelműen kialakult. Ezek az alábbiak:
1; Skinny bundles (Vékony kötegek) - A hagyományos fizetős TV-csomagok olcsóbb, streaming verziói, ráadásul kevesebb elérhető csatornával.
2; SVOD-aggregátorok - Egy központi felhasználói portálon keresztül könnyítik meg az a la carte bejelentkezéseket a harmadik féltől származó streaming-szolgáltatásokra. Ez a modellje az Amazonnak, ugyanakkor ők is a saját tartalom erősítését tűzték ki, így a következő években változhat az Amazon SVOD partnerprogramja.
 3; SVOD integrációk - Olyan SVOD szolgáltatások, mint a Netflix, amelyek kínálatukat hagyományos szolgáltatói szolgáltatáshoz kapcsolják. Ugyanakkor épp a Netflix az, amely hiába a legnagyobb név integrátor modellként, a sikerei miatt kénytelen ettől távolodni. Ennek több oka is van, a két legfontosabb, hogy vannak olyan tartalomgyártók, amelyek be akarnak szállni erre a piacra, és megszakították a kapcsolatukat. Ilyen például a Disney, amely partner helyett egyre inkább versenytársként tekintett a Netflixre. A másik pedig az integrátorok erőteljes tartalomgyártó tevékenysége. A sorozatrajongók kedvenc 10 szériájában ma már biztosan találunk Netflixes műveket (a szolgáltató pénzt és energiát nem kímélve szeretné azt is elérni, hogy a Roma című film nyerjen a legjobb film kategóriában az idei Oscar-gálán). Az persze a tyúk-tojás problematikájához hasonló kérdés, hogy a streaming szolgáltatók sikeres tartalomgyártása miatt rágtak be a hagyományos stúdiók vagy azok viselkedése miatt kezdtek őrült pénzeket költeni a szolgáltatók filmek és sorozatok forgatására.  
4; Streaming szolgáltatási partnerségek - Egy vagy több streaming szolgáltatást egyetlen ajánlat keretében egyesítenek és csomagban összességében alacsonyabb költséggel kínálják, mintha a nézők külön-külön megvennék az egyes szolgáltatásokat.

A Business Insider Intelligence becslése szerint az SVOD-piac folyamatosan növekszik -  2018-ban összesen 13,6 milliárd dollárt tett ki - elsősorban a Netflix, a Hulu és az Amazon Prime Video által nyújtott szolgáltatásnak köszönhetően. A piac növekedése persze annak is köszönhető, hogy egyre több embernek változik a médiafogyasztási szokása, és tér át az ilyen szolgáltatásokra. A felmérés szerint elsősorban a fiatalabb generáció részesíti előnyben a streaming tartalmakat a hagyományos, úgynevezett lineáris tévézéssel szemben.

Miközben az idősek csak lassan pártolnak át, a fiatalabbak esetében forradalmi folyamatok zajlanak. A 18-24 éves korosztály hagyományos TV-használata 48 százalékkal csökkent 2011 óta, a 25-34 évesek 35-tel, míg a 35-49 évesek esetében 18 százalékos visszaesést mértek.

Mi a helyzet itthon?

Ugyan a legnagyobb szolgáltatók kínálata immár a magyar piacon is elérhető- - hiszen a Netflix és az Amazon streaming szolgáltatására is elő lehet fizetni - ez egyelőre egy tehetős kisebbség kiváltságának tűnik, az egyébként nem túl bő merítésű statisztikák szerint. A Nielsen által készített tévés felmérés adatai azt mutatják, hogy az átlag magyar naponta átlagosan 4 óra 20 percet ül a tévé előtt, ami minimális, 5 perces csökkenés az egy negyedévvel korábbi számokhoz képest. Az átlagot egyértelműen az idősek, az 50 év felettiek rántják fel, hiszen náluk átlagosan 364 percet mértek a kutatók. A korábbi magyarázatok szerint egyébként a nyugdíjasok jelentős részének gyakorlatilag nincs más szórakozási lehetősége, mint a tévénézés,  és mivel az idősebb korosztály nagyobb része már inaktív, rengeteg idejük van tévét nézni.

A kutatást készítő Nielsen a tavalyi harmadik negyedéves adataiban azt mérte, hogy szoros kapcsolat van az internetezéssel és a tévézéssel töltött idő között. Nem meglepő ugyanis, hogy minél több időt tölt valaki a világhálón, annál kevesebbet ül a tévé előtt. Az adatok szerint egyébként még mindig a lineáris médiafogyasztás jellemzi a magyarokat. A legtöbbet felvételről nézők a 18-49 évesek, ám esetükben is csak a tévézésre fordított idő 2 százalékáról beszélhetünk.  

A tévénézés mellett persze a hazai nézők is szívesen néznek olyan tartalmakat, amelyeket a hagyományos kínálatban nem érnek el. A probléma azonban az, hogy gyakran anyagi, más esetekben edukációs okok miatt a többség még mindig a szürke vagy fekete zónában mozgó torrentezésre, vagy streaming szolgáltatásokra támaszkodik. A Netflix 2016-ban indította el a magyar szolgáltatását, majd nem sokkal később az Amazon Prime Videóra is elő lehetett fizetni. Azt azonban nem mondhatjuk, hogy egy csapásra mindenki ezekre váltott volna, a piac nálunk csak nagyon lassan épül. A világ két legnagyobb szolgáltatójának megérkezése ugyanakkor színesítette a kínálatot, és erősítette a versenyt.

Az HBO lehet itthon a király

Sajnos erről a szegmensről nem találhatóak pontos statisztikák, így csak a hazai piaci becslésekre tudunk támaszkodni. Ezek alapján a legnagyobb szereplő 25 éve már a magyar piacon jelenlévő HBO lehet, amely ugyan sokáig vonakodott a streamingtől, illetve a 2011-ben elstartolt HBO Go is még évekig csak a kábeltévés előfizetők számára volt elérhető, végül megnyitotta online videótárát a vállalat. Elsősorban a kultikus sorozataiknak köszönhetően - legyen szó a nemzetközi piacon taroló Trónok harcáról, vagy az itthon nagyot futó Aranyéletről - egyre többen fizetnek havonta azért, hogy ezeket jó minőségben nézhessék.

Az HBO Go és a Netflix mellett a UPC előfizetők által igénybe vehető Horizon Go is jó számokat hoz, ám ahhoz, hogy megszorongathassák a legjobbakat, önálló felületté kellene válniuk, hiszen az HBO számára is ez hozott áttörést. A hazai szereplők közül említést érdemel a Telekom szolgáltatása is, a TV Go, amely ugyan a Horizon-nál nyitottabb, hiszen a kábeltévés előfizetők mellett mások is igénybe tudnak venni szolgáltatásokat, azonban más kérdés, hogy a filmenként 5-600 vagy esetenként még drágább kölcsönzési díj mennyire vonzó a nézők számára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!