4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Budapest Airport Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Üzemeltető Zrt. közbeszerzést írt ki az úgynevezett TXL G – Golf gurulóutak felújítására, amit a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. nyert el.

A repülőterek, futópályák és manőverezési felület építésére kiírt európai uniós közbeszerzésen – amelyet 233 napos, azaz közel 8 hónapos beruházási időszakra írtak ki –

a szegedi KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. nyert, méghozzá 5 883 240 euró értékben, ami napi árfolyamon számolva 2,3 milliárd forint.

Ebből a nyertes 3 176 949 euróért, azaz 1,2 milliárd forintért foglalkoztat alvállalkozót hulladékkezelési és bontási és földmunkálatokra, csapadékvíz csatorna kivitelezésére, aszfaltburkolat kivitelezésére, elektromos munkákra.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egyébként június 1-jén jelentette ki, hogy „kiváló üzlet volt a reptér visszavásárlása”, ugyanis rekordmennyiségű, 100 milliárd forint feletti osztalékot fizet. Az egy éve újra magyar kézbe került Budapest Airport Zrt.-ben 1200 milliárd forintért vásárolt 80 százalékos tulajdonrészt a magyar állam, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot tudhat magáénak. A kormány közel egy éve bonyolította le a történelmi tranzakciót, véleményük szerint a visszavásárlás a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb üzlete.

Fapados légitársaságok az 1-es terminálon
Fapados légitársaságok az 1-es terminálon
Fotó: Budapest Airport

A Budapest Airport egyik legújabb beruházásánál a közbeszerzések egyik jól ismert szereplője, a KÉSZ Csoport – amely budapesti, belgrádi és kolozsvári fiókteleppel is rendelkezik – olyan cégeket utasított maga mögé, mint a Bayer Construct Építőipari Zrt., a Belfry PE Kft., az EB Hungary Invest Kft., az EuroAszfalt Építő Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft.

A cég feladata az elnyert pályázat szerint az úgynevezett G gurulóút (továbbiakban: TXL G) R110-R117 állóhelyei mögötti szakaszának, a TWY A1 – TWY B1 csomópont, illetve a B1 „csonk” burkolatának teljeskörű felújítási munkálatai lesznek. Azaz a meglévő aszfalt burkolatú pályaszerkezetek teljes körű bontása, új alépítmények építése, bazaltbeton burkolat építése közel 17 ezer négyzetméternyi felületen, valamint rácsos folyóka építését 260 méter hosszan. A térvilágítás korszerűsítéseként 2 darab térvilágítási oszlopot kell elbontaniuk és 6 darab új térvilágítási oszlopot megépíteni. A kivitelezési munkák részeként pedig információs táblákat kell elhelyezniük, valamint a kivitelezéssel érintett területen, a légijárművek számára szolgáló vizuális navigációs támogatást biztosító rendszert kiépíteniük.

A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. az Opten nyilvános adatai szerint tavaly kevesebb forgalommal ért el jóval nagyobb bevételt, mint 2023-ban. Ugyanis a korábbi 148 milliárd forintról 70,7 milliárdra módosult a nettó árbevétele, nyeresége mégis 221,6 millió forintról 928,2 millióra szépült.

A vállalkozás számára nem ismeretlen terep a Budapest Airport, kardinális szereplője az ott zajló beruházásoknak, hiszen 2011-ben például ők húzták fel és adták át a SkyCourt-ot, vagyis az Égi Udvar épületét és a hozzá tartozó beruházást, ami 28 milliárd forintba került. De ők építhették meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálját is, a beruházás értéke több mint 6 milliárd forint volt.

Varga Mihály (aki nem azonos a jegybankelnökkel – a szerk.), a KÉSZ Csoport alapítója a 100 leggazdagabb kiadvány legfrissebb száma szerint épp az 50. helyen áll 60,7 milliárdos becsüt vagyonával.

A vállalat számtalan kiemelt beruházásban részt vett, többek között a Nemzeti Atlétikai Stadion, a 3-as metró új állomásai, az új Mol Campus, az új OTP székház, MVM Dóm, és még sorolhatnánk, de nemzetközi szinten is egyre aktívabbak. A 2023 őszén erőszakosan elfoglalt Hegyi-Karabah egyik városát például ők építik újjá, Romániában pedig állami segítséggel terjeszkednek. 2025 márciusában ugyanis átadták a KÉSZ Csoport közel 2 milliárd forint értékű beruházásból létrehozott új gyártóegységét a romániai Várfalva község területén, Torda mellett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!