A repülőterek, futópályák és manőverezési felület építésére kiírt európai uniós közbeszerzésen – amelyet 233 napos, azaz közel 8 hónapos beruházási időszakra írtak ki –
a szegedi KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. nyert, méghozzá 5 883 240 euró értékben, ami napi árfolyamon számolva 2,3 milliárd forint.
Ebből a nyertes 3 176 949 euróért, azaz 1,2 milliárd forintért foglalkoztat alvállalkozót hulladékkezelési és bontási és földmunkálatokra, csapadékvíz csatorna kivitelezésére, aszfaltburkolat kivitelezésére, elektromos munkákra.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egyébként június 1-jén jelentette ki, hogy „kiváló üzlet volt a reptér visszavásárlása”, ugyanis rekordmennyiségű, 100 milliárd forint feletti osztalékot fizet. Az egy éve újra magyar kézbe került Budapest Airport Zrt.-ben 1200 milliárd forintért vásárolt 80 százalékos tulajdonrészt a magyar állam, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot tudhat magáénak. A kormány közel egy éve bonyolította le a történelmi tranzakciót, véleményük szerint a visszavásárlás a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb üzlete.
Fotó: Budapest Airport
A Budapest Airport egyik legújabb beruházásánál a közbeszerzések egyik jól ismert szereplője, a KÉSZ Csoport – amely budapesti, belgrádi és kolozsvári fiókteleppel is rendelkezik – olyan cégeket utasított maga mögé, mint a Bayer Construct Építőipari Zrt., a Belfry PE Kft., az EB Hungary Invest Kft., az EuroAszfalt Építő Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft.
A cég feladata az elnyert pályázat szerint az úgynevezett G gurulóút (továbbiakban: TXL G) R110-R117 állóhelyei mögötti szakaszának, a TWY A1 – TWY B1 csomópont, illetve a B1 „csonk” burkolatának teljeskörű felújítási munkálatai lesznek. Azaz a meglévő aszfalt burkolatú pályaszerkezetek teljes körű bontása, új alépítmények építése, bazaltbeton burkolat építése közel 17 ezer négyzetméternyi felületen, valamint rácsos folyóka építését 260 méter hosszan. A térvilágítás korszerűsítéseként 2 darab térvilágítási oszlopot kell elbontaniuk és 6 darab új térvilágítási oszlopot megépíteni. A kivitelezési munkák részeként pedig információs táblákat kell elhelyezniük, valamint a kivitelezéssel érintett területen, a légijárművek számára szolgáló vizuális navigációs támogatást biztosító rendszert kiépíteniük.
A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. az Opten nyilvános adatai szerint tavaly kevesebb forgalommal ért el jóval nagyobb bevételt, mint 2023-ban. Ugyanis a korábbi 148 milliárd forintról 70,7 milliárdra módosult a nettó árbevétele, nyeresége mégis 221,6 millió forintról 928,2 millióra szépült.
A vállalkozás számára nem ismeretlen terep a Budapest Airport, kardinális szereplője az ott zajló beruházásoknak, hiszen 2011-ben például ők húzták fel és adták át a SkyCourt-ot, vagyis az Égi Udvar épületét és a hozzá tartozó beruházást, ami 28 milliárd forintba került. De ők építhették meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálját is, a beruházás értéke több mint 6 milliárd forint volt.
Varga Mihály (aki nem azonos a jegybankelnökkel – a szerk.), a KÉSZ Csoport alapítója a 100 leggazdagabb kiadvány legfrissebb száma szerint épp az 50. helyen áll 60,7 milliárdos becsüt vagyonával.
A vállalat számtalan kiemelt beruházásban részt vett, többek között a Nemzeti Atlétikai Stadion, a 3-as metró új állomásai, az új Mol Campus, az új OTP székház, MVM Dóm, és még sorolhatnánk, de nemzetközi szinten is egyre aktívabbak. A 2023 őszén erőszakosan elfoglalt Hegyi-Karabah egyik városát például ők építik újjá, Romániában pedig állami segítséggel terjeszkednek. 2025 márciusában ugyanis átadták a KÉSZ Csoport közel 2 milliárd forint értékű beruházásból létrehozott új gyártóegységét a romániai Várfalva község területén, Torda mellett.