3p

A Népszava szerint a Budapest Airport megvásárlása még 45 év alatt sem térül meg. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint a lap „szemérmetlenül hazudik”.      

„Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter május végén a Facebookon és sajtóközleményekben bombázta a közvéleményt azzal, hogy milyen jó üzlet volt a ferihegyi légikikötőt kezelő Budapest Airport Zrt. tavalyi megvásárlása, hiszen a cég csak idén 100 milliárd forintos osztalékot fizetett ki”,  írta a Népszava pénteki cikkében.

A napilap egyrészt utalt a HVG korábbi cikkére, miszerint az igazság ennél jóval árnyaltabb: tavalyi tevékenysége után a cég valójában nem 100 – amire a miniszteri közlés utalt –, hanem „csupán” 41 milliárd forintnyi nyereséget termelt. Ez pedig más megvilágításba helyezi azt a képet, amit a kormány akar festeni a BA Zrt. megvásárlásáról és a ráköltött tetemes források megtérüléséről, írják.   

A Népszava szerint, ha azt feltételezzük, hogy a jövőben is megmarad ez a jövedelmezőség, akkor az Orbán-kormány befektetése legfeljebb 45 év alatt térülhet meg, nem számolva a tőkeköltségekkel.

A lap le is vezeti a számításait.

„Ez azért vethet fel kérdéseket, mert 2080-ban amúgy is lejárt volna a 75 éves koncesszió, és akkor ingyen visszaszálltak volna a BA Zrt. jogai magyar államra”, teszik hozzá.

Az NGM ezzel szemben azt állítja közleményében, hogy “szemérmetlenül hazudik” a lap a visszavásárlással kapcsolatban.

„A Budapest Airport visszavásárlása mellett szóló legfőbb érvek, hogy a tranzakció nemzetközi piaci standardok szerint, 16,5-szeres EBITDA-szorzón történt, vagyis a befektetés várhatóan 16,5 év alatt térül meg, szemben a kritikusok által említett 45 évvel. A repülőtér jövedelmezősége folyamatosan javul, az utas- és cargoforgalom rekordokat dönt, így a megtérülési idő a vártnál is rövidebb lehet. A vállalat nemcsak osztalék, hanem tulajdonosi hitelek kamatai révén is jelentős, évi 70-80 milliárd forint jövedelmet termel, amely évről évre nő”, érvel a minisztérium.

„Az alacsonyabb osztalékfizetés oka, hogy a repülőtér előre tartalékol a fejlesztésekre, például a Terminal 3 építésére. A repülőtér teljesítményét a nemzetközi pénzügyi standardok alapján kell megítélni, amelyek szerint a visszavásárlás üzletileg indokolt, és a befektetés megtérülése a valós adatok alapján jóval gyorsabb, mint ahogy azt a kritikus hangok sugallják”, írják közleményükben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!