„Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter május végén a Facebookon és sajtóközleményekben bombázta a közvéleményt azzal, hogy milyen jó üzlet volt a ferihegyi légikikötőt kezelő Budapest Airport Zrt. tavalyi megvásárlása, hiszen a cég csak idén 100 milliárd forintos osztalékot fizetett ki”, írta a Népszava pénteki cikkében.
A napilap egyrészt utalt a HVG korábbi cikkére, miszerint az igazság ennél jóval árnyaltabb: tavalyi tevékenysége után a cég valójában nem 100 – amire a miniszteri közlés utalt –, hanem „csupán” 41 milliárd forintnyi nyereséget termelt. Ez pedig más megvilágításba helyezi azt a képet, amit a kormány akar festeni a BA Zrt. megvásárlásáról és a ráköltött tetemes források megtérüléséről, írják.
A Népszava szerint, ha azt feltételezzük, hogy a jövőben is megmarad ez a jövedelmezőség, akkor az Orbán-kormány befektetése legfeljebb 45 év alatt térülhet meg, nem számolva a tőkeköltségekkel.
A lap le is vezeti a számításait.
„Ez azért vethet fel kérdéseket, mert 2080-ban amúgy is lejárt volna a 75 éves koncesszió, és akkor ingyen visszaszálltak volna a BA Zrt. jogai magyar államra”, teszik hozzá.
Az NGM ezzel szemben azt állítja közleményében, hogy “szemérmetlenül hazudik” a lap a visszavásárlással kapcsolatban.
„A Budapest Airport visszavásárlása mellett szóló legfőbb érvek, hogy a tranzakció nemzetközi piaci standardok szerint, 16,5-szeres EBITDA-szorzón történt, vagyis a befektetés várhatóan 16,5 év alatt térül meg, szemben a kritikusok által említett 45 évvel. A repülőtér jövedelmezősége folyamatosan javul, az utas- és cargoforgalom rekordokat dönt, így a megtérülési idő a vártnál is rövidebb lehet. A vállalat nemcsak osztalék, hanem tulajdonosi hitelek kamatai révén is jelentős, évi 70-80 milliárd forint jövedelmet termel, amely évről évre nő”, érvel a minisztérium.
„Az alacsonyabb osztalékfizetés oka, hogy a repülőtér előre tartalékol a fejlesztésekre, például a Terminal 3 építésére. A repülőtér teljesítményét a nemzetközi pénzügyi standardok alapján kell megítélni, amelyek szerint a visszavásárlás üzletileg indokolt, és a befektetés megtérülése a valós adatok alapján jóval gyorsabb, mint ahogy azt a kritikus hangok sugallják”, írják közleményükben.