Mint ahogyan arról csütörtökön beszámoltunk, egy törvénymódosító javaslat értelmében a mostani 250 - kollektív szerződés szerint legfeljebb 300 - túlórát 400 órára emelnék, valamint egyről három évre nőne a munkaidőkeret elszámolása is.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet szerint a közlekedésben dolgozókat is hátrányosan érintené a beterjesztett Mt.-módosítás, amennyiben a parlament elfogadja azt.
Fotó: MTVA / Jászai Csaba |
Napi 11-12 óra a munkahelyen
A KKSZ elnöke, Baranyai Zoltán leszögezte: a közúti közösségi közlekedésben foglalkoztatott autóbuszvezetők szinte minden cégnél már eddig is évi 300 órát túlórázhatnak a kollektív szerződések alapján. Ennél többet nem akarnak, hiszen ezen felül még így is átlagosan havi 30-40 óra pluszt töltenek a munkahelyen. Ez nem munkaidő, csupán rendelkezésre állás. Így összesen átlagosan napi 9 órát dolgoznak, ami valójában 11-12 óra jelenlét a munkahelyen. Ez az idő jövőre tovább nőne, amennyiben a parlament elfogadná az ominózus tervezetet.
Hol van a nyolc órás foglalkoztatás, a 40 órás munkahét? – kérdezi Baranyai, aki szerint a munkaerőhiányt nem így, hanem béremeléssel kell megoldani. A kormánykommunikáció szerint fókuszban a család, ám ha a szülőknek többet kell majd dolgozniuk, akkor a mostaninál is kevesebbet lehetnek együtt a gyerekekkel – érvel az elnök.
A KKSZ elfogadhatatlannak tartja a tervezett módosítást, mint minden olyan változtatást, amely hátrányosan érinti a munkavállalókat.
Nem volt egyeztetés
A KKSZ mellett a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége sem tartja szerencsésnek, hogy a kormány előzetes egyeztetés nélkül emelné három évre a munkaidőkeret elszámolását, és növelné a túlórák számát. A Magyar Szakszervezeti Szövetség szerint a javaslat elfogadhatatlan, a Vasutasok Szakszervezete pedig azt egyenesen a modernkori rabszolgaság bevezetéseként értékeli.
A Fidesz-frakció közleményében azzal indokolta a javaslatot, hogy aki többet akar dolgozni és keresni, az megtehesse.