2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nálunk is megjelent az egyik leginnovatívabb mobilfizetési startup cég, a norvég Auka.

Magyarországon kíván tovább terjeszkedni a világ egyik leggyorsabban fejlődő fintech cége, a norvég Auka. A 2010-ben alapított vállalkozás indította Norvégia első mobilfizetési rendszerét, s ezzel úttörője volt a mobilfizetési rendszerek tömeges elterjedésének. Alapítója, Daniel Döderlein dolgozta ki azt az mCash rendszert, amelyből Vipps néven mára a legelterjedtebb norvég mobilfizetési platform lett .

A januárban életbe lépett pénzforgalmi irányelv (PSD2) arra kötelezi a bankokat, hogy hozzáférhetővé tegyék számlavezetési rendszereiket – megfelelő engedélyekkel rendelkező harmadik felek számára. Ez feleslegessé teszi a kártyák beiktatását a tranzakciókba, hiszen a megfelelő applikációk közvetlenül a számlákhoz férhetnek hozzá. Ez nagy kihívás elé állítja a pénzintézeteket, akiknek azonban ma még van lehetőségük, hogy a megfelelő technológiába történő befektetésekkel megőrizzék versenyelőnyüket, véli Daniel Döderlein, az Auka vezetője.

Az Auka megközelítésében a mobilfizetés sokkal többet jelent annál, mint hogy kártya helyett a telefont használják fizetésre. A skandináv típusú mobilfizetés azt jelenti, hogy a fogyasztó a telefonja és egy app segítségével bármilyen általa választott fizetési módot alkalmazhat, platformtól és bankkapcsolattól függetlenül.

Ez a megközelítés olyannyira sikeres, hogy a hasonló rugalmas rendszerek három skandináv országban (Dánia: MobilePay, Svédország: Swish, Norvégia: Vipp) már 65 százalékos piaci lefedettséget értek el a teljes népesség körében. A legtöbb európai bank jelenleg azon hezitál, hogy az Apple Pay, Samsung Pay, Android-Pay vagy a Masterpass rendszerek valamelyikét alkalmazza. Ezek azonban nem platformfüggetlenek, és nem is különösen rugalmasak. "A bankoknak ezek a rendszerek nem hoznak új ügyfeleket, a kártyatulajdonosok ugyanúgy megszokott kártyáikat fogják használni, és a boltoknak továbbra is be kell fektetniük valamilyen hardver-eszközbe" – magyarázza a problémákat Daniel Döderlein.

A skandináv mobilfizetési módszerek azért terjedtek el ilyen mértékben, mert rugalmasabbak, mint az egyetlen pénzintézetre vagy egyetlen platformra kidolgozott megoldások. A technológiai óriásvállalatok – például a Google vagy a Facebook – is ebbe az irányba indultak már el fejlesztéseikkel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!