Minden gépjárműbe más és más összetételű anyagot kell beletölteni ahhoz, hogy a legjobb teljesítményt és védelmet kapjuk. Ezért összeállítottunk egy rövid leírást a fagyállók különféle típusairól.
A régi modellek szilikáttartalmú hűtőfolyadékok használatát igénylik, míg az újabb modellek a természetes alapú fagyállókat “szeretik” jobban. De mi is a fagyálló? Ez egy olyan hűtőfolyadék adalékanyag, amely télen megóvja a motort és hűtőrendszert a fagykároktól, nyáron pedig a túlmelegedéstől.
Alapjában véve hatféle anyagot különböztethetünk meg, amelyeket általában a színük alapján is azonosíthatunk.
A különböző motortípusok más-más hűtőfolyadékot igényelnek. A megfelelő kiválasztásával motorja tisztábban és hatékonyabban fog működni. A rossz választás később hatalmas fejfájást okozhat.
Az idők során, ahogy egyre többféle fagyálló folyadék került a piacra, a gyártók elkezdtek bizonyos típusú fagyálló folyadékokhoz speciális színezéket adni, hogy a fogyasztók meg tudják különböztetni a típusokat és a márkákat. További információért nézze meg az OlajShop.hu fagyállóit.
Zöld
Ha zöld színű hűtőfolyadékot használ, akkor szervetlen savas technológiájú (IAT) hűtőfolyadékról beszélhetünk. Ez a hűtőfolyadék típus a legelső anyag, amelyet kifejlesztettek.
Narancs színű fagyálló
A narancssárga hűtőfolyadék jellemzően úgynevezett OAT (angolul: Organic Acid Technology) keverék. Ez a típusú hűtőfolyadék szerves savakat használ inhibitorként.
Az OAT hűtőfolyadékok nem tartalmaznak nitriteket. A nitritekkel való szennyeződés - például ha nem megfelelő típusú hűtőfolyadékot adna a rendszerhez - drasztikusan csökkentheti az OAT hűtőfolyadék élettartamát.
A sárga a hibrid OAT (HOAT) hűtőfolyadék is egy lehetőség. Ez a típus az első két technológiát ötvözi, hogy egy alacsony szilikát- és nitrittartalmú keverékként széles körű védelmet nyújtson a motor számára.
A HOAT hűtőfolyadékok nem kompatibilisek az OAT hűtőfolyadékokkal, mivel azok nitriteket tartalmaznak. Ezeket nem szabad összekeverni.
Vörös vagy piros fagyálló
Ezt a hűtőfolyadékot a Toyota és a Lexus modellekben ajánlott használni. Ezzel együtt bármely OAT hűtőfolyadékot igénylő motorban használható. A piros hűtőfolyadék 150 ezer kilométeres védelmet nyújt.
Milyen fagyállókat érdemes használni?
Európában jellemző a kemény víz. Ez azt jelenti, hogy az európai előírásoknak való megfelelés érdekében a hűtőfolyadéknak foszfátmentesnek kell lennie.
A kemény vízben gyakori kalcium és magnézium reakcióba lép a foszfátgátlókkal, és kalcium- vagy magnézium-foszfátot képez. Ezek a kémiai reakciók vízkőképződést okozhatnak a motorban.
Európában a HOAT hűtőfolyadék egy olyan formáját használják, amely foszfátmentes. Az európai HOAT szilikátok és karboxilátok keverékét tartalmazza.