A 2021-es költségvetés alapszámaiból nem derült ki, hogy a kormány mennyi pénzt szán a Budapest-Belgrád vasútvonalra - amely a 700-750 milliárd forintos tervezett keretével az elmúlt évtizedek legnagyobb magyarországi infrastrukturális beruházásai közé tartozik - most viszont a fejezeti kötetekből megtudtuk, hogy jövőre 132,3 milliárd forint áll rendelkezésre a büdzsében a magyarországi szakasz felújítására. A büdzsén belül is a gazdaságvédelmi alapban találtak helyet a kiadásnak - vagyis egy olyan költségvetési zsebben, amit eredetileg a járványhelyzet kezelésére hoztak létre.
A beruházásban magyar oldalról részt vesz az RM International Zrt., mint kivitelező cég. Amely - természetesen - Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik, tavalyi gazdasági teljesítményéről pár napja számolt be portálunk. Ami a lényeget illeti: már a második éve szorul tőkerendezésre a gigantikus projektben szerepet kapott társaság.
Most egy kicsit próbára tesszük az olvasó türelmét, és szöveghűen idézzük a projekt leírását a fejezeti kötetből, hogy képet alkothassunk, mire is megy el az adófizetők pénze:
"A feladaton biztosított forrásból a Budapest-Kelebia vasútvonal 160 km hosszú szakaszán európai uniós műszaki előírások (160 km/h, 225 kN, ETCS2) szerinti fejlesztések engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, valamint a fejlesztés megvalósításához szükséges további feladatok valósulnak meg.
A projekt Soroksár-Kelebia (országhatár) szakaszának tervezési, beszerzési, kivitelezési (EPC) feladatainak ellátására 2021. évre 123 440,0 millió forint kerül biztosításra.
A vasútvonal Soroksár-Kelebia (országhatár) szakaszának fejlesztése (EPC) projekthez szorosan kapcsolódó, a MÁV Zrt. szakmai kompetenciájába tartozó többletfeladatok ellátására 2021. évre 5060,0 millió forint kerül biztosításra. Ebből a vasúti építményekre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírások követelményeinek való megfelelés ellenőrzési és tanúsítási tevékenységének (NoBo/DeBo) biztosítására 900,0 millió forint, a kisajátítási, területszerzési feladatok elvégzésére 3500,0 millió forint, valamint a projekthez szorosan kapcsolódó, a MÁV Zrt. hatáskörébe utalt szakmai feladatok ellátásához szükséges költségek finanszírozására 660,0 millió forint.)
A Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházáshoz kapcsolódó független mérnöki, műszaki ellenőrzési feladatok ellátásához szükséges források biztosításáról szóló 1489/2018. (X. 9.) Kormány határozatban foglaltaknak megfelelően 2021. évben 1500,0 millió forint kerül biztosításra.
A feladaton biztosított forrásból történik továbbá a Budapest–Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának megvalósítása érdekében szükséges további intézkedésekről szóló 1628/2016. (XI. 17.) Kormány határozat 3. pontjában foglaltak szerint, a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésének előkészítéséhez kapcsolódóan, a kínai-magyar nonprofit vegyesvállalat működéséhez és tevékenysége ellátásához szükséges pénzügyi és finanszírozási feltételek biztosítása évi 2300,0 millió forint összegben."
Az utolsó bekezdésben említett kínai-magyar nonprofit vegyesvállalat egyik tagja az RM International Zrt. A törvényjavaslatban leírtak szerint ahhoz is költségvetési pénzt kap a kooperáció, hogy a feladatait el tudja látni.
Az idei költségvetésben a balkáni szállítási útvonal felélesztésére 2,3+61,2 milliárd forintot különítettek el, előbbit a működési, utóbbi a felhalmozási kiadásokra szánták. A kiadási igény menet közben emelkedett, erről itt számoltunk be. A számok alapján valóban lendületbe jön az építkezés, bár a nagyságrend még mindig nem azt jelzi, hogy csúcsra járatódik a munka a vonalon.