2019. június 12. 10:57
mfor.hu

A projekt másik felén két kínai cég osztozik. A milliárdok 5 év alatt gurulhatnak be a felcsúti nagytőkéshez köthető kasszákba.

Mészáros Lőrinc felcsúti milliárdos tőzsdei óriása, az Opus Global Nyrt. közvetett, 51 százalékos tulajdonában álló RM International Zrt. az egyik tagvállalata annak a magyar-kínai vegyes konzorciumnak, amely a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztését végezheti, áll az Opus szerdai közleményében.

A vasútvonal magyarországi szakaszára a Magyar Államvasutak (15%) és a Kínai Népköztársaság (85%) által létrehozott, Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. írt ki pályázatot, amelyen a CRE Konzorcium nyerte el a megbízást.  A háromtagú konzorciumban a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és a China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. képviseli a kínai állami vasúttársaságot. Az R-Kord Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. közös leányvállalataként működő RM International Zrt. pedig az Opus érdekeltsége. 

Az RM International Zrt. 50%, míg két kínai partnere együttesen további 50%-os arányban vesz részt a konzorciumban, melynek megfelelően a felek a vállalási díjból is ebben az arányban részesülhetnek. 

Tehát az Opus leányvállalatának – árfolyam függvényében – 295 milliárd forint bevételt hozhat az 5 évre tervezett nagyberuházás. 

A Budapesti Értéktőzsdén közzétett tájékoztatásában is felhívta részvényesei figyelmét az OPUS GLOBAL Nyrt. arra, hogy a beruházásnak feltétele a finanszírozás rendelkezésre állása, amihez a magyar állam és a Kínai Eximbank közötti hitelszerződés megkötése szükséges. A hitelmegállapodás ugyanis - a CRE Konzorcium nyertes ajánlata alapján megkötött szerződéstől függetlenül - hatással lehet a vasútvonal tényleges megvalósulására, így a munkálatok 2019. III. negyedévére tervezett kezdési időpontjára. A hitelkérelmet Magyarország Kormánya nevében a Pénzügyminisztérium már benyújtotta a Kínai Eximbanknak.

A megállapodás értelmében a CRE Konzorcium a Budapest (Soroksár) és Magyarország déli vasúti határállomása (Kelebia) közötti szakaszon tervezheti és építheti meg a közlekedési nagyberuházást. A jelenleg jellemzően egyvágányú, 150 km hosszú vasútvonal teljes egészében felújítandó, állapota helyenként kritikus, utoljára az 1960-as években korszerűsítették. A közlekedés biztonsága érdekében a MÁV a teljes meglévő szakaszon korlátozni kényszerült a vonatok sebességet. 

Mészáros a vejét és gyerekeit is bevonja a munkába
Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből kiderül, kiket fognak a munkába alvállalkozóként bevonni - vette észre a 24.hu. A listában Mészáros Lőrinc vejének cégei és a gyerekei cége is szerepel:

  • R-Kord Kft.
  • FormiConcept Kft.
  • Kontúr Csoport Kft.
  • RING Mérnöki Iroda Kft.
  • TSCP Kft.
  • V-Híd Zrt. (szerk.: a Mészáros házaspár cége)
  • Vasútvill Kft. (szerk.: Mészáros vejének, Homlok Zsolt érdekeltsége)
  • Vasútépítők Kft.
  • MÁV FKG Kft.
  • Híd-Tám Kft.
  • FEJÉR-B.Á.L. Zrt. (szerk.: Mészáros gyermekeinek cége)
  • VILLFELÉP Bt.
  • China Railway Design Corporation
  • China Railway Electrification Engeineering Group Co., Ltd.
  • CARS Engineering Consulting Corporation Limited (Bejging)
  • CRSC International Company Limited
  • Nokia Shanghai Bell Co., Ltd.
  • Huawei Technologies Hungary Ltd.
  • ZTE Hungary Ltd.
  • China Railway Electric Industries Co., Ltd.
  • China Railway No. 9 Group Co., Ltd.
  • Shanghai Civil Eingineering Group Hungary Ltd.

A korszerűsítés részeként a meglévő és a teljesen új második vágányt egyaránt 160 km/órás engedélyezési sebességre és emelt (225 kN) tengelyterhelésre építik ki az ún. 60-as sínrendszerrel az állomásokon kívüli nyílt szakaszokon. A teljes szakaszon alkalmassá teszik a biztosítóberendezéseket az emelt sebességre és az egységes, európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS L2) használatára. Szintén átépítik a felsővezeték-hálózatot, és az emelt terhelés, illetve a kétvágányúsítás miatt a vasúti műtárgyakat. 

A nyomvonal környezetének infrastruktúráját is fejleszti a beruházás, amelynek része több mint 100 kereszteződés, közel 100 kiszolgáló épület, 16 aluljáró, továbbá a szükséges hidak, zajvédő falak, térvilágítások, közművek megépítése, és az érintett állomások vasúti rendszereinek cseréje, épületeinek felújítása. Az építési engedélyek beszerzése mellett a környezetvédelmi hatástanulmányok, a környezetvédelmi engedélyek, valamint a kisajátítási tervek és azok földhivatali átvezettetése is a fővállalkozó feladata. A finanszírozási megállapodástól függő kezdési időponttól számítva öt évet kap a CRE Konzorcium a vasúti szakasz újjáépítésének megtervezésére és kivitelezésére, a jótállási időszak további 2 év. 

A vonal magyar és a szerbiai szakaszának megépítésével három és fél óra alá csökkenthető a jelenlegi nyolcról a Budapest és Belgrád közötti menetidő, ami jelentősen felgyorsítja a Balkánra tartó, illetve onnan érkező forgalmat.

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek december legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 30 379 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. A K&H Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 53 332 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.