3p

A minimum 750 milliárdos üzletre egyelőre még nem készült fel az RM International.

Rosszabb állapotban van a gigantikus magyar-szerb vasútvonal építésére alkalmasnak talált Mészáros-érdekeltség, mint amit egy ekkora üzlet esetében el lehetne várni. A cég második éve zár veszteséggel, és megint gondjai akadtak a tőkehelyzetével.

Képünk illusztráció
Képünk illusztráció

Az RM International Zrt. komoly részt kapott a Budapest-Belgrád vasútvonal megépítésében, amelynek költségét eredetileg 750 milliárd forintra becsülték. A cég Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik, a két tulajdonosa - az R-Kord Kft. és a Mészáros és Mészáros Kft. - a felcsúti vállalkozó számos ágazatot behálózó cégbirodalmának fontos tagja.

A cég eddig két üzleti évről adott le beszámolót. A 2018-as évet - mint itt megírtuk - 178 milliós negatív eredménnyel zárták. A most leadott, 2019-ről szóló dokumentumban már jóval kisebb, de még mindig negatív eredményről adtak számot, - 7,4 milliós összegben. Ennek megfelelően a tavalyi év után sem keletkezett társaságiadó-kötelezettségük.

Vagyis a jelek szerint amíg a nagy projekt nem indul el, addig a cég alapjáraton pörög, a kötelező költségeket sem tudja fedezni az árbevétel (2018-ban egyáltalán nem volt értékesítési árbevétele a cégnek, tavalyra már elkönyveltek 24 millió forintot közvetített telefonos szolgáltatásként). Azért akadt olyan költségtétel, amire már nem kellett pénzt fordítanuk: a dokumentumokból kiderül, hogy míg 2018-ban még feltüntettek 11 millió forintot bérköltségként, tavaly már nem került erre sor.

Ezen a két tulajdonos úgy próbált segíteni, hogy korábban tagi kölcsönt nyújtott az RM-nek.

Nincs pénz osztalékra

A forráshiányon a két tulajdonos úgy próbált segíteni korábban, hogy tagi kölcsönt nyújtott az RM-nek. Ez is jelzi, hogy még nincs kiegyensúlyozott pénzügyi helyzetben az RM. Ez az állapot pedig nem tesz jót a tőkehelyzetnek: már a tavaly májusban leadott céges papírokban rögzítették, hogy a társaság negatív saját tőkéje nem felel meg a törvényi előírásoknak, ezért a tulajdonosok 2019 folyamán megteszik a szükséges intézkedéseket a tőke rendezése érdekében.

Annak nem találtuk nyomát, hogy erre végül sor került volna, mindenesetre most, hogy újra negatív lett az eredményük, ugyanerre a lépésre kényszerülnek: a 2019-es évről szóló kiegészítő melléklet szerint újfent rendezniük kell a saját tőkét. Az idén március 26-án tartott közgyűlésen született döntés értelmében "a részvényesek rövid határidővel megfontolják, milyen lépéseket tesznek a negatív saját tőke rendezésére".

A közgyűlés egyebekben elfogadta, hogy a társaság 2019-ben 111,59 millió forintos mérleg főösszeggel és -7,443 millió forintos adózott eredménnyel zárt. Valamint a 2020-as üzleti tervre is áldásukat adták.

Rögzítsük tehát: a hazai léptékkel mérve mindenképpen top mezőnybe tartozó infrastukturális beruházásban a magyar felet kivitelezőként képviselő cég két éve bajlódik a tőkéjével, miközben egyre közelebb kerülünk a beruházás elindulásához. Természetesen nincs okunk kételkedni afelől, hogy amikor eldördül a startpisztoly, a céget a tőkéje és eszközei alkalmassá teszik majd arra, hogy ellássa a feladatát. Főleg, hogy a közvetlen tulajdonosain keresztül a tőzsdén forgó Opus Nyrt. tudja kontrollálni a működését.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!