Az országban a közszolgáltatók összesen 3203 ezer tonna hulladékot gyűjtöttek be 2019-ben - állapítja meg a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV) az általa készített 2021-es Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervben (OHKT), amit október 17-ig lehet véleményezni. A dokumentum szerint a legtöbb régióban megtörtént a közszolgáltatók koncentrációja, hiszen 25 régióban 28 közszolgáltató működik.
A rendszer jelenlegi formájában még nem tekinthető véglegesnek, kisebb változások várhatók a hatékonyabb működés érdekében
- olvasható a tervben. Mi találomra megnéztük néhány hulladékgazdálkodási közszolgáltató cég tavalyi beszámolóját, amelyekből az derült ki: míg néhány szemétszállító cég már egészen normális nyereséggel dolgozik, addig még bőven akad veszteséges társaság is.
Jelentős, 181 millió forintos veszteséget termelt a főleg a pilisi településeken tevékenykedő Zöld Bicske Kft., de a győri és a kaposvári közszolgáltató is csak irigykedve nézheti például a székesfehérvári, békéscsabai vagy a debreceni kollégák profitját. Hogy hol veszteséges vagy nyereséges ugyanaz a tevékenység, azt néha a legegyszerűbb tényezők döntik el, mint például a kukásautók által megtett út hossza vagy a népsűrűség.
Ugyanakkor azt az OHKT is leírja, arra kéne törekedni, hogy az egy közszolgáltató által ellátott területben ne keletkezzen szakadás, a közszolgáltatók gyűjtés és szállítás során egymás szolgáltatási területén ne kényszerüljenek áthaladásra. Vagyis néhány esetben nem az viszi el a szemetet, aki a legközelebb van hozzá.
Ez is volt az egyik oka annak, hogy tavaly és idén is több város és falu döntött úgy, hogy közszolgáltatót vált, főleg Tolna megyében volt nagy a mozgás.
Paks város, valamint az érintett önkormányzatok képviselőtestületének döntése alapján, továbbá a hulladékgazdálkodási integrációs folyamatok eredményeként 2020. április 1-jétől a Vertikál Nonprofit Zrt. végzi Pakson és térségében (Bölcske, Gerjen, Györköny, Madocsa, Nagydorog, Pusztahencse) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenységet. A közszolgáltatási díjról a számlát továbbra is a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. állítja ki az önök részére
- közölte a Kaposvári Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. (KHG). Az indoklás szerint a KHG az év során több alkalommal is likviditási problémákkal küzdött, a bérelt eszközök bérleti díjait rendszeresen csak nagy késéssel fizették ki. A késedelmes számlafizetésekre, felhalmozott lejárt tartozásokra vonatkozóan számos más beszállítótól is érkezett panasz. Tehát Paksról már nem a kaposvári központú társaság viszi a szemetet, hanem a Polgárdi központú Vertikál Zrt. Talán éppen ennek a két cégnek a beszámolóján keresztül lehet bemutatni a legjobban az ágazat ellentmondásait.
A Vertikál Közszolgáltató Nonprofit Zrt. tulajdonosainak száma 16, melyből 14 önkormányzat és két gazdasági társaság. A két legnagyobb részvényes a fideszes vezetésű Polgárdi és az ellenzéki Baja, de például az 1300 lakosú Jenő településnek is van 0,1 százalékos tulajdona. A Vertikál Vagyonkezelő Kft.-én keresztül pedig Ferencz Kornél igazgatósági elnök is részesedik a profitból.
Ő pedig egy igazi hulladékipari nagyágyú, hiszen Ferencz Kornél egyúttal a dunaújvárosi szemétszállító, a Dunanett Nonprofit Kft. ügyvezetője, valamint Dorkota Lajos, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) elnökének tanácsadója is a kormány által megrendelt hulladékgazdálkodási stratégia elkészítésében.
Az egyiknek sikerült, a másiknak nem
Nos, a Vertikál a 2018-as 5,3 milliárd forintos árbevételét 7,5 milliárd forintra tornázta fel és 189 település tartozik hozzájuk alvállalkozókon keresztül Esztergomtól Paksig. De Balatonakarattya és például a Dunakanyarban fekvő Pilismarót is az ő ellátási térképükön található. Míg 2018-ban közel 100 millió forintos veszteséget könyveltek el, addig 2019-et már 100 millió forintos profittal zárták.
Ellenben a kaposvári KHG 2 milliárd forintos forgalom mellett mintegy 4 millió forintos veszteséget szenvedett el. Pedig 126 település tartozik hozzájuk, ők látják el a Szita Károly kaposvári fideszes polgármester által elnökölt Kaposmenti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás közigazgatási területén a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás tevékenységét. A KHG-t pedig a kaposvári önkormányzat (50 százalék) mellett 40 százalékban az állam tulajdonolja.
Maga a kukaholdingnak hívott NHKV elvileg már nyereséges: 92 milliárd forintos árbevétel mellett 246 millió forintos pluszban zártak 2019-ben. Pedig 2017-ben még 3,6 milliárd forintos veszteség jött össze, amit csak többszöri állami beavatkozással lehetett nagy nehezen mára eltüntetni. Korábbi közleményükben arról írtak: a társaság felgyorsította a számlák kiállításának folyamatát, az elmaradásokat felszámolta, így az ügyfelek tavaly időben kapták meg számláikat. Újraszervezték a kintlévőség-kezelési folyamatot, a beszedettségi arány 80 százalékról 93 százalékosra nőtt.
Ez nem azt jelenti, hogy minden rendben van a kukaholdingnál: a követelésállomány még így is csak 59 milliárd forintról 44 milliárd forintra csökkent 2019-ben. Míg 2018-ban a közszolgáltatási díj kiszámlázáshoz kapcsolódott 50,5 milliárd forint követelés, most ez 37,4 milliárd forint. Tehát még mindig bőven lenne lenne mit behajtani a lakosságtól.
Behajtók alkonya
A napi.hu írt arról, hogy még 2018. januárban 7,6 milliárd forint értékű követelést adott át a Díjbeszedő Holding Zrt. vezette konzorciumnak a kukaholding, amelyben egy addig ismeretlen kelet-magyarországi behajtó is helyet kapott. Ez a cég, a balkányi székhelyű Pepp and Cars Kft. korábban még élelmiszer-nagykereskedelemmel foglalkozott. Beszámolója szerint 2017-ben 102 millió forintos bevétele volt, ami 270 ezres profitot eredményezett, 2018-ban viszont már 590 millió forintos forgalmat bonyolítottak, amiből 38 millió forintos nyereség jött össze Törő Norbertné tulajdonosnak. Ez 2019-ben 367 millió forintos forgalomra és 415 ezer forintos profitra volt elég.
Összességében mostanában nem lehet olyan eseteket hallani, mint 2018 őszén, amikor a gödöllői központú Zöld Híd Kft. 116 településen nem vitte el a szemetet, de a rendszerben még mindig benne vannak a likviditási problémák, amik afelé tolják az önkormányzatokat és a hulladékszállító cégeket, hogy minél kevesebb szereplő maradjon talpon az ágazatban.