6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Viszonylag egyszerű szervezési feladatnak tűnik, hogy ki és hova vigye el a szemetet egy adott településről, de még mindig rengeteg ellentmondással küzd a hulladékgazdálkodás: ami Kaposváron veszteséges, az egy megyével arrébb már szép hasznot hoz.

Az országban a közszolgáltatók összesen 3203 ezer tonna hulladékot gyűjtöttek be 2019-ben - állapítja meg a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV) az általa készített 2021-es Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervben (OHKT), amit október 17-ig lehet véleményezni. A dokumentum szerint a legtöbb régióban megtörtént a közszolgáltatók koncentrációja, hiszen 25 régióban 28 közszolgáltató működik.

A rendszer jelenlegi formájában még nem tekinthető véglegesnek, kisebb változások várhatók a hatékonyabb működés érdekében

- olvasható a tervben. Mi találomra megnéztük néhány hulladékgazdálkodási közszolgáltató cég tavalyi beszámolóját, amelyekből az derült ki: míg néhány szemétszállító cég már egészen normális nyereséggel dolgozik, addig még bőven akad veszteséges társaság is. 

Jelentős, 181 millió forintos veszteséget termelt a főleg a pilisi településeken tevékenykedő Zöld Bicske Kft., de a győri és a kaposvári közszolgáltató is csak irigykedve nézheti például a székesfehérvári, békéscsabai vagy a debreceni kollégák profitját. Hogy hol veszteséges vagy nyereséges ugyanaz a tevékenység, azt néha a legegyszerűbb tényezők döntik el, mint például a kukásautók által megtett út hossza vagy a népsűrűség.

Ugyanakkor azt az OHKT is leírja, arra kéne törekedni, hogy az egy közszolgáltató által ellátott területben ne keletkezzen szakadás, a közszolgáltatók gyűjtés és szállítás során egymás szolgáltatási területén ne kényszerüljenek áthaladásra. Vagyis néhány esetben nem az viszi el a szemetet, aki a legközelebb van hozzá.

Ez is volt az egyik oka annak, hogy tavaly és idén is több város és falu döntött úgy, hogy közszolgáltatót vált, főleg Tolna megyében volt nagy a mozgás. 

Paks város, valamint az érintett önkormányzatok képviselőtestületének döntése alapján, továbbá a hulladékgazdálkodási integrációs folyamatok eredményeként 2020. április 1-jétől a Vertikál Nonprofit Zrt. végzi Pakson és térségében (Bölcske, Gerjen, Györköny, Madocsa, Nagydorog, Pusztahencse) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenységet. A közszolgáltatási díjról a számlát továbbra is a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. állítja ki az önök részére

- közölte a Kaposvári Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. (KHG). Az indoklás szerint a KHG az év során több alkalommal is likviditási problémákkal küzdött, a bérelt eszközök bérleti díjait rendszeresen csak nagy késéssel fizették ki. A késedelmes számlafizetésekre, felhalmozott lejárt tartozásokra vonatkozóan számos más beszállítótól is érkezett panasz. Tehát Paksról már nem a kaposvári központú társaság viszi a szemetet, hanem a Polgárdi központú Vertikál Zrt. Talán éppen ennek a két cégnek a beszámolóján keresztül lehet bemutatni a legjobban az ágazat ellentmondásait.

A Vertikál Közszolgáltató Nonprofit Zrt. tulajdonosainak száma 16, melyből 14 önkormányzat és két gazdasági társaság. A két legnagyobb részvényes a fideszes vezetésű Polgárdi és az ellenzéki Baja, de például az 1300 lakosú Jenő településnek is van 0,1 százalékos tulajdona. A Vertikál Vagyonkezelő Kft.-én keresztül pedig Ferencz Kornél igazgatósági elnök is részesedik a profitból.

Ő pedig egy igazi hulladékipari nagyágyú, hiszen Ferencz Kornél egyúttal a dunaújvárosi szemétszállító, a Dunanett Nonprofit Kft. ügyvezetője, valamint Dorkota Lajos, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) elnökének tanácsadója is a kormány által megrendelt hulladékgazdálkodási stratégia elkészítésében.

Az egyiknek sikerült, a másiknak nem

Nos, a Vertikál a 2018-as 5,3 milliárd forintos árbevételét 7,5 milliárd forintra tornázta fel és 189 település tartozik hozzájuk alvállalkozókon keresztül Esztergomtól Paksig. De Balatonakarattya és például a Dunakanyarban fekvő Pilismarót is az ő ellátási térképükön található. Míg 2018-ban közel 100 millió forintos veszteséget könyveltek el, addig 2019-et már 100 millió forintos profittal zárták.

Ellenben a kaposvári KHG 2 milliárd forintos forgalom mellett mintegy 4 millió forintos veszteséget szenvedett el. Pedig 126 település tartozik hozzájuk, ők látják el a Szita Károly kaposvári fideszes polgármester által elnökölt Kaposmenti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás közigazgatási területén a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás tevékenységét. A KHG-t pedig a kaposvári önkormányzat (50 százalék) mellett 40 százalékban az állam tulajdonolja.

Maga a kukaholdingnak hívott NHKV elvileg már nyereséges: 92 milliárd forintos árbevétel mellett 246 millió forintos pluszban zártak 2019-ben. Pedig 2017-ben még 3,6 milliárd forintos veszteség jött össze, amit csak többszöri állami beavatkozással lehetett nagy nehezen mára eltüntetni. Korábbi közleményükben arról írtak: a társaság felgyorsította a számlák kiállításának folyamatát, az elmaradásokat felszámolta, így az ügyfelek tavaly időben kapták meg számláikat. Újraszervezték a kintlévőség-kezelési folyamatot, a beszedettségi arány 80 százalékról 93 százalékosra nőtt.

Ez nem azt jelenti, hogy minden rendben van a kukaholdingnál: a követelésállomány még így is csak 59 milliárd forintról 44 milliárd forintra csökkent 2019-ben. Míg 2018-ban a közszolgáltatási díj kiszámlázáshoz kapcsolódott 50,5 milliárd forint követelés, most ez 37,4 milliárd forint. Tehát még mindig bőven lenne lenne mit behajtani a lakosságtól.

Behajtók alkonya

A napi.hu írt arról, hogy még 2018. januárban 7,6 milliárd forint értékű követelést adott át a Díjbeszedő Holding Zrt. vezette konzorciumnak a kukaholding, amelyben egy addig ismeretlen kelet-magyarországi behajtó is helyet kapott. Ez a cég, a balkányi székhelyű Pepp and Cars Kft. korábban még élelmiszer-nagykereskedelemmel foglalkozott. Beszámolója szerint 2017-ben 102 millió forintos bevétele volt, ami 270 ezres profitot eredményezett, 2018-ban viszont már 590 millió forintos forgalmat bonyolítottak, amiből 38 millió forintos nyereség jött össze Törő Norbertné tulajdonosnak. Ez 2019-ben 367 millió forintos forgalomra és 415 ezer forintos profitra volt elég.

Összességében mostanában nem lehet olyan eseteket hallani, mint 2018 őszén, amikor a gödöllői központú Zöld Híd Kft. 116 településen nem vitte el a szemetet, de a rendszerben még mindig benne vannak a likviditási problémák, amik afelé tolják az önkormányzatokat és a hulladékszállító cégeket, hogy minél kevesebb szereplő maradjon talpon az ágazatban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!