Ha ma is helytállóak a tavaly novemberben készült, tőzsdei tájékoztatásra szánt, az interneten elérhető független szakértői jelentés megállapításai, akkor valószínű, hogy nem a Mészáros-család (képünkön Mészáros Lőrinc) érdekeltségébe tartozó RM International Zrt. adja majd a gépeket és a munkásokat a 750 milliárd forintos Budapest-Belgrád vasútvonal megépítéséhez. A bevallottan projektcéget a mérete sem teszi erre alkalmassá, illetve az RM mögött állók nem is terveztek - tavaly novemberi állapot szerint - jelentős eszközbeszerzést: mint jelezték a jelentés összeállítójának, a PwC Magyarország Kft.-nek, a kivitelezési munkálatokat 100 százalékban alvállalkozók közreműködésével kívánják ellátni.
Múlt héten jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a kormányküldöttség tagjaként Pekingben, hogy eldőlt, melyik konzorcium építheti meg a kínai finanszírozással megvalósuló Budapest-Belgrád vasútvonalat. Neveket nem említett - külügyi forrásaink szerint azért nem, mert még nem járt le a 15 napos fellebbezési határidő - de sokáig nem maradhatott titokban a nyertesek neve. Az index írta meg, hogy két kínai partnerével együtt a Mészáros Lőrinc üzleti világába tartozó RM International Zrt. a tagja a kiválasztott konzorciumnak. (Aznap lapunkhoz is lejutottak információk arról, hogy Mészáros érdekeltsége részt kaphat a munkákból, állítólag a Talentis herceghalmi központjában már hetekkel ezelőtt felszabadítottak egy szintet Távol-Keletről érkezők számára.)
A bejelentés sokkolta a közvéleményt, elsősorban Mészáros személye miatt, aki totális nyerésben van a magyar közbeszerzési piacon. Ugyanakkor érdemes kicsit a céget magát is megnézni, hogy mire lehet képes. Az Igazságügyi Minisztérium e-cégnyilvántartása alapján az R-Kord Kft. és Mészáros és Mészáros Kft. által 2017 végén alapított RM International jegyzett tőkéje 5 millió forint, az első, 2017-es csonka üzleti évéről leadott beszámolója szerint árbevétele - értelemszerűen - nem volt. Mi nem találtuk nyomát annak, hogy a társaság az alapítása óta indult volna közbeszerzésen.
Szóval értékelhető üzleti teljesítménye egyelőre a kutakodásaink alapján nincs a cégnek. Mi teszi akkor alkalmassá arra, hogy egy ekkora gigaprojektbe beszálljon konzorciumi tagként?
A választ részben a cikkünk elején említett, a Budapesti Értéktőzsde honlapján elérhető független szakértői jelentésben találjuk meg. A PwC 2018. november 14. keltezésű jelentése a Mészáros Építőipari Holding Zrt. apportértékére vonatkozóan készült. Az előzményekről ezt írták: "Az OPUS GLOBAL Nyilvánosan Működő Részvénytársaság (továbbiakban „OPUS GLOBAL Nyrt.”) Igazgatósága 6/2018 (02.14.) számú határozatában alaptőkéjének nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás (üzletrészek apportja) útján történő emeléséről (továbbiakban „Tranzakció”) döntött. Az alaptőke emelés során új részvények zárt körben történő forgalomba hozatalára kerül sor. A Tranzakció kapcsán a Konzum PE Magántőkealap (továbbiakban „Konzum PE”, „Megbízó”) – az OPUS GLOBAL Nyrt. 20,27%-os tulajdonosaként – felkérte a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft.-t (továbbiakban „PwC”) a Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (továbbiakban „MM”) 51%-os és az R - KORD Építőipari Kft. (továbbiakban „R - KORD”) 51%-os üzletrésze értékének meghatározására és független szakértői jelentés (továbbiakban „Szakértői jelentés”) elkészítésére."
Mint látjuk, a feladat pont annak a két cégnek az értékelésére vonatkozott, amelyek alapítói voltak az RM International Zrt.-nek. Elkerülhetetlen volt tehát, hogy az utóbbi társaság "beárazása" is megtörténjen. Ennek érdekében az érintetteknek üzleti információkkal kellett ellátniuk a tanácsadót, hogy átfogó és alapos jelentés készülhessen.
Az RM-ről ez olvasható a dokumentumban:
"Az RM International Zrt. (RM) 2017. november 23-án alakult projekttársaságként egy, a Szakértői jelentés készítésének időpontjában már előrehaladott pályázati állapotban lévő projekthez kapcsolódóan."
Vagyis, ha jól fordítjuk le a közölteket, a vasútépítéssel foglalkozó céget eleve azért alapították, mert kilátásban volt egy projekt. A Budapest-Belgrád vasútvonal építését még 2013-ban jelentette be a kormány, de az elhúzódó előkészítés miatt csak 2017 őszén - vagyis az RM alapításának idején - írták ki az első pályázatot. Egyébként néhány hónap különbséggel, de ezen időben jegyezték be a konzorcium két kínai gyökerű partnercégét is.
Ennél többet is elárul a jelentés a társaság alapításának indítékairól. Ezek szerint:
"A 2017 év végén projekttársaságként alapított RM jelentős eszközállománnyal az értékelés fordulónapján nem rendelkezett. Az MM és az R - KORD menedzsmentjétől kapott információk alapján a társaságnál a jövőben sem terveznek jelentős eszközbeszerzéseket; a kivitelezési munkálatokat a társaság 100%-ban alvállalkozók közreműködésével kívánja ellátni."
Ebből pedig azt olvashatjuk ki, hogy bár tagja a nyertes konzorciumnak, nem az RM fogja felvonultatni a gépparkot és nagy számban alkalmazni a munkásokat, hanem csak "kiközvetíti" a munkát alvállalkozók részére. Vagyis a megbízás rá jutó részét tovább fogja osztani, azt tehát nem lehet kijelenteni, hogy a 750 milliárd forintos keret harmadát biztos zsebre teszi Mészáros az RM-en keresztül. Kérdés persze, hogy mely alvállalkozók juthatnak hozzá a zsíros megrendeléshez. Mint ahogy az is kérdés, hogy az öt-hat hónappal ezelőtti állásfoglalás a cég tulajdonosai részéről ma is áll-e, vagy változott-e a koncepció, és az RM-nek már érdemi szerepet szánnak a kivitelezés gyakorlati részében is.
A cég terveivel, az esetleges alvállalkozói megbízásokkal kapcsolatos kérdéseinket megpróbáltuk elküldeni a társaság hivatalos cégpapírokban megadott e-mail címére (honlapjuk még nincs), de ilyen címet nem talált a levelező rendszer.
Mészárosék alvállalkozók is lehetnek?
Egy ilyen nagy volumenű projekt esetében feltételezhető, hogy a vasútépítési piac nagyobb szereplői közül kerülhetnek ki a lehetséges alvállalkozók is. Ezek között több, a Mészáros-család érdekeltségébe tartozó cég található, melyek referenciáik és méretük alapján is jalkalmasak lehetnek arra, hogy kapjanak egy szeletet a 750 milliárdos tortából. Az Opten segítségével készült gyorselemzésünk szerint az árbevétel alapján a legnagyobb, fő tevékenységként vasútépítést jegyző cég Magyarországon a Swietelsky Vasúttechnika Kft. A Mészáros-érdekeltségekkel többször is együtt dolgozó cég árbevétele 2017-ben 33,8 milliárd forint volt. A második legnagyobb társaság a felcsúti milliárdoshoz tartozó V-Híd Zrt. 23,8 milliárd forinttal. A dobogó harmadik fokára 12,6 milliárddal a Strabag-Vasútépítő Kft. került.
Milliárdos bevételt tudhatott magáénak a Subterra-Raab (3,7 milliárd), a Vasútépítő és Karbantartó Zrt. (1,9 milliárd), a Swietelsky egyik leánycége, a Vasútgép Kft. (1,7 milliárd). Félmilliárd körüli bevételű cég Mészáros vejének érdekeltsége, a Homlok Építő Zrt., a Kelet-Út és a Strabag-Rail is. Noha nem fő tevékenysége a vasútépítés, de alvállalkozóként ezen a téren jártassággal rendelkező másik Mészáros-cég, az R-Kord Kft. is jó eséllyel indulhatna munkáért, akárcsak Mészáros vejének Vasútvill Kft.-je. Utóbbit egy cseh társaságon keresztül birtokolja Homlok Zsolt.
Székely Sarolta