7p

Nem terveztek jelentős eszközbeszerzést Mészáros Lőrinc érdekeltségénél.

Ha ma is helytállóak a tavaly novemberben készült, tőzsdei tájékoztatásra szánt, az interneten elérhető független szakértői jelentés megállapításai, akkor valószínű, hogy nem a Mészáros-család (képünkön Mészáros Lőrinc) érdekeltségébe tartozó RM International Zrt. adja majd a gépeket és a munkásokat a 750 milliárd forintos Budapest-Belgrád vasútvonal megépítéséhez. A bevallottan projektcéget a mérete sem teszi erre alkalmassá, illetve az RM mögött állók nem is terveztek - tavaly novemberi állapot szerint - jelentős eszközbeszerzést: mint jelezték a jelentés összeállítójának, a PwC Magyarország Kft.-nek, a kivitelezési munkálatokat 100 százalékban alvállalkozók közreműködésével kívánják ellátni.

Mészáros Lőrinc
Mészáros Lőrinc

Múlt héten jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a kormányküldöttség tagjaként Pekingben, hogy eldőlt, melyik konzorcium építheti meg a kínai finanszírozással megvalósuló Budapest-Belgrád vasútvonalat. Neveket nem említett - külügyi forrásaink szerint azért nem, mert még nem járt le a 15 napos fellebbezési határidő - de sokáig nem maradhatott titokban a nyertesek neve. Az index írta meg, hogy két kínai partnerével együtt a Mészáros Lőrinc üzleti világába tartozó RM International Zrt. a tagja a kiválasztott konzorciumnak. (Aznap lapunkhoz is lejutottak információk arról, hogy Mészáros érdekeltsége részt kaphat a munkákból, állítólag a Talentis herceghalmi központjában már hetekkel ezelőtt felszabadítottak egy szintet Távol-Keletről érkezők számára.)

A bejelentés sokkolta a közvéleményt, elsősorban Mészáros személye miatt, aki totális nyerésben van a magyar közbeszerzési piacon. Ugyanakkor érdemes kicsit a céget magát is megnézni, hogy mire lehet képes. Az Igazságügyi Minisztérium e-cégnyilvántartása alapján az R-Kord Kft. és Mészáros és Mészáros Kft. által 2017 végén alapított RM International jegyzett tőkéje 5 millió forint, az első, 2017-es csonka üzleti évéről leadott beszámolója szerint árbevétele - értelemszerűen - nem volt. Mi nem találtuk nyomát annak, hogy a társaság az alapítása óta indult volna közbeszerzésen.

Szóval értékelhető üzleti teljesítménye egyelőre a kutakodásaink alapján nincs a cégnek. Mi teszi akkor alkalmassá arra, hogy egy ekkora gigaprojektbe beszálljon konzorciumi tagként?

A választ részben a cikkünk elején említett, a Budapesti Értéktőzsde honlapján elérhető független szakértői jelentésben találjuk meg. A PwC 2018. november 14. keltezésű jelentése a Mészáros Építőipari Holding Zrt. apportértékére vonatkozóan készült. Az előzményekről ezt írták: "Az OPUS GLOBAL Nyilvánosan Működő Részvénytársaság (továbbiakban „OPUS GLOBAL Nyrt.”) Igazgatósága 6/2018 (02.14.) számú határozatában alaptőkéjének nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás (üzletrészek apportja) útján történő emeléséről (továbbiakban „Tranzakció”) döntött. Az alaptőke emelés során új részvények zárt körben történő forgalomba hozatalára kerül sor. A Tranzakció kapcsán a Konzum PE Magántőkealap (továbbiakban „Konzum PE”, „Megbízó”) – az OPUS GLOBAL Nyrt. 20,27%-os tulajdonosaként – felkérte a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft.-t (továbbiakban „PwC”) a Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (továbbiakban „MM”) 51%-os és az R - KORD Építőipari Kft. (továbbiakban „R - KORD”) 51%-os üzletrésze értékének meghatározására és független szakértői jelentés (továbbiakban „Szakértői jelentés”) elkészítésére."

Mint látjuk, a feladat pont annak a két cégnek az értékelésére vonatkozott, amelyek alapítói voltak az RM International Zrt.-nek. Elkerülhetetlen volt tehát, hogy az utóbbi társaság "beárazása" is megtörténjen. Ennek érdekében az érintetteknek üzleti információkkal kellett ellátniuk a tanácsadót, hogy átfogó és alapos jelentés készülhessen.

Az RM-ről ez olvasható a dokumentumban:

"Az RM International Zrt. (RM) 2017. november 23-án alakult projekttársaságként egy, a Szakértői jelentés készítésének időpontjában már előrehaladott pályázati állapotban lévő projekthez kapcsolódóan."

Vagyis, ha jól fordítjuk le a közölteket, a vasútépítéssel foglalkozó céget eleve azért alapították, mert kilátásban volt egy projekt. A Budapest-Belgrád vasútvonal építését még 2013-ban jelentette be a kormány, de az elhúzódó előkészítés miatt csak 2017 őszén - vagyis az RM alapításának idején - írták ki az első pályázatot. Egyébként néhány hónap különbséggel, de ezen időben jegyezték be a konzorcium két kínai gyökerű partnercégét is.

Ennél többet is elárul a jelentés a társaság alapításának indítékairól. Ezek szerint:

"A 2017 év végén projekttársaságként alapított RM jelentős eszközállománnyal az értékelés fordulónapján nem rendelkezett. Az MM és az R - KORD menedzsmentjétől kapott információk alapján a társaságnál a jövőben sem terveznek jelentős eszközbeszerzéseket; a kivitelezési munkálatokat a társaság 100%-ban alvállalkozók közreműködésével kívánja ellátni."

Ebből pedig azt olvashatjuk ki, hogy bár tagja a nyertes konzorciumnak, nem az RM fogja felvonultatni a gépparkot és nagy számban alkalmazni a munkásokat, hanem csak "kiközvetíti" a munkát alvállalkozók részére. Vagyis a megbízás rá jutó részét tovább fogja osztani, azt tehát nem lehet kijelenteni, hogy a 750 milliárd forintos keret harmadát biztos zsebre teszi Mészáros az RM-en keresztül. Kérdés persze, hogy mely alvállalkozók juthatnak hozzá a zsíros megrendeléshez. Mint ahogy az is kérdés, hogy az öt-hat hónappal ezelőtti állásfoglalás a cég tulajdonosai részéről ma is áll-e, vagy változott-e a koncepció, és az RM-nek már érdemi szerepet szánnak a kivitelezés gyakorlati részében is.

A cég terveivel, az esetleges alvállalkozói megbízásokkal kapcsolatos kérdéseinket megpróbáltuk elküldeni a társaság hivatalos cégpapírokban megadott e-mail címére (honlapjuk még nincs), de ilyen címet nem talált a levelező rendszer.

Mészárosék alvállalkozók is lehetnek?


Egy ilyen nagy volumenű projekt esetében feltételezhető, hogy a vasútépítési piac nagyobb szereplői közül kerülhetnek ki a lehetséges alvállalkozók is. Ezek között több, a Mészáros-család érdekeltségébe tartozó cég található, melyek referenciáik és méretük alapján is jalkalmasak lehetnek arra, hogy kapjanak egy szeletet a 750 milliárdos tortából. Az Opten segítségével készült gyorselemzésünk szerint az árbevétel alapján a legnagyobb, fő tevékenységként vasútépítést jegyző cég Magyarországon a Swietelsky Vasúttechnika Kft. A Mészáros-érdekeltségekkel többször is együtt dolgozó cég árbevétele 2017-ben 33,8 milliárd forint volt. A második legnagyobb társaság a felcsúti milliárdoshoz tartozó V-Híd Zrt. 23,8 milliárd forinttal. A dobogó harmadik fokára 12,6 milliárddal a Strabag-Vasútépítő Kft. került.


Milliárdos bevételt tudhatott magáénak a Subterra-Raab (3,7 milliárd), a Vasútépítő és Karbantartó Zrt. (1,9 milliárd), a Swietelsky egyik leánycége, a Vasútgép Kft. (1,7 milliárd). Félmilliárd körüli bevételű cég Mészáros vejének érdekeltsége, a Homlok Építő Zrt., a Kelet-Út és a Strabag-Rail is. Noha nem fő tevékenysége a vasútépítés, de alvállalkozóként ezen a téren jártassággal rendelkező másik Mészáros-cég, az R-Kord Kft. is jó eséllyel indulhatna munkáért, akárcsak Mészáros vejének Vasútvill Kft.-je. Utóbbit egy cseh társaságon keresztül birtokolja Homlok Zsolt.


Székely Sarolta

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!