3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Tavaly is nőtt a bevétel, de több mutatón is látszanak a külső negatív hatások. 

Összességében jó évet zárt tavaly a méretes tagvállalatokat felnevelt Market Csoport (hivatalosan Market Építő Zrt.) Egy érezhetően lassuló piacon megint magasabb bevételt tudott elérni, mint az előző, akkor rekord évnek számító esztendőben. A 306 milliárdos összeg 17 milliárd forinttal haladja meg a 2021-est, de mind az üzemi, mind az adózott eredmény kisebb lett az előző évinél, előbbi hat, utóbbi mintegy két milliárd forinttal – derül ki a most közölt éves beszámolóból.

Napfény járja át a Market csoport egyik nagy projektjét, a BudaPartot, ahol folytatódnak az építkezések. Fotó: mfor/Mester Nándor
Napfény járja át a Market csoport egyik nagy projektjét, a BudaPartot, ahol folytatódnak az építkezések. Fotó: mfor/Mester Nándor

A 34,4 milliárdos nyereségnek köszönhetően szép osztalékról döntött a közgyűlés: 25,79 milliárd forintot lehet átutalni a tulajdonosoknak, köztük Garancsi Istvánnak. Csak összevetésül: tavaly ilyenkor a 2021-es 36 milliárdos tiszta profitból 27,4 milliárd forintot szavaztak meg.

A beszámolóhoz készült mellékletben elismerték, hogy a kedvezőtlen makrogazdasági mutatók (magas infláció, változékony forintárfolyam, romló kamatkörnyezet, finanszírozási nehézségek) negatív hatással vannak a csoport üzletmenetére. Gyorsan hozzáfűzték azonban, hogy bár a magas kamatok csökkentik a beruházási hajlandóságot, várhatóan mindez nem jelenthet olyan mértékű árbevétel csökkenést, ami a működést veszélyeztetné. A forint jelentős gyengülése viszont befolyásolhatja a 2023. évi pénzügyi eredményt.

Természetesen a Marketet sem hagyta érintetlenül az alapanyagok drágulása. Harminc százalékkal ugrott meg ez a költségelem. Ha a teljes anyagjellegű ráfordításokat nézzük, akkor kisebb a növekmény, 239 milliárd forintról 261 milliárd forintra nőtt az összeg.

A Market főleg magáncégek megrendeléséből szerzi bevételeit, de az állami piacon is jelen van különféle projektekkel. A mérlegben és az eredménykimutatásban azt láttuk, hogy pénzügyi helyzete továbbra is stabil, az eladósodottsága szinte változatlan, de már szemmel látható mértékben romlottak a jövedelmezőségi mutatói. Például az eszközarányos és az eszközmegtérülési arány is pár százalékkal, a sajáttőke-arányos viszont 63 százalékról 53 százalékra csökkent. 

Még a pénzügyi résznél maradva kiderült, hogy a pénzügyi műveletekből származó bevételeket sikerült nagyon feltornászni: a 2021-es 4,57 milliárd forinttal szemben tavaly már 12,77 milliárd forint jött össze. 

Vannak más érdekes adatok is. Ilyen például az, hogy 455-ről 495 főre növelték a dolgozók létszámát, de itt önmagában nem is az emelkedés a lényeg, hanem az a részlet, hogy ezt szinte csak szellemi foglalkozású munkaerő felvétele révén érték el. Nyilván az áll mögötte, hogy még több időt, energiát és pénzt fordítanak az innovációra, a digitalizáció elmélyítésére és a vállalatirányítás korszerűsítésére. Az is feltűnt, hogy a csapatsportok támogatására viszont jóval kevesebbet költöttek, a 2021-es 912 millió forinttal szemben tavaly már csak 336 millió forintot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!