Vannak olyan cégek, melyeknek még 2024 májusában is tartoztak, ami azt eredményezi, hogy egyelőre az ő alvállalkozóik is várhatnak a pénzükre — írja a Szabad Európa.
A NIF még 2017. december 18-án írta alá a kivitelezési szerződést a korábban kiírt közbeszerzésen nyertes SZ-E Konzorciummal (vezető tag: Mészáros és Mészáros Kft., tag: Vasútépítők Kft.) A korszerűsítés részeként nem csak a mindössze 15,7 kilométer hosszú vasúti pályát újították fel úgy, hogy 120–160 kilométeres sebességgel is közlekedhessenek rajta a vonatok. Átépítették az állomás épületét Százhalombattán, mellékvágányokat építettek, megemelték és akadálymentesítették a peronokat, P+R parkoló létesült.
Hogy nem mehetett minden simán, azt az is jelzi, hogy egy levél szerint a szerződést négy alkalommal módosították, és a beruházás véghatárideje pedig 2021. június 30. volt – ehhez képest, több mint egy évvel később igazolta a NIF, hogy az SZ-E Konzorcium jogosult a Befejezési Igazolásra.
A beruházás értéke az ÉKM honlapja szerint 49 milliárd forint volt, amit a Szabad Európa szakmai forrásai még úgy is jelentősen túlárazottnak minősítettek egy ekkora pályaszakaszra, hogy a munkák sokrétűek voltak. Információink szerint a 2022. július 11-i levelet követően nem sokkal az állam ki is fizette a pénzt a konzorciumnak.
Késő kifizetés
A Szabad Európa birtokába jutott dokumentumok szerint a Százhalombatta–Ercsi vasúti felújítás befejezési igazolásának kiadása napján, 2022. július 11-én biztosan nem kapta még meg a szerződés szerint járó pénzt az SZ-E Konzorcium minden alvállalkozója.
Ehhez képest – a lap információi szerint - a ki nem fizetett cégek vezetői az állam által 2022. július 11-én kiadott befejezési igazolás után hónapokkal írtak levelet a Mészáros és Mészáros Kft ügyvezetőjének arról, hogy még mindig nem kapták meg a nekik járó teljes pénzt.
A Vasútépítők Kft. története egyébként tipikusnak mondható: a német Wiebe-csoport többségi tulajdonában álló cég korábban a hazai vasútépítés jelentős szereplője volt, még 2019-ben is 14 milliárd forintos árbevétellel, hetven alkalmazottal; de ahogy a 2015-ös G-napot követően Mészáros Lőrinc egyre komolyabb helyzetbe került a vasútépítés területén (is), úgy sorvadt el a Vasútépítők. Tavaly 268 milliós bevétel mellett 230 millió forint veszteséget termelt az immár ötfős kisvállalkozássá zsugorodott társaság.
Egy iparági forrás szerint az anyacég eldöntötte, hogy távozik a magyar piacról, valójában már csak a folyamatban lévő garanciális kötelezettségek miatt tartja fenn a leányvállalatot, amíg ki nem futnak.