5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem akármilyen cégben lett egyedüli tulajdonos a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. Június közepe óta ők végzik a Takarékbank flottakezelését.

Az elmúlt években már több milliárdos bevétele van annak a cégnek, melynek egyedüli részvényese lett Mészáros Lőrinc egyik érdekeltsége.

A Mészáros M1 Autókereskedő Kft. egyedüli részvényese lett a Takarékbank flottájának kezeléséért felelős MA-TAK-EL Zrt.-nek - vettük észre a cégpapírokban.

A tranzakció 2021. június 16-án történt meg, az Zrt. előző többségi tulajdonosa az MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. volt. A tulajdonváltással egyidőben székhely-váltás is történt, a Takarékbank központi ellátásáért felelős cég székhelye most már Felcsút, Fő utca 65. szám alatt található, ott ahol több más Mészáros-cég is működik, mint például az Aranka Malom Kft., a Búzakalász 66 Kft., vagy a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.

Nagy céggel erősített Mészáros Lőrinc érdekeltsége (Fotó: MTI)
Nagy céggel erősített Mészáros Lőrinc érdekeltsége (Fotó: MTI)

Mindezek mellett operatív szinten is átalakította az új tulajdonos a cég felépítését. Vezérigazgatóként Urfi Beatrixot nevezték ki, aki egyben a Mészáros Autó Javító, a Mészáros M1 Autókereskedő és a Mészáros M1 Nehézgépkezelő Kft.-k vezetéséért is felelős. A cégbírósági papírok alapján a felügyelőbizottságot is megszüntette az új, egyedüli tulajdonos.

Szerettük volna megtudni, hogy miért adta el a Takarékbank a részesedését és miért pont a Mészáros M1 Autókereskedő Kft.-nek, ám cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz. Amint megkapjuk, frissítjük vele a cikkünket.

Frissítés:

Megkeresésünkre a Takarékbank azt közölte: "A MA-TAK-EL Zrt. létrehozásának eredeti célja az volt, hogy a korábbi több mint 120 kisebb-nagyobb takarék szerteágazó beszerzéseit egy közös, egységes, hatékony rendszerben fogják össze, így a takarékok lényegesen jobb áron, kedvezőbb feltételek mellett és magasabb minőségben juthattak hozzá a működésükhöz szükséges eszközökhöz és szolgáltatásokhoz. A takarékok országos fúziója, illetve a közös, egységes Takarékbank létrehozása nyomán azonban teljesen új helyzet állt elő, így – a Takarék Csoport hatékonyságának növelésének és a kiszolgálás színvonalának emelése céljából –, a MA-TAK-EL több feladata (pl. az ingatlan-üzemeltetés, a stratégiai eszközbeszerzés, egyes bankbiztonsági feladatok) is a Takarék Csoport központi szakterületeihez (pl. ingatlan, bankbiztonság, stratégiai beszerzések) került. A megbízások tekintetében fokozatosan „kiürülő” MA-TAK-EL-nél a flottakezelés maradt, ami a növekvő fajlagos cégfenntartási költségek miatt önmagában alacsony, hosszabb távon bizonytalan nyereséget generált. Ezért született gazdasági szempontból helyes döntés a MA-TAK-EL Zrt. értékesítéséről. A vevői oldalról pedig a versenypiacon már bizonyított, profi, M1 költséghatékony megoldást kínált a takarékszövetkezeti integráció során felhalmozódott, elavult gépkocsipark cseréjére, illetve korszerű, gazdaságos flottaüzemeltetésre. A Takarék Csoport a jelenlegi kondíciók mellett hosszabb távon továbbra is igénybe kívánja venni a MA-TAK-EL által biztosított flottaüzemeltetési szolgáltatást." 

A Mészáros M1 Autókereskedő egyébként már jól ismeri a MA-TAK-EL ügyeit és működési struktúráját is, hiszen a részvények 25,71 százaléka már eddig is a birtokában volt - ez már a cégbíróságra leadott dokumentumból derül ki.

Kishal ette meg a nagyhalat?

A MA-TAK-EL és a Mészáros M1 Autókereskedő gazdálkodási mérete között jelentős különbség van a cégek éves beszámolói alapján. A MA-TAK-EL 2020-ban már 8,6 milliárdos forgalmat bonyolított le (ez az előző évi 4 milliárdnak több mint a duplája), a növekedés legnagyobb mértékben az ingatlan beruházási, üzemeltetési tevékenységből származó bevételek megugrásának köszönhető. Az előző évi 1,5 milliárd után tavaly 4,8 milliárdot könyveltek el ennek a tevékenységnek köszönhetően.

A bevételekkel párhuzamosan a kiadások is jelentősen emelkedtek. Anyagjellegűként 6,9 milliárdot számoltak el az előző évi 2,9 milliárd után, ennek zöme az eladott (közvetített) szolgáltatások értéke volt. Több mint a duplájára nőttek a személyi jellegű ráfordítások is annak révén, hogy az átlagos dolgozói létszám 231 főre nőtt a 2019-es 42 után.

Végeredményben aztán 126 milliós veszteséget kellett a MA-TAK-EL-nek elkönyvelnie, míg 2019-ben még 77,8 milliós nyereséget termelt.

A Mészáros M1 Autókereskedő ezzel szemben tavaly 2,7 milliárdos bevételt ért el (2019-ben 1,8 milliárdot), amiből a végére 855 milliós tiszta nyereség lett az előző évi 2,2 millió után. Igenám, viszont a kiugró profit nem az alaptevékenység eredménye, hanem annak köszönhető, hogy majdnem 710 millió forintot könyveltek el részesedésekből származó bevétel, árfolyamnyereség címszó alatt. A kiegészítő melléklet szerint az ügylet egészen pontosan üzletrész részesedés cseréből adódott.

A cégbíróságra benyújtott papírok alapján házon belüli csere történt. A helyzet úgy néz ki, hogy a Mészáros M1 Autókereskedő Kft.-nek négy tulajdonosa volt:

  • a Mészáros és Mészáros Kft.,
  • az R-Kord Kft.,
  • a Fejér-B.Á.L. Zrt.,
  • valamint többségi tulajdonosként a Talentis Group Kft.

A Mészáros és Mészáros, az R-Kord és a Mészáros Lőrinc gyermekeinek tulajdonában lévő Fejér-B.Á.L. a részvényeit csere alapon átadta a Mészáros M1 Autókereskedőnek saját üzletrész címén. A három cég ezért megkapta az autókereskedő 100 százalékos tulajdonában lévő Mészáros M1 Nehézgépkezelő Kft.-t.

A tranzakciónak is köszönhető 855 millió forint profitot bent hagyták a társaságban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!